Svetsa ALU

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Ska man svetsa Alu så skar det vara med Tig!

Och e det annat på skotern som skall svetsat så e det även där lämpligt med Tigen... ;)

Mycket prat om licenser....
Håller med! TIG ger starkare fog än MIG, MIG fogen blir hårdare =sprödare! fast visst är MIG svetsen lite enklare i handhavande!?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Javisst! men för stål i allmänhet är ju MIG'en simpel att använda!
Ja, men jag skulle aldrig komma på tanken att använda något annat än TIG till tunn ALU (aldrig svetsat grövre ALU än 5mm) så vet inte hur en MIG skulle bete sig där.

Sedan finns ju ALU-lektroder för den som vill svetsa med pinne också.
Men det är riktigt talanglöst.

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Al med MMA då blir det mås skit om man inte vet vad man pysslar med! Fast det blir inte riktigt bra ändå fast man har hum om vad man gör.

Migen e ju lämpligt för hemma fixaren, det kniviga e alla dessa ligeringar som finns i alla stål. För att inte tala om Al!

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Jag har hållt på och letat ac/dc tig bra länge nu. Verkar som att så fort det kommer ut en nyare ( mindre) dubbelströmsmaskin som inte är från kina på annons blir den såld direkt. Gammla tunga tiggar tex miller mm finns ju till bra pris men vem vill ha en sån?
Har kollat på nya Esab caddy tig 2200i ac/dc men 38tkr + moms är lite väl dyrt.

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
helt riktigt,, blir jobbigt när du ska veta alla legeringar osv.. tex om du ska svetsa rostfritt och aluminium måste du ha ren argon som skyddsgas. vanligt konstruktions stål mm kan du använda blandgasen. ska du svetsa avgasrör osv räcker de med en MIG det är enkelt och en billig svetsmetod. TIG är ganska svår att hantera eftersom du måste tillföra tillsatsmatrialet själv,och självklart är den dyr också

Al med MMA då blir det mås skit om man inte vet vad man pysslar med! Fast det blir inte riktigt bra ändå fast man har hum om vad man gör.

Migen e ju lämpligt för hemma fixaren, det kniviga e alla dessa ligeringar som finns i alla stål. För att inte tala om Al!

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Bära eller brista, billigt å låg kvalitet eller?
Nä, med lite finlir av inställningar av svetsström, trådmatning och gasflöde fick jag tillslut till några riktigt fina svetsar!

Så nu får tig-planerna ligga på hyllan en stund till.
Nå loof..

Testa svets något med "alu-tillsatsen".. Så man inte köper den i onödan! ;)
Jåå, nog blev det nån timme med svetsen på XTC-chassiet. Men de är ju länge sen nu. Verkar hålla bra så här en bit in på sesongen.
Visst var de lite pyssel innan man fick de att bli snyggt, men till slut fick man till snitsen på det med. Trista var att småflaskorna på Jula bara räcker en halvtimme.
Så nu har ja skaffat mej en 10kg flaska argon för alu-jobben.

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
jo de är drygt med småa flaskor. kör du TIG nu eller MIG?

Jåå, nog blev det nån timme med svetsen på XTC-chassiet. Men de är ju länge sen nu. Verkar hålla bra så här en bit in på sesongen.
Visst var de lite pyssel innan man fick de att bli snyggt, men till slut fick man till snitsen på det med. Trista var att småflaskorna på Jula bara räcker en halvtimme.
Så nu har ja skaffat mej en 10kg flaska argon för alu-jobben.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Tänkte bara flika in med ett tips.. Jag köpte en (kina) Skandtig ac/dc med pedal och gaskyltpaket för 12500kr , för ett par år sedan.
Och den funkar kanon visserligen räcker inte gaskylningen så långt. Och jord kabeln är störande kort ca 1.2m Men annars är den bra.
Och djupa undersökningar på ett annat forum avslöjar att det är "gammal"
esab teknik/prylar(kanske inte samma märke men men) i dessa ,så en reparatör har inga problem att laga/fixa delar.
Lätt prisvärd då billigaste nya Esaben går väl lös på en 25000kr

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Tänkte bara flika in med ett tips.. Jag köpte en (kina) Skandtig ac/dc med pedal och gaskyltpaket för 12500kr , för ett par år sedan.
Och den funkar kanon visserligen räcker inte gaskylningen så långt. Och jord kabeln är störande kort ca 1.2m Men annars är den bra.
Och djupa undersökningar på ett annat forum avslöjar att det är "gammal"
esab teknik/prylar(kanske inte samma märke men men) i dessa ,så en reparatör har inga problem att laga/fixa delar.
Lätt prisvärd då billigaste nya Esaben går väl lös på en 25000kr

Om jordkabeln är kort så skaffar man en längre, är väl en utgift på max 200spänn och har man köpt en svets för 12k så är det ju som en piss i missisippi.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Om jordkabeln är kort så skaffar man en längre, är väl en utgift på max 200spänn och har man köpt en svets för 12k så är det ju som en piss i missisippi.
Joo precis vad jag har tänkt göra i 2 år nu, har kabel och allt. Man ska bara idas.:D