PPS boggie

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Undrade lite smått bara vad som är skilldnaden mellan skotrar som har pps och dom som har utan?
Och lite kortfattat om PPS-boggiens funktion! ;)

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
ja skillnaden är att rcg boggien som sitter i dom äldre och pps boggien är enorm.
sätt dig på en skoter med PPS och du vill aldrig sätta dig på en annan boggie igen.

rcg boggien i skotern betyder att du aldrig har skidorna i backen.
visst det funkar för att som är 15år och tycker att det är ett enormt drag i maskinen då.
men vill du kunna ligga efter led och köra 120blås och känna att boggien tar det mesta så väljer man en skoter med pps.

kan inte skriva så mycket om skillnaden annars.
det är 2 olika boggiesar.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
svar JA.
rcg boggien är hemsk att köra skidorna är aldrig i backen.
och ska du klättra lite så är det helt omöjligt på dom branta ställerna då skotern vill slå över
Tycker min reser alldeles lagom.. Har kört runt 100km/h efter ganska dassig led..

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
men då kör du också ett chassie som passar bättre till boggien.
prova kasta dig på en revo med rcg boggien.

reser lagomt ? vad är lagomt för dig ?
jag tycker inte den ska resa sig nått när man ligger och bombar led.
skidorna ska ligga som ett smäck efter snön.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
men då kör du också ett chassie som passar bättre till boggien.
prova kasta dig på en revo med rcg boggien.

reser lagomt ? vad är lagomt för dig ?
jag tycker inte den ska resa sig nått när man ligger och bombar led.
Okej. "Resa lagomt" för mig är när jag vill att den ska resa.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tycker min reser alldeles lagom.. Har kört runt 100km/h efter ganska dassig led..
på enduron vi hade för nått år sedan (enduro sp 500 -01) så körde jag å en polare åkte efter den dassigaset leden här i byn å det var som MINST 100km/h och det gick prima. RCG boggien var det

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
PPS boggien är fin men rätt inställd RGC-2 boggie som 06orna hade är knappast dåligt. Har haft RGC-2 och kört med PPS också.. Skulle snarare vilja säga att PPSen klarar av bättre det här med kombinationen komfort -hårdkörning bättre , medan dom gamla bara gillade hårdkörning :)

PPS'en är bättre men den innan är fan inte dålig för det...

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
nu tkr jag du dömmer ut boggin allt för mycke..de beror väl på hur spänt balataremmen är? jag kan köpa hur ***** fort som helst efter led,kan slå på gas i kurvarna med utan att den reser,kör 700. så ***** hemsk är inte min:S

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Grejen är väl att RCG2:an inte riktigt passar till R-evomodellerna. Den boggin är ju framtagen för maskiner med tyngdpunkten något längre bak. Iochmed framflyttad körställning på R-evo så blir inte RCG2:an optimal, därför tog man och dammade av Piippolas gamla idé.

Jag har både -05 och -06:ans R-evomaskiner och kan säga att -05 var en katastrof med rcg2:an, -06:an är mycket bättre men den har också mycket dyrare justerbara dämpare som jag, efter mycket tid nedlagt, tycker att jag fått till bra. MEN det är fortfarande så att PPS:en tål mer stryk, och RCG:n oavsett inställning gärna vill resa lite mer. Något jag förövrigt trivs med, min körning går inte så mycket ut på att köra fortast möjligt en sträcka. Jag vill mest ha roligt medan jag kör!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Med risk att vika av från ämnet. Från inte optimal till kass är en stor skillnad :) Som vanligt är rätt inställning av dämpare och fjädrar a och o.
Men jag skulle gärna ha en RGC-2 på min RX'1 trots monoshock boggien :)

amaamu

Medlem
28 sept 2008
24
0
1
Med risk att vika av från ämnet. Från inte optimal till kass är en stor skillnad :) Som vanligt är rätt inställning av dämpare och fjädrar a och o.
Men jag skulle gärna ha en RGC-2 på min RX'1 trots monoshock boggien :)
Menar du att du skulle föredra RGC-2 boggi i skoter!?
I vilka förhållanden är den "gamla" Lynx boggin bättre än monoshocken?

Mvh Mathias

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
sten i glashus

ja skillnaden är att RCG boggien som sitter i dom äldre och PPS boggien är enorm.
Sätt dig på en skoter med PPS och du vill aldrig sätta dig på en annan boggie igen.

RCG boggien i skotern betyder att du aldrig har skidorna i backen.
visst det funkar för att som är 15 år och tycker att det är ett enormt drag i maskinen då.
Men vill du kunna ligga efter led och köra 120 blås och känna att boggien tar det mesta så väljer man en skoter med PPS.
Nå nå.... sakta i backarna.
Nog för att PPS boggien är en super boggie men inte är RCG boggien på något sätt en dålig boggie, den slår fortfarande många av sina konkurrenter med hästlängder...

RCG boggien är hemsk att köra skidorna är aldrig i backen.
och ska du klättra lite så är det helt omöjligt på dom branta ställerna då skotern vill slå över
Skitsnack, Lär dig justera boogien & framvagnen samt att köra just den maskin det gäller.

Jag tycker inte den ska resa sig nått när man ligger och bombar led.
Men kära BowmorE då har du nog helt enkelt valt fel maskin och eller så kan du inte ställa in boggien/framvagnen i din maskin !
ALLA sport LYNX'ar oavsett årsmodell har ALLTID haft 100 % okopplade boggies vilket just får till följd att de naturligt har en viss res tendens...
men mycket av detta kan justeras bort om man bara lägger ner lite tid på att lära sig ställa in sin boggie

Med en FULLkopplad boggie typ Arctic Cat / Polaris / Ski-Doo så får man oftast "att skidorna ska ligga som ett smäck efter snön."

Byt till en sådan maskin om det är det du söker/vill ha !

.