Guide för xenonkonvertering sökes

Pherra

Medlem
22 jan 2006
32
1
1
Har använt sökfunktionen och läst en hel hög med inlägg och trådar men får inget riktigt grepp om xenon konvertering på skoter :confused:.
Nån vänlig själ som kan förklara utförligt om batterimontering (har en mxz -01 utan batteri), kabeldragning, användning av motstånd, vilket amperatal man behöver på batteriet och hur man kopplar in batteriet gärna med skiss.

Tack på förhand.
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Hej om man skall montera ett "kitt" med drivdon kablar och allt och enbart med helljus så är det bara att lossa anslutningen till lampan och koppla helljuskablarna till drivdonet, något mer speciellt behövs inte om du ska _ersätta_ helljuslampan med xenon.


har dock ingen koll hur det blir med bi xenon(antingen kopplar man halvljuskabeln till drivdonet eller så behöver man en ny switch på styret)


edit:

Såg att du inte hadde likspänning redan så ja batteri behövs

det som behövs för att fixa en likspännings stomme är

Batteri
Likriktare (diodbrygga)
Avsäkring mellan batteriet och likriktaren samt säkring mellan likriktaren och org elsystem (lika bra att vara dubbelt skyddad)


koppla kablar från org elsystem fas och nolla ( + och - kan man väll kalla det (även fast det inte finns i ac sammanhang)) via en säkring på fasen till likriktaren.

från likriktaren kopplar du
+(likriktaren) >>> säkring >>> +(batteriet)
-(likriktaren) >>> -(batteriet)

sen tar du bara ström till xenonen eller gpsen(om du har 12v laddare) eller annat kul därifrån.

resterande org elsystem lämnar du som det är.
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Det "går" att ha Xenon utan batteri också... jag har kört ca 140 mil med mina utan batteri....
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man behöver inte byta ut någon knapp på styret för att lösa hel/halvljusbiten.
Det följer med en kabel till Bi-Xenonkitten som man trycker in i originalkontakten för lampan. Den kabeln ser då till att Bi-Xenon switchar mellan hel och halv.

Man _kan_ köra Xenon utan batteri, men det finns en risk att lyset blippar till och kan slockna, speciellt vid lägre varvtal/tomgång.

Lyset blir lika starkt med eller utan batteri, Xenon är liksom på eller av, har den nog med spänning för att tända så tänder den och lyser med sina 3100 lumen (35w Xenon). För att komma upp samma ljustyrka med vanlig lampa så krävs det ca 160w.
 
E

ejwbegysv

Jo jag kör som sagt utan batteri...

När jag startar skotern så kan jag ej ha handtagsvärmare + lyse på samtidigt, då tänder den bara ena xenonlampan... Så fort jag får upp varvet på motorn så tänder den bägge och jag kan då även sätta på handtagsvärmaren... Det man bör kolla är hur mycket watt som statorn ger på just din motor...
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
en teori som jag vill dryfta

i stället för batteri borde det ju gå att bara ha en kondensator?? batteriet ska ju bara agera som en utjämnare för spänningen, vilket alltså är samma sak som en kondensator
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bilstereo kondensator !

:hmmmm2: en teori som jag vill dryfta....
i stället för batteri borde det ju gå att bara ha en kondensator ??
Batteriet ska ju bara agera som en utjämnare för spänningen, vilket alltså är samma sak som en kondensator
JAPP , detta funkar hur bra som helst på tex en snöskoter som inte har batteri.

Använd gärna en rejäl "Bilstereo" kondensator.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jepp ju större desto bättre såklart, men då kanske man lika gärna kan ha just ett batteri

men hur liten kan man klara sig med? tips eller erfarenheter

ett kopplingsschema på hela härligheten vore ju kul att se, någon?
 

Pherra

Medlem
22 jan 2006
32
1
1
jepp ju större desto bättre såklart, men då kanske man lika gärna kan ha just ett batteri

men hur liten kan man klara sig med? tips eller erfarenheter

ett kopplingsschema på hela härligheten vore ju kul att se, någon?
Precis vad ja tänkte på de måste väl va lika bra å köra med ett batteri men som du skrev vad för storlek 3ah,10ah,18ah? Och kopplingschema skulle ju sitta fint.

SpaceCow: Bra förklarat tycker jag, så alltså du menar att jag ska dra en skarvkoppling på fas (+kabeln) och även nollan (-kabeln) och dra en avstickare till min likriktare?
 

Pherra

Medlem
22 jan 2006
32
1
1
Tack för den länken mikaelN men varför har den killen två likriktare i brygga?
Dum fråga kanske men på min skoter tex så har den ju 2 st h4 lampor ska man då ha en hel sats bi xenon till den då?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vet ej varför han har 2 bryggor, räcker med 1 brygga som helvågslikriktar spänningen.

Du behöver bara 1 sats, i Xenonsatserna så ingår det 2 lampor, 2 ballaster osv.
I alla fall i alla satser jag har sett.
 

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
Köp ett kit med spänningen 9-32 volt så kommer det alltid att funka på skotern,även med låg tomgång.Lite dyrare kit men det betalar sig själv då man inte behöver *****s med massa tillbehör (batteri, relä, kabel, etc.). Dessutom kan man alltid sälja kitet för det passar till de flesta maskiner/bilar/lastbilar
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Köp ett kit med spänningen 9-32 volt så kommer det alltid att funka på skotern, även med låg tomgång.
Lite dyrare kit men det betalar sig själv då man inte behöver *****s med massa tillbehör (batteri, relä, kabel, etc.).
steklund900

Vissa märken använder sig utav AC till sina elsystem så jag undrar hur du får detta att funka på dem maskinerna ?


* Pris ?
* Fabrikat ?
* Var på nätet ? ,( mao. Websida ? )
* Med/Utan batteri ?


.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Undrar samma sak, många kit billiga som dyra står det ju från 9 volt på. vilket är det du menar exakt??

Jag har funderat på http://www.xenonbutiken.se/. De har den lampa och den färgtemp jag vill ha. Men det står inget på deras hemsida om spänningarna.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Här är hur jag tänker göra.



Jag har inte gjort detta än, men näst intill, jag har provat mr p-j's recept, men då jag hade en för klen omvandlare fungerade det inte särskillt bra.

Nu har jag hittat en voltregulator med likriktare och ska prova med denna, men den kommer väl med posten först i mellandagarna och då är jag till fjälls så det blir först 2009 det händer.

I "schemat" har jag glömt säkringarna - samt att den grönstreckade delen är min lösning på hel/halvomkoppling för att slippa göra några fler ingrepp i skoterns orginalutförande.

Jag svarar inte för att det kommer att fungera på eran skoter!
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Någon mer som har testat att köra xenon utan batteri, och isf vad behöver man, vart får jag tag på det och hur kopplas det in ?