bränsleförbrukning

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
ZRn jag hade fick jag att dra som mest typ 6-7 liter milen inte de svåraste att få den att göra de heller den drog juh för fan bensin när den stod stilla.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Med tanke på mognadsgraden i många trådar här på forumet så skulle jag tippa att många inte ens har någon aning om vad deras skoter drar då det är PAPPA som har köpt skotern och PAPPA som tankar den...

Min Viper har dragit allt från 2L/mil ledkörning och 4L/mil lite hårdare körning.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
F6an har dragit mellan 2,1-3,9L/milen i vinter. Det är då jag har kollat nån enstaka gång vad den drar. Har säkert varit upp på 4L/milen.

Men jag kollar inte allt för mycket på vad den drar. Nästan alla intressen kostar och ska man bara tänka på utgifter då ska man lika gärna sälja allt och bo i en hydda ute i skogen och jaga sin mat varje dag.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Min enduro 500 -98 drog ungefär 3,5l/milen i snitt nu i vintras med allt puder.
Dyrt blev det men ack så roligt!

Edit: Kanske ska tillägga att det var inte många mil som gick på skoterleder utan det mesta var att spåra själv.

Last edited:

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Min Sxr 600 har legat på 2-2,5L/milen. Blandad ledkörning. Någon enstaka gång har jag kommit under 2L men då var det riktig fiskörning.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nu ska jag försöka säga detta på ett snällt sätt,
men varje dag ser jag du skriver inlägg med tveksam till nästintill helt sanslöst fel information (läs ovan).
Nog för du säkert skriver endel korrekt också. Men som alla vet är detta ett forum..

Iallafall påstår du att MX:n har en tank på ~125 Liter :)
såg det själv också. Skrev fel... :eek:

Och vilka menar du att jag har fel på? Har gissat på dom flästa trådarna ;P
Har själv märkt och tittat sedan på google och rättat så det är därför det kan vara lite fel här och där för på internet finns inte den rätta informationen alltid liksom... X) Te.x aktiv grizzly där på ena hemsidan jag hittade: rotax 640 original?? = LOL...

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nu vet inte jag vad man vill komma fram till med den här tråden?
Många verkar skriva "min drar mellan tex 3,5-6 l/mil och det blir dyrt,men det får kosta lite...Har jag rätt?

JAG tänker inte så mycket på kostnaden om en skoter drar mycket soppa,utan istället på hur länge jag kan åka innan jag måste tanka.

Räkneexempel:
Min Nytro:27 liters tank(otroligt liten,men en större 38 liters ligger och väntar)
förbrukning:mellan 1,6-2,0 l/mil i snitt i vintras(hård körning i puder)
Slutsats:hur jag än kör så kommer jag MINST 13 mil på en tank,förmodligen några mil till då jag inte kör SÅ extremt.
Alltså klarar jag mig en "normaldag" ute på fjället med friåkning,lite lek,grillning mm UTAN att behöva åka hem mitt i för att fylla upp tanken alt dra med reservdunk(ar).

SÅ diskuterar åtminstone jag!

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
130fi: så tänker jag också, men när det är som för mig, som kommer ca 10 mil på en ca 50liters tank så då börjar man faktiskt fundera på kostnaden också :D

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
130fi: så tänker jag också, men när det är som för mig, som kommer ca 10 mil på en ca 50liters tank så då börjar man faktiskt fundera på kostnaden också :D
Jag bortser inte helt från kostnaden,bara att den kommer i andra hand.
Speciellt som jag kör skotrar som i princip aldrig drar över 2l/mil.
Och tittar jag på 660 som har 49 liters tank(1,1-1,3 l/mil),så är problemet ännu mindre.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Kanske därför det blir fel och informationen på internet inte stämmer?
Äh vet inte direkt men... kollar på internet (google, sweetIM, yahoo, farsan o.s.v) efter info om jag inte är säker på vad jag håller på med. Och jag tar infon därifrån och sätter in på forumet och jag har ärligt talat ingen aning om vad det handlar om :D Men när man väl stöter på information så tar man väll chansen? eller?? Även om det är rätt eller fel. Om du förstår...? (nu vart det lite skumt) :laugh:

Jag gissar lite då och då men en sak vet jag nu, skillnaden mellan Grizzly DeLuxe och XP. Växellådan ;)
Deluxe: fram-back
XP: hög-låg-back
Enda skillnaden jag vet av (mer vet jag inte)

Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
liten fråg: är det bara jag som har fått en grizzly att dra 8 liter bensin på resa på knappt 7km??? utan kälke, bara jag på sktotern, och högväxel, dock var ju det lite bökig snö men ändå! aldrig vart med om dess like! :Cry: det sved i börsen, den drog ca 5 liter på hemvägen, samma spår