Nytt skoterköp! 70-80 tusen

PixXx_

Välkänd medlem
29 sept 2006
112
0
6
Hej! Har tänkt att sälja min nuvarande MXZ 440x -00 och köpa nåt värre och nyare. Frågar är vad jag ska ha, Ski-doo, Lynx, Polaris är jag intresserad av. Och först, - finns det nån sida där det står vad alla modellbeteckningar ( tex. xrs) betyder?

Vilken skulle ni valt av Lynx RE 600 -08 eller rev 600 xrs -07 ? Varför?

Krånglar SDI mycket med tanke på elektroniken och insprut?

Har inte så mycket koll på Polaris men isåfall skulle det väl vara en IQ 600 cfi -07 .

Vad har dessa skotrar för för -och nackdelar?

Ska leka mkt med den, vill ha den rapp och snabb.

MVH
Tack på förhand!

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Sitter "elback" även på Lynxen.
RE -08 framför Reven för mig, varför?
Därför att det finns många trådar och har kört med folk som inte kommer överens med SDI då den tydligen har en ovana att dö av någon millisekund vid hård ledkörning samt hårda landningar, varför kan jag inte direkt svara på, men det finns mycket prat om detta bla på http://www.dootalk.com

Har själv ägt en RE 600:a och vet vad dom går för, riktigt sköna maskiner.
Räkna med att den tar en del soppa dock.

Du verkar inne på 600:a, annars är ju X-rs 800 inte så dumma.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Skulle själv valt att köpa en IQ. Har inte testat dom nyare som finns standard 600cc motor. Bara kört en iq 440 -05 med 900 crankshop kit med pipor åde. Kan lova att de är de värsta kag kört heh, och ett stabilt chassie och kanon lek/hopp skoter.

Lynx re 600 kan jag inte säga nått om, aldrig provat en. Säkert en mycket bra skoter de också. Men skulle absolut inte köpa en xrs med 800 snurra! mkt problem med rotax 800 så du vet, variatorenrna bla. En kompis har en summit 600 sdi -08 och vet att den har kronglat ganska mkt med nån givare, lampa har alltid tänts och sen sten död. Men dom bytte ut en ny givare och funkat bra hittils.

Peace

PixXx_

Välkänd medlem
29 sept 2006
112
0
6
Hej igen, tack för många svar! Grejen är den att jag läst i andra trådar att vissa personer som köpt en värsting Re 600 blivit besviken och ogillat den för dom inte kör så hårt som på crossbana, hur väl stämmer detta? Att den ska vara för hård i dämparna osv.

Jag själv bytte upp mej från en ET 340 -78 till en MXZ 440 x vilken också var gjord för banan väl? Jag tycker det är en as rolig skoter och inte alls svår/hård att köra.

Simma lugnt!

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Hej igen, tack för många svar! Grejen är den att jag läst i andra trådar att vissa personer som köpt en värsting Re 600 blivit besviken och ogillat den för dom inte kör så hårt som på crossbana, hur väl stämmer detta? Att den ska vara för hård i dämparna osv.

Jag själv bytte upp mej från en ET 340 -78 till en MXZ 440 x vilken också var gjord för banan väl? Jag tycker det är en as rolig skoter och inte alls svår/hård att köra.

Simma lugnt!
Varken IQ 600RR eller RE 600 är byggda för ledåkning om man säger så. Dämparna är stenhårda orginal och behöver schimsas om till mjukare för att man ska trivas efter leden.

PixXx_

Välkänd medlem
29 sept 2006
112
0
6
Okej, är det insprutare på iq 600 cfi btw ?
iq cfi är jag lite sugen på också. blir så svårt att välja!

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Nu vet jag inte hur det är med RR:en, men RE:n är definitivt byggd även för led. Ska man däremot bara åka ut och grilla korv med flickvännen och ligga och pimpla i någon vik så är det helt fel maskin. Den ska köras! Och gör man det är man svårslagen, den är grym helt enkelt.

Jokkmokks Mountain: Det problem med rotaxmotorerna som funnits, (vad hade XRS för problem?) är nog åtgärdade.
Remproblem har dem ju, kostsamma sådana. Dock finns det åtgärder som avhjälper detta ordentligt. Bra rem och mycket kylning hjälper väldigt bra.
Alla tillverkare har problem med olika saker, så är det och kommer alltid att vara.
Precis som att Yamahas ProAction-boggie var allt annat en hållbar, för att inte tala om drivaxeln osv. Man lär sig leva med allt och åtgärdar. Ingen skoter är perfekt.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Nu vet jag inte hur det är med RR:en, men RE:n är definitivt byggd även för led. Ska man däremot bara åka ut och grilla korv med flickvännen och ligga och pimpla i någon vik så är det helt fel maskin. Den ska köras! Och gör man det är man svårslagen, den är grym helt enkelt.

Jokkmokks Mountain: Det problem med rotaxmotorerna som funnits, (vad hade XRS för problem?) är nog åtgärdade.
Remproblem har dem ju, kostsamma sådana. Dock finns det åtgärder som avhjälper detta ordentligt. Bra rem och mycket kylning hjälper väldigt bra.
Alla tillverkare har problem med olika saker, så är det och kommer alltid att vara.
Precis som att Yamahas ProAction-boggie var allt annat en hållbar, för att inte tala om drivaxeln osv. Man lär sig leva med allt och åtgärdar. Ingen skoter är perfekt.
Jo sant de du skriver, helt klart har alla märken sina svagheter. Vet bara att summit 800 xrs hade variator problem gode mkt när dom kom ut, vet en på farsans jobb som hans maskin tuggade sönder 25 remmar, fick klart ut allt på garantin och till slut bytte dom ut till helt nta andra variatorer sen problem fritt med det.
Men de du nämde om yamaha är också sant, pro action boggin kanske inte världens bästa boggie och har skälv knäckt drivaxeln på min yamaha pga att mattan gick av och cheka fasst ordentligt i drivaxeln och blev tvärstopp, fick brytning på den och gick av ca: 1 månad efter mattan gick av heh :p