Köpa Lynx Ranger mountain 800 -04, Vad tänka på?

F

Fredrikkoraudi

Hej pojkar! :ciao:

Summiten ska ut nu och ny skoter ska inhandlas! Har suttit och tittat på en Lynx Ranger mountain 800 2004 att börja med! :rolleyes:

Vad tycker ni om en sådan? Vad gäller ang packboxen på den osv? Dom har väl börjat gå 500 mil> uppåt så kolvar _SKA BYTAS AV MIG_ så jag slipper ras! 03 var ju rätt skrämmade men 04 kanske dom borde fixat några problem iallafall? :confused:

V-kit ska inskaffas direkt iallafall om de blir ett köp!

Vad tar den per mil om man drar på med en sådan? Är det en rolig skoter annars att köra med? :rock:

Skriv vad ni tycker är ni snälla! :D

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Rent spontant så känns det inte som så mycket av ett byte

Helt klart kommer du upp några hk och får en piggare skoter

Men rangern är ju nästan en summit 800 i röd/blå färg

F

Fredrikkoraudi

Självklart hade ja heldre velat ha en Summit 800 04 men dom är så högt i pris, om de blir en Summit så blire en 800 06! En Ranger 800 är mest ett tröstköp så jag slipper slö 600an :D

/F

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se

Rangern är inte alls lik summit!
Rangern har mycket starkare chassie, bättre dämpare, stadigare boggie och mycket högre drevad. Min morbrors Ranger toppade ca. 180-190 efter mätaren. Rangern tål även att spöas hårt efter led där en summit inte har en chans.
Rangern är däremot nästan som en Rave 800, men förlängd.
Edit: Angående motorn: Den är onekligen märklig, en del går hur långt som helst utan haveri medan andra rasar i ett.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Kan nog vidhålla min tidigare åsikt att förutom drevningen så är skotrarna så gott som lika
Ja, frånsett att lynxen har: annan boggie, bakre delen av tunneln är annorlunda, mer förstärkningar i chassiet, vertikala fram dämpare, annan dyna, annan tank, andra trailingarmar, andra däpartorn, annan huv och annan drevning så är dom rätt lika...:hmmmm:
Lite andra dämpartorn och dämpare:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Om du satt in den där bilden för att bevisa olikheterna så är jag LÅNGT ifrån övertygad skulle byt färgerna så ser det där exakt ut som min summit

Men skitsamma det var ju inte det tråden handlade om och förmodligen vill inte trådskaparen ha 5 sidor lång tråd som inte hjälper han ett dugg närmare ett skoterköp

F

Fredrikkoraudi

Haha kör på, diskutera ni, de gör inget, kul bara att se :beer:

Mata på med mera info är ni snäll! :D

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Nå jo, sätt upp en bild där summiten har dämparna synliga innanför huven och ett stag mellan tornen.

Jag tycker att du ska kolla om bultarna på motorn, ser dom nötta ut så har det ju skruvats i motorn, anledningen till det är??
Sen är det bara att kolla basic saker som sprickor i boggieskenor, bakåttryckta trailingarmar osv.
Jag själv tycker att det är en skitrolig skoter som jag skulle kunna ha själv. Med v-kit så kommer det vara ett monster! Bra klipp i motorn och fin inställda variatorer=:rock:
Bara du inte får ett oturs exemplar så tror jag att du inte kommer bli missnöjd!
Tack och hej!!
Ranger Mountain=Summit <-Inte sant!;):D

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Så här är de..

Båda har samma grundchassie så körställningen blir inte så olik, men den är ändå lite bättre på Lynxen, den är ju nyare osv..

Men de är två olika skotrar och Lynxen är bättre på alla vis jag kan komma på.

Du gör inget dåligt köp.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
I ditt fall så skulle jag spara pengar ett år och köpa en rev/revo. Skillnaden finns där men den är för liten för att det ska vara värt pengarna

F

Fredrikkoraudi

Tack för all info grabbar! Ska fundera! Helst SJÄLVKLART hade jag ju vela ha REV chassit men vi får se vars jag hamnar! Denna ligger iallafall högt på "önskelistan" :D

En fråga till bara, vad säger ni om packboxen till 04an? Den som 03an vill trycka ut/läcka? Är detta återgärdat eller är det lika att byta den om man lika tar isär och byter kolvar? Vad kan en packbox kosta ?

/F

E

ejwbegysv

En sak som var jobbigt på skidoo 800ho var startapparaten som gav upp hela tiden.. vet inte om det är samma problem på lunxen.