tunnel avgassystem nytro

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Undrar om det är någon som har eller sett eller har bild på ett system som ligger i tunneln på nytron?
Vad ska man ha för att det ska få plats?och klarar mattan av avgaserna och värmen som uppstår om man drar om systemet?

//Mats

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Tackar för snabbt svar,jag har just nu yoshimura slutburk men ska dra pulka med skotern och vill inte att familjen ska behöva ha öronproppar i pulkan så därav min fråga,sen tycker jag att man kan utnyttja tunneldelen med tex extradunk mm om man drar om systemet då nytron inte har något bra ställe att förvara saker på,posta gärna flera länkar och lösningar om ni hittar :) söker givetvis själv också .

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ljudproblemet i pulkan kommer nog kvarstå oavsett lösning, tyvärr. :(
Kanske att det blir lindrigare för de i kälken genom att dumpa det i tunneln.

Kör med originalsystemet på min RX och har gjort en egen specialare liknande BK-systemet för att skicka avgaserna bakom pulkan.

Innan så vibrerade hela Nilan av avgasljudet som en baskagge, blev typ 5ggr högre ljud inne i pulkan än utanför. En annan bonus förutom ljudnivån är att avgaslukten försvinner. Trots avsaknaden av 2T-olja så luktar avgaserna en hel del och det blir nåt jäkla baksug så allt åker in i pulkan.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
om jag förstår det rätt så fixar ett typ BK-system både ljudproblemet och avgasproblemet?

Ljudproblemet i pulkan kommer nog kvarstå oavsett lösning, tyvärr. :(
Kanske att det blir lindrigare för de i kälken genom att dumpa det i tunneln.Kör med originalsystemet på min RX och har gjort en egen specialare liknande BK-systemet för att skicka avgaserna bakom pulkan.
Innan så vibrerade hela Nilan av avgasljudet som en baskagge, blev typ 5ggr högre ljud inne i pulkan än utanför. En annan bonus förutom ljudnivån är att avgaslukten försvinner. Trots avsaknaden av 2T-olja så luktar avgaserna en hel del och det blir nåt jäkla baksug så allt åker in i pulkan.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Yups, riktig mirakellösning. Och 4T påverkas inte så mycket av lite längre rör.

Jag har nån bild då det är monterat på skotern, samt att jag kan också kliva ut i garaget och fota röret som man hakar fast på skotern samt hur det ser ut under/bakom kälken. Om du vill se dvs...

Jag har monterat fast röret i kälkens underreden med hjälp av små gummi-fästen (inga vibrarioner). Köpte dem på Biltema, var visst till nån SAAB V4 eller liknande.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jahapps, kameran hade slut ström kvar så jag fick leta lite gamla bilder, får ta garagebilderna lite senare. För att förbättra lösningen så skulle man kunna sänka röret så det blir närmare draget, blir inte lika mycket förskjutning i längsled över plogkarmar etc. då.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vet inte vad Volvo skulle tycka om det. Använder deras grenrörsbit samt också avgaskrökarn från en Chevy Nova, de är nämligen 43mm invändigt och RXens rör är 43mm utvändigt. :)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mitt påhägssystem går precis utanpå rören. Hålls på plats med spännstroffar. Ett litet stag ner mot draget gör att höjden är fixerad, även där en spännstroff som håller ner den på plats.

Mina rör är 42mm utvändigt och krökarna jag har använt är 43mm invändigt. Blir ganska tätt och fint.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
perfekta bilder tackar tackar så mkt för den hjälpen :) man kanske inte behöver tunnelavgassytemet om man gör något liknande som dig,men om det finns någon annan som kan visa bild på tunnelavgassystem så vore jag helnöjd :)