Rätt kylvattentemperatur : 500RMK -00

edmark

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
6
Kindsjön Sverige
Har en polaris 500RMK -00, har just monterat en universal tempmätare på den. När motorn är varmkörd, kylarna varma osv så ligger den på runt 50grader. Är det normal arbetstemperatur eller är det fel på termostaten eller mätaren?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Sv: Rätt kylvattentemperatur?

Nej det är antagligen rätt.
Brukar sitta en thermostat på runt 50grader i 2t snöskotrarna
Kanske kan du se på någon sprängskiss vilken temp det är på thermostaten.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Rätt kylvattentemperatur?

Har en polaris 500RMK -00, har just monterat en universal tempmätare på den. När motorn är varmkörd, kylarna varma osv så ligger den på runt 50grader. Är det normal arbetstemperatur eller är det fel på termostaten eller mätaren?
Hur fick du den att funka överhuvudtaget? Jag koppla in en sån idag och det ända som funkar är lyse på mätaren. :(
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Rätt kylvattentemperatur?

Nu har jag fått min att funka och den visar också bara 50-55 grader.. När den börjar närma sig 100 är det väl dags att svänga av leden då :) hehe
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Okej, jag gjorde på ungefär samma sätt. Byggde en egen likriktare.
Hur lyckas man med det då? Proffs på el eller? :p Btw jag fråga först på en skoter firma och dom sa att dom fick lov att vara modellanpassade och kosta mellan 500-1000kr. aldrig i livet sa jag och köpte en på en el firma för 100kr
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag har monterat en tempmätare på min gamla Exciter från -93.
Upptäckte att motorn går ganska kall, normalt bara ca 45-50 grader.
Termostaten verkar öppna vid ca 40 grader.
Systemet är ju en enda krets, så att termostaten blir som en propp innnan den öppnar, det gör att vattnet inte cirkulerar alls innan termostaten öppnar (möjligen om det finns något litet bypass-hål).
Ser man på sprängskissen, och på hur termstathuset ser ut, så finns det inte mycket spelrum för en bypass-kanal.

Jag misstänker att det är för att man ska ha lite maginaler som gradtalet är satt så lågt, för mängden kylvatten i själva motorn är inte många centiliter.

Men det innebär också att motortempen inte kommer att vara mer än ca 40 grader vid normal drift, och optimal kylning.


På såna gamla maskiner så finns bara en kabel ut från generatorlindningen, den andra halv-vågen av växelspänningen tas från jord (motorn/chassiet).
I detta fall så behöver du inte ens en likriktare, utan en vanlig diod gör samma jobb, eftersom den andra halv-vågen ändå kommer att jordas.
En diod (eller en likriktarbrygga) kan du köpa på Clas Olsson för några kronor, 1A räcker gott och väl.
Tillsammans med en liten kondensator som glättar spänningen eftersom jag inte har något batteri så blir det tillräckligt bra.
Om jag senare ska montera GPS så överväger jag dock att montera ett batteri för att få spänning även utan att ha motorn igång, samt att spännigskurvan blir ännu jämnare.
Då bör man ha en diod som är lite kraftigare än 1A, kanske 10A.
Glöm inte att sätta en lämplig säkring, så slipper du bränna någonting i onödan.
Jag skickar gärna en ritning på hur jag löste det om någon är intresserad.
M.V.H
/Tobias
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lägg ut ritning !

På gamla maskiner så finns bara en kabel ut från generatorlindningen,
den andra halv-vågen av växelspänningen tas från jord (motorn/chassiet).
I detta fall så behöver du inte ens en likriktare, utan en vanlig diod gör samma jobb, eftersom den andra halv-vågen ändå kommer att jordas.
En diod (eller en likriktarbrygga) kan du köpa på Clas Olsson för några kronor,
1A räcker gott och väl.
Tillsammans med en liten kondensator som glättar spänningen eftersom jag inte har något batteri så blir det tillräckligt bra.
Om jag senare ska montera GPS så överväger jag dock att montera ett batteri för att få spänning även utan att ha motorn igång,
samt att spännigskurvan blir ännu jämnare.
Då bör man ha en diod som är lite kraftigare än 1A, kanske 10A.
Glöm inte att sätta en lämplig säkring, så slipper du bränna någonting i onödan.
Jag skickar gärna en ritning på hur jag löste det om någon är intresserad.

M.V.H / Tobias
Gör detta , TACK !

Är nog många här på Forumet som behöver hjälp med just detta för olika 12 Volt aplikationer på sina skotrar.


.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Här kommer min ritning, och mina tankar kring likriktning av spänning på en skoter.



Här är ritningen (önskar att jag hade ett bra program till datorn…). Generatorn ger ut reglerad växelspänning(efter regulatorn).
Enklast är att koppla in sig på någonting som matar belysningen.
Sedan har vi en säkring som är lite större än den maximala belastningen som vi ska ta ut, här 0,5A.
Dioden måste också klara mer än maxlasten, jag har valt 1A här, eftersom jag mätte upp att instrumentet bara tar 0,2A inklusive belysning.
Kondensatorn är till för att jämna ut spänningen på den halv-våg som vi får ut efter dioden.
Kondensatorn bör inte vara för stor, eftersom den i princip kortsluter precis i startögonblicket när den ska laddas upp, här har jag valt 10mF.
Sedan finns ett motstånd på 680kOhm i serie med en lysdiod.
Motståndet är bara till för att sänka spänningen till lysdioden.
Och lysdioden är till för att jag ska se att det finns utspänning (att säkringen är hel).
Så om man vill kan man skippa motståndet och lysdioden.
Sedan får man ut plus och minus till mätaren eller kanske ett batteri.
Ska man montera ett batteri bör man nog välja en kraftigare diod (ca 10A) och naturligtvis även en större säkring, och då kan man även skippa kondensatorn, eftersom batteriet sköter kondensatorfunktionen.

Läs gärna hela projektet om ni vill, där jag likriktar och monterar en tempätare på en gammal Exciter (lite utförligare beskrivet):

http://www.hannu.se/likrikta/

Hoppas att någon kan ha nytta av detta, och hör gärna av er om det är någonting som jag har krånglat till.

M.V.H
/Tobias
 
Last edited: