Tips på bra skaljackor och byxor

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tänkte inhandla lite nya kläder innan säsongen börjar. Frågan är vilka märken är bra och dåliga.
Kraven då, bra ventilation, bra passform, bra kvalité dvs hållbar och tvättbar och helst få olika färger (den jag har nu ser ut som en...julgran). Så rada upp egna erfarenheter och tips osv :)

Kör nu med FXR och den skaljacka/anorak modellen jag har ventilerar inte så mycket som jag vill med alla dragkedjor nere. Man känner knappt någon skillnad och den går ej att tvätta i en vanlig tvättmaskin! Ett plus är väl att jackan sitter kanonbra jämnfört mot den coldwave jacka jag köpte före.

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Tja, har själv lite dille på funktionskläder.

En grej att tänka på är att jackor inte andas vid lite kallare väder. 0 punkten (fryspunkten) hamnar då innanför skalet och då fryser ångan och fukten kan inte komma ut. Viktigare då att ha rätt på sig under, närmast kroppen så att fukten transporteras bort från huden. Men visst, ventilerande plagg som är vind och vattentäta (från utsidan) är trots allt att föredra. Jag använder ull från wollpower närmast kroppen, helt överlägset. Har du inte provat gör det! Sedan ett mellanlager beroende på temperatur oftast Haglöfs micro fleese eller widstopper. Skalet anpassar jag efter temperatur. Goretex från Sail Racing om det är varmt, Softshell från ToBe vid lite kallare och Halvarsson om det är kallt.

Så mitt tips blir:
Kolla på skaljackor utanför Skoterbutiken, där kan du hitta riktigt bra grejer som du kanske kan få vara lite ensam om på skoterträffen. Märken som Haglöfs, Tierra, Marmut med flera har tillverkat funktionsplagg i många år.

Lycka till

ps. Vore roligt å höra vad det tillslut blev.

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Oj, ni krånglar verkligen till det..

Jag kör med t-shirt och sinisalo jacka oftast! :D

Använde dock underställ när vi var på fjället och åkte! ;)

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Tobe jackorna o byxor är jävligt sköna och passar mig perfekt fryser inte i dom sakerna vid 20- och bara t-shirt och vanlig tröja innan för.

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Tobe jackorna o byxor är jävligt sköna och passar mig perfekt fryser inte i dom sakerna vid 20- och bara t-shirt och vanlig tröja innan för.
Kör också med Tobe jacka och byxa, varma och fina kläder.
Bara t-shirt under jackan fast det är 20 minus

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tja, har själv lite dille på funktionskläder.

En grej att tänka på är att jackor inte andas vid lite kallare väder. 0 punkten (fryspunkten) hamnar då innanför skalet och då fryser ångan och fukten kan inte komma ut. Viktigare då att ha rätt på sig under, närmast kroppen så att fukten transporteras bort från huden. Men visst, ventilerande plagg som är vind och vattentäta (från utsidan) är trots allt att föredra. Jag använder ull från wollpower närmast kroppen, helt överlägset. Har du inte provat gör det! Sedan ett mellanlager beroende på temperatur oftast Haglöfs micro fleese eller widstopper. Skalet anpassar jag efter temperatur. Goretex från Sail Racing om det är varmt, Softshell från ToBe vid lite kallare och Halvarsson om det är kallt.

Så mitt tips blir:
Kolla på skaljackor utanför Skoterbutiken, där kan du hitta riktigt bra grejer som du kanske kan få vara lite ensam om på skoterträffen. Märken som Haglöfs, Tierra, Marmut med flera har tillverkat funktionsplagg i många år.

Lycka till

ps. Vore roligt å höra vad det tillslut blev.
Freddan du gav mig en liten funderare, det kanske inte går att få bättre ventilation genom byte av skaljacka utan nytt underställ är det man måste byta ut för bätte ventilation. Just nu har jag microfleece plus ett tjockare fleece ställ och beroende på väderet ännu ett ställ och det ger bra med värme iaf. Har aldrig använt andra microfleece underställ än de jag har nu så jag kan inte jämnföra om det är bra eller anus. Hur som helst ska ny jacka och byxor köpas in och jag lovar att återkomma efter köpet :)

Jo fick tips av en bekant på ett bra ställ ifrån Itab och både jacka och byxa för 2500:- låter som ett bra pris. Men frågan är det något att hänga upp i julgranen, någon som har erfarenheter av deras kläder? Här är länken iaf till setet http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16725&plats_id=1453 Andra märken jag har kollat in lite mer är Shift och FOX, någon som har erfarenheter om dessa märken oxå?

Last edited:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Köpte haglöfsjacka och byxor förra året, gjorde misstaget att prova dem när jag kollade annat, men helt klart de bästa 4500kr jag lagt ut. helt underbara kläder.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Nu är jag bortrest på semester och kan inte kolla upp modellnamnet, men jackan är blå med svarta axlar och ärmar, och kostade 2695kr, och då fick man handskar på köpet, byxorna kostade 1895kr, och var helt svarta. till detta köpte jag ett underställ, och ett par rejäla skoterhandskar. sen dess frös jag inte en sekund om händerna eller kroppen, och svettades aldrig heller när jag körde i lössnö och kämpade. kläderna blev smidiga, lätta, och svala, utan att man frös när det var kallt. helt suveränt.

jag ska försöka kolla upp vad jackan och byxorna heter så fort jag kan.

/Dennis

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har nå sinisalo jacka + byxor, jackan är tunn som en skaljacka men kör utan problem i -20 och tröja under. Den är även sval när det är varmt. Kanon jacka!

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
tog en liten omväg förbi hemmet igår innan jag drog ned till grisslehamn på semester för att kolla jackan och byxorna, men kunde inte hitta något modellnamn någonstans, kvitton har jag inte kvar och kunde inte hitta kläderna någonstans på nätet. (inte ens Haglöfs egen sida)

Så utgågna lär de vara, men helt suverän.

Men jag tycker du ska ta de pengar du har råd att lägga ut, och kolla runt och prova i olika friluftsaffärer. (köpte mina hos Team Sportia i Strömsund)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack iaf kollade på Haglöfs sida och hittade inget jag föll för utseende mässigt :rolleyes: men då har jag inte sett det i verkligheten så jag ska nog kika förbi några butiker som säljer Haglöfs. Det får helst landa runt 4000:- eller under :D

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vet inte om det hör hit.
Men köpte en Arctic-jacka för 499:- på Stenmarks. Utförsäljning. Nöjd är jag då i alla fall.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Köpte en coldwave jacka till förra säsongen, alla tyckte att den var så tunn å jag skulle frysa bröstvårtorna av mig. :bootyshake: Men det är den varmaste jackan jag har haft. Heter nått i stil med Coldwave SX å är svart med nå flames/tribal liknande mönster i svart, grått å vitt. Dragkjedjan går på sidan och har bra fickor och ventilation. Kan ta ut en innerjacka men det är väl standard? :hmmmm2:
Rekomenderas!

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu har jag köpt Shift skalbyxor, snygga som f-n men frågan hur bra dom är? Jag har inte valt ut rätt jacka än, har inte hittat något... kom med några fina tips.