Mxz 583 vs Enduro 494 vs Xc 700

JDA

Medlem
29 okt 2008
26
0
1
Mora
Är på jakt efter en skoter, prisklass runt 20000.- Har hittat några intressanta objekt av ovanstående modeller häromkring. Bor nere i Mora, så det är väl inte bara att välja och vraka bland det som finns. Tänkte åka och kika på någon morgon.

Mxz 583 -97 22 000 bvsa
Enduro 494 -98 19 900
Xc 700 -99 23 000 bvsa

Har bara ägt en skoter tidigare, så jag har väldigt begränsad erfarenhet av dessa.
Hur skiljer de sig åt, hur beter de sig i olika underlag? Vilken är roligast utanför leden tycker ni? Vad är det för toppfarter på mxz:an och enduron? Kamhöjd/mattlängd original?
Är Enduron mycket slöare än Mxz:an?
Vad väger dessa maskiner? Är Xc:n mycket tyngre?
Blir nog mest ledåkning och lite lössnöåkning, är väl inte så mycket för hoppande eller hastighetstävling på sjön.
Stor skillnad i bensinförbrukning?

Är det ens samma skotertyper jag väljer mellan eller jämför jag äpplen och päron?

Vad tycker ni jag ska välja för de pengarna?:hmmmm:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Enduron är slö som bara den, låter som en slö liten fyrtakts barncross ungefär, hehe.. Tycker du ska välja Polarisen, driftsäker och mycket att gasa med. Annars MXZan, bra krut i den också. Men inte Enduron

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Att du tycker lynxen är slö lär ju bero på att du är van att köra lite nyare skotrar med mer hk ellerhur? ;) Den är absolut inte så slö som p-j säger, tycker jag. Och den låter inte som en fyrtaktscross heller. Måste ha varit nått fel på den du testa

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
kör på enduron isf. väldigt billig att köra och äga, och väldigt rapp för att vara en 500.
på endruron är det 320*38*25 matta original.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag kan bara varmt rekomendera en MXZ 583, man får mycket skoter för pengarna. Rotax 583 motorn är känd för att vara mycket driftsäker. Jag äger själv en MXZ 670 med samma chassi och den känns smidig och har en godkänd orginal fjädring, orignalmattan måste dock bytas ut om man vill köra utanför leden men det gäller alla maskinerna du funderar på.

Nackdelar med MXZ S2000 chassit är att fotstegen är veka, lösning är att köpa fotstegsförstärkare och magnapullen måste man se till att den är i bra kondition annars så kommer den att driva dig till vansinne. Drivmattans mått är 307x38x??cm

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Enduron är slö som bara den, låter som en slö liten fyrtakts barncross ungefär, hehe.. Tycker du ska välja Polarisen, driftsäker och mycket att gasa med. Annars MXZan, bra krut i den också. Men inte Enduron

Nu tycker jag du är helt ute och cyklar! enduron är den rappaste 500 jag har ägdt och kört! den går billigt. själv tycker jag den är lagomt lätt. behöver inte vara så mkt lättare än vad den är. för mig går den väldigt fint i lössnö. men går lika bra att köra efter leden med. nackdelen med dom är att det är dålig matta orginal. fotstegen vill gärna vika sig. men de fixar sig om man har fotstegs förstärkare! så jag rekomendera varmt enduro:n för dig.;)

JDA

Medlem
29 okt 2008
26
0
1
Mora
Det vassaste jag kört i skoterväg är nog en Summit 583 -96. Tyckte den var fullt tillräcklig för mina behov, är det samma spis som sitter i Mxz:an?

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag tycker att du ska ta XC 700an, haft en sådan, mycket skoter för pengarna och bra motor, har också haft en enduro 494, den bryter du ryggen med när du kör fast, och du kör fast ofta med den. Annars två bra skotrar som håller bra ihop

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Att du tycker lynxen är slö lär ju bero på att du är van att köra lite nyare skotrar med mer hk ellerhur? ;) Den är absolut inte så slö som p-j säger, tycker jag. Och den låter inte som en fyrtaktscross heller. Måste ha varit nått fel på den du testa
Det stämmer kanske att det var något fel på den jag testade eftersom den var så slö.

Nu tycker jag du är helt ute och cyklar! enduron är den rappaste 500 jag har ägdt och kört! den går billigt. själv tycker jag den är lagomt lätt. behöver inte vara så mkt lättare än vad den är. för mig går den väldigt fint i lössnö. men går lika bra att köra efter leden med. nackdelen med dom är att det är dålig matta orginal. fotstegen vill gärna vika sig. men de fixar sig om man har fotstegs förstärkare! så jag rekomendera varmt enduro:n för dig.;)
Cyklar jag jag nog inte;) Var mest troligt fel på Enduron jag körde...:rolleyes:

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Mycke bra köp! grattis.. Hade själv en mxz 583 -98 tidigare som jag var j-vligt nöjd med måste jag säga. Saknar den ibland faktiskt måste jag erkänna.

JDA

Medlem
29 okt 2008
26
0
1
Mora
[...]magnapullen måste man se till att den är i bra kondition annars så kommer den att driva dig till vansinne.
Och så var det dags! Startsnöret återgår inte ibland, och ibland väldigt sakta. Blir nog till att beställa lite grejor, vad beror det på? Vad behöver jag för grejor? Slipper gärna plocka isär magnapullen två gånger.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
byt ut "klack" satsen i magnapullen, det fick jag göra på den jag hade och det var varken svårt eller dyrt.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tydligen så håller även original klacken bättre än exempel snopro:s, jag har alltid en extra kit med mig :D.

Jo en sak som du kan kolla är de klammer som håller fast magnapullen är i bra skick, min magnapull rörde på sig (den ska vara stum) när jag drog och därför gick min plasklack sönder. Jag förstärkte den genom att punkta dit en grövre metallring runt om och ett bättre fäste och nu har det hållit sen dess...ta i trä...