Svetsa ALU

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Har i några år gått i tankarna att handla en TIG så man kan göra mera svetsjobb själv och slippa lämna bort.
En större esab 300ah med vattekylt paket är det jag suktar efter.

Diverse sturliga försäljare osv. har gjort att de ännu inte står en TIG i garaget.
Men nu när man snöat in på skotrar och aluchassin som spricker.
Vill jag verkligen kunna svetsa själv!
Av en tillfällighet hamnade jag på Jula idag, där jag hittade ett alusvets-set för vanlig mig. Och dessutom till de förmånliga priset 399kr.
Satsen innehåller en rulle tråd, en hållare för rullen ett gäng trådmunstycken och några gashylsor. Fortsatte att rota på jula å hittade engångs Argon flaskor. (fanns även co2+argon blandgas men alu ska svetsat med ren argon)
Promenerade ut från jula ungefär 700kr fattigare med Svetssetet, en gasflaska och en ventil.

Bära eller brista, billigt å låg kvalitet eller?
Nä, med lite finlir av inställningar av svetsström, trådmatning och gasflöde fick jag tillslut till några riktigt fina svetsar!

Så nu får tig-planerna ligga på hyllan en stund till.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har lämnat lite svetsjobb åt en kille som handlat sin AC/DC-TIG från Kina, för totalt 12000:- med vattenkylt paket och allt, inkl. frakt. Det enda som inte följde med var pumpen för vattenkylningen.
Han var jäkla nöjd över sitt köp. Kommer inte ihåg strömmen den körde på, men han var helnöjd.
Har dock hört i efterhand att det var något han lödde om (om det kanske var i handtaget) för att få någon custom feature, men det verkar ändå rätt ***** prisvärt!

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Visst en ny kina svets för 12kkr. Har jag oxå tittat på men rädd att de är dåligt med support om dej strular.
Men varför inte en beggad esab för 8kkr och ett nytt slangpaket för 2800kr?
Förvisso beg men lätt att hitta delar om nått strular.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Får du din esab att gå på ac då? Blir väl svårt annars misstänker jag...
Själv jobbar jag som alusvetsare, har finfina prylar på jobbet faktiskt. Håller med om att det kan bli finare med tigen men ska man svetsa grova grejer är det ju fint att dra på lite med digitalkemppin :D

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
att bara börja tiga alu hipp som happ kan jag lova att du inte lyckas med att få det att se bra ut då du måste ha rätt värme och få tillsattmedlet att smälta och lägga sig perfekt. Har erfarenheter av tigsvetsning då jag går sista året på industriprogram och att svetsa aluminium är inte alls lätt

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Varit licenserad på alu,rf, och svartstål men inte förnyat proven pga. annat jobb, men jag har en aning vad jag söker och vad jag ger mej in i.
Anledningen till att ja skrev om Joulas kit var att det för mej var ett vettigt alternativ att köra med tillsvidare då jag just nu heldre lägger pengarna på delar till skotern att att lägga de på att köpa en svets för tot. 25min arbete på chassiet.

Men så snart skoter sitter ihop och pengarna börjar samlas på hög igen blir det en AC/DC Tig med Vattenkylthandtag och pedal.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
att bara börja tiga alu hipp som happ kan jag lova att du inte lyckas med att få det att se bra ut då du måste ha rätt värme och få tillsattmedlet att smälta och lägga sig perfekt. Har erfarenheter av tigsvetsning då jag går sista året på industriprogram och att svetsa aluminium är inte alls lätt
Erfarenhet, ja... Men kunskap?
Vilka "tillsattmedel" finns det, som man använder vid TIG-svetsning?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Övning ger färdighet.

Svetsa TIG i Svart och rostfritt är ju lika simpelt som att blåsa på med en pinne eller MIG/MAG.

Att sedan svetsa ALU med TIG är inte heller någon direkt "rocket-science"

Men ska jag bara svetsa på ett skoterchassi så skulle jag köpa mig en TIG och ingen MIG-tillsats.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Övning ger färdighet.

Svetsa TIG i Svart och rostfritt är ju lika simpelt som att blåsa på med en pinne eller MIG/MAG.

Att sedan svetsa ALU med TIG är inte heller någon direkt "rocket-science"

Men ska jag bara svetsa på ett skoterchassi så skulle jag köpa mig en TIG och ingen MIG-tillsats.
är du svetsare?
och om du är det hoppas jag verkligen att du är licenserad svetsare.
det är skillnad att vara svetsare och licenserad.
jag kan svetsa tig och det blir snyggt.
men det räcker ändå inte för att få alla licenser.

visst kan alla kladda på lite men gör man det på ett skoterchassi som ska hålla i 140blås efter en led då vill man göra det riktigt bra inget kladdande.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
de finns två kategorier man delar in i.. svetsare - dom som kan få de snyggt å hållbart. och tråd smältare - dom som bara bränner på utan att riktigt veta vad dom håller på med!

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
de finns två kategorier man delar in i.. svetsare - dom som kan få de snyggt å hållbart. och tråd smältare - dom som bara bränner på utan att riktigt veta vad dom håller på med!
Det finns dock en tredje kategori, som är lite av en hybrid, de som får det snyggt utan någon som helst genombränning. Ex. att de kör med toklite trådmatning i MAGen och bara bränner lite på ytan.

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Ska man svetsa Alu så skar det vara med Tig!

Och e det annat på skotern som skall svetsat så e det även där lämpligt med Tigen... ;)

Mycket prat om licenser....

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Det finns dock en tredje kategori, som är lite av en hybrid, de som får det snyggt utan någon som helst genombränning. Ex. att de kör med toklite trådmatning i MAGen och bara bränner lite på ytan.
Egentligen även en fjärde... ser ut som fågelskit och ramlar av om du tittar på "svetsen" lite för länge! :laugh:

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Den där fjärde hade lagat boggien å styrstången på min xtc innan jag köpte den.
Med risk för att stöta mej med nån, men en full blind åttiåring skulle kunna bränna bättre svetsar med en pinne än killen som ägde skoter tidigare :p