Dubbeldyna på Renegade???

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har planer på att köpa mig en Renegade årsmodell 00-04 och undrar hur den är att köra med två hyffsat tunga (2x90kg) personer på.

Skickar den skidorna i luften hela tiden eller slår boggien igenom hela tiden? Behöver man förstärka fjädringen mer än att kanske spänna upp den.

Är det någon skillnad på boogien på en Summit och en Renegade?

Har en GrandTouring nu och den fungerar perfekt sedan jag satt in en Engans gasdämpare bak i boogien.

/S
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Har planer på att köpa mig en Renegade årsmodell 00-04 och undrar hur den är att köra med två hyffsat tunga (2x90kg) personer på.

Skickar den skidorna i luften hela tiden eller slår boggien igenom hela tiden ?
Behöver man förstärka fjädringen mer än att kanske spänna upp den.

Är det någon skillnad på boogien på en Summit och en Renegade ?

Har en GrandTouring nu och den fungerar perfekt sedan jag satt in en Engans gasdämpare bak i boogien.

/S
Hej !

Gissar att du har en 90-tals Grand Touring och vill byta upp dig lite i årsmodell. Eller ?

Renegadens boggie är överlägsen Summit boggien i allt som inte handlar om ren djupsnö.
Jag vet många besvikna Summit ägare som försökt åka 2 på dem men boggien kollapsar totalt, Dess boggie är helt enkelt inte byggd för det.

Finns faktiskt några riktigt bra BRP alternativ till de du nämn ovan, men först måste du berätta om vilka motoralternativ du sneglat mot ?

Hur mycket av de mil skotern rullar/ säsong är ni båda 2 med ?


.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
På min -02 Renegade 700 behövdes det både förstärkta fjädrar och en bättre dämpare (WP) bak i boggin för att den inte skulle slå ihop när jag satte dit dubbeldynan och skjutsade.
Nu är vi inte så tunga tillsammans (ca 140 kg) men jag tycker inte att skidorna är i luften och det går ju justera lite med balataremmen m.m.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hej !

Gissar att du har en 90-tals Grand Touring och vill byta upp dig lite i årsmodell. Eller ?

Renegadens boggie är överlägsen Summit boggien i allt som inte handlar om ren djupsnö.
Jag vet många besvikna Summit ägare som försökt åka 2 på dem men boggien kollapsar totalt, Dess boggie är helt enkelt inte byggd för det.

Finns faktiskt några riktigt bra BRP alternativ till de du nämn ovan, men först måste du berätta om vilka motoralternativ du sneglat mot ?

Hur mycket av de mil skotern rullar/ säsong är ni båda 2 med ?

.
Japp det stämmer - har en 98:as GT583 och vill byta upp mig i alla riktningar - årsmodell, motorstorlek, framkomlighet i lössnö MEEEEEN jag vill absolut inte ge avkall på komforten som jag är extremt nöjd med på min gamla GT.

Har tittat på några Renegade 800:eek:r men är lite orolig då jag har för mig att 800-motorn hade väldiga problem i början. Kanske man skulle nöja sig med en 700:a?:hmmmm2:

Jag/vi kör ca 200 mil per säsong och ca 50% är vi båda på skotern så det är av högsta vikt :)D) att boogien fungerar perfekt.

/S
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag har en Renegade -05 och båda mina bakre boggiefjädrar har gått av för mig, första efter ca 660mil då jag vart hembogserad(!) dvs inga stora belastningat, bara sprött brott.

Andra fjädern for då jag hade fått ihop motorn igen och var ute och hård testade den för att se att den höll.. Boggiefjädrarna kostar ca 750:- st

MEN de jag gjorde var att ta fjädrarna från min gamla SKS boggie som jag hade liggande (93), kapade bara av dem ca 3-4cm på den längre fjädersidan så de inte skulle ta i mattan när de komprimerades. Dessa är liiite tyngre, men ack så mkt styvare :)

Lycka till!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=14304

Har planer på att köpa mig en Renegade årsmodell 00-04 och undrar hur
den är att köra med två hyffsat tunga (2x90kg) personer på ?

Skickar den skidorna i luften hela tiden eller slår boggien igenom hela tiden ?

Behöver man förstärka fjädringen mer än att kanske spänna upp den ?

Är det någon skillnad på boogien på en Summit och en Renegade ?


/S
Jag vill byta upp mig i alla riktningar - årsmodell, motorstorlek, framkomlighet i lössnö MEEEEEN jag vill absolut inte ge avkall på komforten som jag är extremt nöjd med på min gamla GT.

Har tittat på några Renegade 800, men är lite orolig då jag har för mig att 800-motorn hade väldiga problem i början.
Kanske man skulle nöja sig med en 700:a ? :hmmmm2:

Jag/vi kör ca 200 mil per säsong och ca 50% är vi båda på skotern så det är av högsta vikt :)D) att boogien fungerar perfekt.

/S
steffemelloydn

Du har ju ditt svar redan här --> : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=14304

:rolleyes: ;)

LYNX boggien kommer aldrig att göra dig besviken !



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Är Renegade boggin byggd för att åka 2 på ? :confused:
Svar : JA !

Du måste ju också fixa en dubbeldyna till Renegade.

Om den dock håller uppe Dig & Frugan går ju inte riktigt att bara så där svara på då skicket på just det exemplaret du funderar på är av betydelse.
Hårdare fjädrar finns dock, så det är väl inte något problem egentligen.

Jag personligen hade dock satsat på en LYNX då dess boggie och framvagn är betydligt bättre än Ski-Doo's,
trots i övrigt samma grund chassi och motor etc ( ZX vs. EVO ).


.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag personligen hade satsat på den jag fick bästa priset på ..

Renegade +02 har en riktigt trevlig boggie också. Hårt kopplad men går gött på leden.

Hårdare fjädrar och en dubbeldyna så har du en Grand touring med iofs sämre dyna men bättre dämpning och högre kammar.

Förbukningen är dock otrevlig