Var hittar man billiga delar till variatorn?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur omfattande renovering handlar det om?
Som ex. så kostar bussningarna till gammelvikter typ 100:-/st.
Vad kostar en ny variator idag? Om det är någon mycket omfattande renovering du hade tänkt dig så är det ju nästan lika att köpa en helt ny? Ex. bussningen i locket/yttreskivan brukar inte finnas som servicedel, om du hade tänkt bytta dem. Köpa nytt, alltså.
Tror inte rullar och pinnar heller finns som servicedelar (iaf inte på sexbultade), så det är ny spindel som gäller.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Visst finns det mycket servicedelar.
Gå in på bengans.se Kolla på variatorer. Mycket delar och även nya variatorer.
Och håller med camata, oftast är det bäst både prestandamässigt och ekonomiskt att köpa en ny variator.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Har nu fått lite prisinfo:

0646-261 Bussning Rörliga skivan 145:-
0646-262 Bussning Lock 175:-
0646-151 Låsring Lock 10:-
0623-393 Låsring skiva 20:-
VIKTARMS'KIT Bult, Bussning, Bricka 325:-
REPSATS VARIATORKORS 925:-

TOTALT:1600:- om jag nu måste renovera korset, annars 675:-
Med dessa priser känns det som att det är ekonomiskt försvarbart att renovera istället för att köpa ny som kostar 3750:-.

Då kan man ju passa på att fixa Sekundären också:

Bussningar 2*160:-
Rullar 150:-
Pinnar, brickor 150:-
TOTALT: 620:-

Med andra ord totalrenovering av primär och sekundär för: 2200:-
Har nya fjädrar liggandes till bägge så dom är inte medräknade.....

Eller tänker jag helt fel?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har nu fått lite prisinfo:

0646-261 Bussning Rörliga skivan 145:-
0646-262 Bussning Lock 175:-
0646-151 Låsring Lock 10:-
0623-393 Låsring skiva 20:-
VIKTARMS'KIT Bult, Bussning, Bricka 325:-
REPSATS VARIATORKORS 925:-

TOTALT:1600:- om jag nu måste renovera korset, annars 675:-
Med dessa priser känns det som att det är ekonomiskt försvarbart att renovera istället för att köpa ny som kostar 3750:-.

Då kan man ju passa på att fixa Sekundären också:

Bussningar 2*160:-
Rullar 150:-
Pinnar, brickor 150:-
TOTALT: 620:-

Med andra ord totalrenovering av primär och sekundär för: 2200:-
Har nya fjädrar liggandes till bägge så dom är inte medräknade.....

Eller tänker jag helt fel?
Har du erforderliga verktyg för renoveringen?
Du ska dels ha en hållare för den fasta skivan (som är svindyr), dels en stor/lång hylsa med långt skaft för muttern (som också kostar pengar) och dels en mäkta konstig nyckel för spindeln (som man iofs kan svetsa ihop själv).
Utöver det ett stadigt skruvstäd på en stadig bänk samt ex. gasol för att värma muttern med.
Som bonus vill man ha gängtapp/-snitt för mutter och fasta skivans gängor.
Även lite shims för att shimsa in remmen kan ju vara kul...
Loctite är också bra att ha! (243 ska väl duga?) :D

Hur du än gör med renoveringen så är du fortfarande fast med de där ***** bussningarna i vikterna, som ger upp efter en säsong och bytes de inte i tid så kan det bli tråkigt.


Frågan är: Behövs det renoveras?
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Renovering behövs, här är problemet beskrivet med ett citat från en annan tråd.
Har väl aldrigt gjort det :eek:, men och andra sidan så blev problemet med huggandet så pass stort i slutet av säsongen så jag bestämde mig för att det kanske var dags att göra nåt åt det.

för att skona växellådan lite måste jag hålla på bromsen tills variatorn griper in, annars smäller det ordentligt........
Verktyg för att göra jobbet är det inga problem med, för att hålla variatorn har en kompis tillverkat en typ sån här åt mig


Och för att lossa korset så bygger jag mig ett verktyg
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Renovering behövs, här är problemet beskrivet med ett citat från en annan tråd.


Verktyg för att göra jobbet är det inga problem med, för att hålla variatorn har en kompis tillverkat en typ sån här åt mig


Och för att lossa korset så bygger jag mig ett verktyg

Men dåså! Vad är det då för sak? Kör i vind!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag måste tyvärr ochså skriva under på att det till 95% inte är värt att repa , speciellt inte en gammal 9 bultare , dom spricker ofta enligt min erfarenhet i korset och äter viktbussningar , min f8 hadde en skuren rulle i korset i vintras tänkte först repa men såg sen småsprickor i skivorna längs in på skivorna , de blev en ny från bengans och den andra säljs eventuyellt som skrot om någon behöver delar ....
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag måste tyvärr ochså skriva under på att det till 95% inte är värt att repa , speciellt inte en gammal 9 bultare , dom spricker ofta enligt min erfarenhet i korset och äter viktbussningar , min f8 hadde en skuren rulle i korset i vintras tänkte först repa men såg sen småsprickor i skivorna längs in på skivorna , de blev en ny från bengans och den andra säljs eventuyellt som skrot om någon behöver delar ....
Jag har en härlig historia från den gamla god tiden kring -02, då jag hade ZR600 -98, som råkat vara en sväng (ja, eller hela ***** hösten och halva vintern) hos Tikka för lite Max Shot Booster och sånt tjaffs.
Till att börja med kan vi ju konstatera att 95 hk inte duger till de där vikternas tillslag.
Så det var 4000:- åt helvete för arbete och delar till v-kittet. (vikterna kördes helt tomma och hade tillslag på runt 3000 rpm) Uppenbarligen hade de inte ens provat maskinen efter montering..

Nåja, det var ju en hederlig 9-bultad på den.
Hövdingen Tikka ansåg att korset var slitet och skulle bytas (givetvis utan att informera mig om detta innan, det fick jag själv upptäcka på räkningen sen) och den byttes - till en "bättre" begagnad.
Tror jag hann kanske 20-30 mil innan ena korsarmen gick av på full spätta. Jahapp, hål i buken och en fullständigt obrukbar variator - och vart fan for en tusenlapp, i 300 km/h?! (alltså en av vikterna).
På brottytan såg man klart och tydligt tidigare sprickbildning då remdamm trängt in där, till ungefär 20% av brottets snitt.
"Bättre" begagnad...