44s matta, för och nackdelar?

Marcuscarlsson123

Aktiv medlem
12 nov 2007
94
0
6
Jämtland
Hej!
Får snart hem min Dragon 600 SP -09 och skall genast byta matta. har funderat på en 44 mm kamhöjd, vad är för och eventuella nackdelar med detta?
Vet att jag måste dreva ner 1 eller 2 kugg. Något mer?

Hälsninga
Marcus

D

Deleted member 6797

1. få hem den först
2. kör in den
3. byt matta
4. dreva ner typ 1 kugg

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
1. få hem den först
2. kör in den
3. byt matta
4. dreva ner typ 1 kugg
1 kugg? Drevar man ner så drevar man inte ner 1 kugg.. Testa dreva ner den 3-4 så får du en mycket rapp maskin :) Sen på med ett v-kitt skadar inte

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Köra in och köra in, dom tåls att köras direkt.
Byt matta direkt istället så är orginalmatta helt ny.

Nackdelar med 44:a mm är väl att det vibrerar mer på hårda leder vid touringkörning, men hur ofta gör man det? Samt att det flyger kammar till höger och vänster.

Last edited:

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
På med 44as direkt och dreva ner 3 kugg.. 4 låter mke tycker jag, sen finns det ju alltid saker att göra i variatorerna :)

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
borde inte bränsleförbrukningen och toppfarten bli lidande då den bör vara mer tungdriven?
och ännu mer vid neddrevning!

Men allvarligt, bryr man sig om soppaförbrukning ska man väl inte köra skoter? Man vill väl att den ska gå så bra som möjligt? Jag prioriterar iaf att den ska gå bra framför att den tar lite extra soppa.
Nerdrevningen gör ju dessutom att det går lättare.
Sen är det ju upp till var och en om man vill ligga o maxa på en sjö dagarna i ända eller ha kul i pudret.

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Men allvarligt, bryr man sig om soppaförbrukning ska man väl inte köra skoter? Man vill väl att den ska gå så bra som möjligt? Jag prioriterar iaf att den ska gå bra framför att den tar lite extra soppa.
Nerdrevningen gör ju dessutom att det går lättare.
Sen är det ju upp till var och en om man vill ligga o maxa på en sjö dagarna i ända eller ha kul i pudret.
Klart som korvspad att man ska byr sig om förbrukningen.
Det är inte kul om skotern drar 5-6L/milen. Fast det är ju vad skotrarna drar...typ.

Dock gör en större matta inga superstora skillnader enligt mig.
Och nerdrevning resulterar sällan i någon markant sänkning av toppfart heller.
Så vill man så ska man. Så mycket som 4 kugg är jag dock lite osäker på om jag själv skulle gå ner...

summitpojken

Medlem
26 okt 2008
6
0
1
jokkmokk
44matta är fint, Inte för höga inte förlåga kamma, jag har 44as matta och de räcker. Jag skulle tro att om du slänger på den så bör du nog dreva ner två kugg, de hade ja gjort. soppaförbrukningen kan ju hända att den ökar en aning men de får man ju leva med!