Registrering av finskreggad skoter

fisken

Medlem
4 nov 2008
30
0
1
Umeå
Hej. Har funderat på köpa en billig skoter som är finskreggad.
Finns det några genvägar eller går det att mygla på något sätt för att slippa ?
Typ låna plåtar från en kompis med snarlik skoter eller registrera med skyltar från nån gammskoter eller nåt ?

Om man skiter i att regga den, sen blir man stoppad i en kontroll, vad händer då om skotern inte är reggad ? kan väl inte vara alltför ofta dom kollar upp sånt ?

tack hej

Burton

Medlem
4 jun 2006
12
0
1
34
skogen
vi var i hemavan och körde .. är väl kotroller varje dag .. så man blir stoppad rätt ofta och får blåsa och så, dom kollar upp reggnr så att den är försäkrad och påställd. anars är det böter, mer än så gör dom tydligen inte. En kompis hade en Svart f7 körde med Yamaha regskylt. och dom sa som inget om det.

:rolleyes: men det kan ju ha varit en renslump att dom missa det eller så kollar dom inte om sånt.

fisken

Medlem
4 nov 2008
30
0
1
Umeå
okej. om jag köper skotern ska jag till hemavan över nyår så chansen finns ju :p
vad tror du man får för böter om man myglat med reggningen ? tappar man b-körkortet ?

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Risken är ju om du kraschar skotern, eller kör på någon utan att registrera den så kommer det bli tomt i börsen ett bra tag framöver. <-Eftersom att det inte går att försäkra en oreggad skoter.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag skulle rekomendera att regga den korekt. Det kan bli dryga böter om den inte är reggad rätt.

Tänk hur många liter bensin du skulle kunna köpa för dom pengarna som du måste lägga ut på böter. ;)

Kostar ca 1500kr att svensk regga den. MEN kolla efter CE lappen som ska sitta på skotern. Prata med ÅF om vars lappen sitter så du kan kolla det.

Har en kompis som köpte en finsk reggad REV och tunneln var bytt och dom hade inte satt en CE lapp på nya tunneln, det medförde att det blev ett jäkla tjorv att få alla papper och CE lappen. Han köpte skotern i december och fick skotern reggad för typ 1månad sen..körde hela vintern utan någon försäkring alls, det är inte att rekomendera.

fisken

Medlem
4 nov 2008
30
0
1
Umeå
okej, är det bara 1500 spelar det ju ingen roll men jag hörde de skulle kosta mer än de dubbla ?
killen som säljer hade papper för "avregistrering" på skotern men sa att han saknade intruktionsbok som skulle behövas(?)

kan man inte bara ta papper och plåtar från en annan skoter och fösäkra och köra ? (säga att man moddat lite? ;)

JonssonsHPD

Medlem
27 maj 2008
24
0
1
Sundsvall
skulle du regga den som exempelvis en indy 500 och krocka/skada någon annan elr nått sånt, och dom gör en undersökning av någon anledning. Ser dom då att det är en betydligt nyare rev än vad som står på pappret så kommer du bli ersättningskyldig så det stänker om det. böter och straff, pluss ett skadestånd som du kommer måsta betala av i flera år. :ciao:

mitt tips är att ringa in till närmaste bilprovning och fråga dom vilka papper osv du behöver för att regga in en finsk maskin. Sedan frågar du säljaren vad som finns av det. :)

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Tjena. Har själv stuga i tärnaby. och jag tog upp exakt den hära saken med en polis bara för att. och han sa, blir dus toppad, och inte har skotern reggad. då får du inte köra en meter till förns den är reggad. du fåår nämligen lämna skotern där den står. tar du inte bort den efter en vecka tror ja de va, då kommer polis helikoptern att lyfta upp den i luften och fara på skroten med den!:cool:

fisken

Medlem
4 nov 2008
30
0
1
Umeå
haha det lät rätt konstigt du :S
blir ett samtal till bilprovningen och se hur mycket det kostar att regga.

fisken

Medlem
4 nov 2008
30
0
1
Umeå
Ringt bilprovningen, i runda slängar 1500kr helt ok alltså..

Säljaren säger att papprena som finns är "avregistrerings papprena" som han fick när han regga av den. duger det?

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Varför köpa finskreggat??
Det finns några skotrar på blocket.....
Jag skulle vara mycket misstänksam, varför sälja en finskreggad skoter?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Varför köpa finskreggat??
Det finns några skotrar på blocket.....
Jag skulle vara mycket misstänksam, varför sälja en finskreggad skoter?
Kanske för han köpt den i finnland (bor nära gränsen) kör i finnland.
Så less o höra att man ska vara misstänksam så fort nått är billigt, utan papper, eller något liknande!

Jag hade polisen hemma på gården pga jag sålde en skoter extremt billigt pga snabba pengar för att köpa en lägenhet! :eek::eek:
Då var det någon som hade tipsat om en konstig annons sa dom.. Nog för de var lugnt o laglig min skoter men va fan, vissa personer har inget liv :mad:.

Får ursäkta min lilla agrition. Inget personligt menat mot något så ta inte illa upp!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Som köpare har man en del skyldigheter. Tex du måste kolla 3 ägare bakåt så att objektet bil,skoter mc osv inte är säkerhet för något lån. Känner man sig tveksam till ägarförhållanden så kan man säkert kontakt den Svenska/Finska polisen och kontrollera chassie nummret. Något som heter att man köpt saker "i god tro" finns inte längre.

En anledning till att folk kanske köper skoter i Finland är möjligheten att lyfta tex moms.
Har du ett företag så slipper du moms och ingen samkörning sker med Sverige.

Sen är det väl inget att bli upprörd över om polisen vill kolla en när man säljer prylar, är faktiskt bara bra, bättre engång för mkt än engång för lite.