bränsleförbrukning

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Själv ids jag inte kolla hur mycket min tar för det är så olika från dag till dag och hur man kör och vilket humör man är på.

Sen köpte jag inte skotern för att oja mig över bensinförbrukningen. Jag köpte den för att jag tycker att det är extremt roligt att köra och att den tar bensin får man räkna med.

Bara öppna plånboken och se glad ut när man tankar. Man får tänka på hur roligt man kommer ha för dom pengarna man lagger ut på bensinen så blir det bra ;)
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Har kört ca 45mil me min ranger mountain 800 -03, å den har då legat mellan 2,85 å 3,3 liter. Försöker å inte gasa fullt i onödan, då de mest bara spiner ändå...
Har ju aldrig testat på stenhårt spår, men kan tanka mej att den kan gå ner mot 2,5 vid lugn körning då, om man har tur.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag trodde min edge 700 drog 4-5 liter milen konstant hur jag än körde. Ända tills jag upptäkte att mätaren visade miles. Omräknat till km så har den dragit så lite som 2,5 liter/milen hyffsat lugn ledkörning
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Har hittils kört 35 med min lynx sdi 600-08:a. Har tankat två gånger 1,6 liter / mil och 1,4 liter / mil, ganska lungt tempo (8timmar enligt timmräknaren) så det blir kring 40 km/timme i snitt. Dock är detta under inkörning pga att skotern är "ny". Lederna var rätt hårda med 2-5 cm lössnö på.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har hittils kört 35 med min lynx sdi 600-08:a. Har tankat två gånger 1,6 liter / mil och 1,4 liter / mil, ganska lungt tempo (8timmar enligt timmräknaren) så det blir kring 40 km/timme i snitt. Dock är detta under inkörning pga att skotern är "ny". Lederna var rätt hårda med 2-5 cm lössnö på.
DÅ du passerar ca 10 h kommer du att märka att bensinförbrukningen ökar en aning samt att motorn blir lite mindre "rapp", när du sedan passerar ca 80-90 mil, motorn släpper (Rotax behöver 20-30 h beroende på personlig inkörningscykel innan den släpper), servar och justerar in varitatorerna kommer rappheten tillbaka.

Du kommer också att märka att SDI har en tydlig skillnad i bränsleförbrukning över/under ca 5500-5800 rpm.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Ledkörde i 10 mil i skogslandskap och alla skotrar som var hade dragit ungefär lika. Själv (FST) hade jag rök/pisspaus 10 gånger för att vänta in de andra. Alla hade dragit 2.0-2.1 liter milen.

Mach 1 1998
ZL 500 1998
Formula plus 582 1992
FST Cruiser 2008
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
DÅ du passerar ca 10 h kommer du att märka att bensinförbrukningen ökar en aning samt att motorn blir lite mindre "rapp", när du sedan passerar ca 80-90 mil, motorn släpper (Rotax behöver 20-30 h beroende på personlig inkörningscykel innan den släpper), servar och justerar in varitatorerna kommer rappheten tillbaka.

Du kommer också att märka att SDI har en tydlig skillnad i bränsleförbrukning över/under ca 5500-5800 rpm.

Jasså, lät ju skumt, så inkörningsprogrammet sträcker sig så långt?
Lät ju knas, det är ju nu från början det behövs.
Så om jag uppfattar dig rätt så börjar den gå segare efter 10 timmar, tyckte den var ganska seg från början, men nu så börjar den bli lite rappare. Så den kommer alltså att gå tillbaks till seghetn för att sedan efter 20-30 timmar bli rapp igen?

På vilket sätt ska jag gjustera variatorerna? byta fjäder eller?

Tycker att en sådan lång inkörning är överdriven, kan förstå att på gammla maskiner med stålfoder att det är nödvändigt. Men på en ny med nikacil så slipas ju ringarna in på ett "katt*****"
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jasså, lät ju skumt, så inkörningsprogrammet sträcker sig så långt?

På vilket sätt ska jag gjustera variatorerna? byta fjäder eller?

"
Nej, inkörningsprogrammet sträcker sig till ca 10 h eller ungefär 50 mil, sedan behöver Rotaxen enligt min mening (kört en ett 15-tal genom åren) ytterligare 30-40 mil innan den släpper men det är alltså utanför inkörningsprogrammet, givetvis går man ned på mikronivå så är det säkert så att diverse lager i transmissionen behöver mer eller mindre, hursomhelst är det bara att gasa fullt efter de ca 50 inkörningsmilen och service och inget problem att göra det nu heller.
Med variatorjustering menar jag att balansera så att den växlar rätt efter de behov du har, når maximala varv 8100 vilket du justerar på primären, "clicker" 1-6 samt justerar upp remmen efterhand i sekundärvariatorn (dvs släpper ihop skivorna efterhand remmen slits), fjäderbyte brukar bara behövas om du kör extremt mycket utanför den "normala körbilden", exvis alltid drar 400 kälke i 25 km/h eller alltid går på fullgas uppför fjället.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Drog 21,8 liter på 8,52 mil (2,56 L/mil) med en rätt fett ställd ZL600-motor från 99. Mycket blandad körning i tung vårsnö kombinerat med fullgasrepor på sjön.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Nej, inkörningsprogrammet sträcker sig till ca 10 h eller ungefär 50 mil, sedan behöver Rotaxen enligt min mening (kört en ett 15-tal genom åren) ytterligare 30-40 mil innan den släpper men det är alltså utanför inkörningsprogrammet, givetvis går man ned på mikronivå så är det säkert så att diverse lager i transmissionen behöver mer eller mindre, hursomhelst är det bara att gasa fullt efter de ca 50 inkörningsmilen och service och inget problem att göra det nu heller.
Med variatorjustering menar jag att balansera så att den växlar rätt efter de behov du har, når maximala varv 8100 vilket du justerar på primären, "clicker" 1-6 samt justerar upp remmen efterhand i sekundärvariatorn (dvs släpper ihop skivorna efterhand remmen slits), fjäderbyte brukar bara behövas om du kör extremt mycket utanför den "normala körbilden", exvis alltid drar 400 kälke i 25 km/h eller alltid går på fullgas uppför fjället.
Okej, då är jag med på allt :D
Blir nog ett kitt från dynamo joe samt nerdrevning, variatorskivorna blir rätt så varma :(
Hade ett kitt på 600 som jag hade tidigare, och var nöjd :D
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
28 liter på 5,5 mil ( ca 5,3 lit/mil då)

Ja inte f*n kör man då skoter för att det är billigt :D

EDIT: Oops glömde svordomarna
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min Rotax 670 drar normalt runt 2-2.5L/mil och i djupsnö upp till 4L/mil. Men som sagt så finns det en rad olika parametrar, så om man vill jämföra soppaförbrukningen så borde alla vara på samma ställe vid samma tidpunkt och helst samma förare med likadana drivmattor på alla skotrar :eek:
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
farsans Venture mp har dragit som minst 0.96 efter led riktig slö körning.
min Viper M -04 drog 3 liter när vi lekte och spårade.