Dämpare ext

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Någon som har erfarenheter av hur dämparna som sitter på f6/7 ext fungerar? Dom i framvagnen.. märke, renoveringsbara? :hmmmm2:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är ACT shocks , renoveringsbara men av enklare modell än på dom korta snopro modellerna (ingen separat gasbehållare bla) , ska vara Fox delar i dom , mina F7 EXT dämpare kändes helt slut trots att dom var nyrenoverade , shimsningen måste vara helt åt hvete org , skulle säkert gå att åtgärda men jag stoppe dit o3:ans f7 fox fram och Fox zero x från snopro 600 i boogien istället ..

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tack för svar.. är dom bättre än ryde fx som sitter på nu? har ett par på g för 1000:-, kanske väntar på några f7 fox istället:)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
är dina ryde FX icke renoveringsbara så är dom ju bättre , jag tycker du ska köpa ngt bättre , varför inte fox clicker från en ZR ?

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Uppar den här tråden lite, Jag har en F6 EXT 04. Från vilka Arcticar kan jag ta dämpare å montera på min? Originaldämparna är ju helt sjukt bedrövliga. Mest akut är till boggien känner jag. Passar de rakt av från en Zr 98-03? Finns det fler skotrar det kan passa ifrån? Känns som att fjädringen är bättre på en gammal phazer från 88 än vad den är på en EXT... Och vilka dämpare passar fram? Tacksam för hjälp=)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
¨tror inte ZR dämpare passar rakt in. Med lite modifering så passar väll de mesta. men vill du bara skruva dit får du nog leta efter Firecat snopro dämpare.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ok. Är det nån idé att schimsa om originaldämparna? Är dom ens renoveringsbara? Eller kommer dom bara att vara lika bedrövliga i vilket fall som helst?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Ok. Är det nån idé att schimsa om originaldämparna? Är dom ens renoveringsbara? Eller kommer dom bara att vara lika bedrövliga i vilket fall som helst?
rydeFX, går inte vad jag vet.

ACT och FOX finns i "samma" modeller bara olika deklaler. Även dom enkla räcker ganska långt i friskt skick och rätt inställda. Dom gånger jag shimsat om har kostat ca 35-100 kr extra förutom vanligt service på FOX/ ACT dämpare med eller utan extern reservoar. Så inget att fundera på om man ändå ska serva dom.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är ACT dämpare fox delar och fullt renoveringsbara som johan säger , shimsnigen är katastrof std , dämpar knappt alls ,g¨r säkert att få till bra , men kanske ändå inte lämpliga om man kör hårt , vill minnas att dom är klenare än dom på korta f7:an med mindre olja

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ok, Tack för svaren. Är det Renoveringsbara dämpare i boogien å? Sen undrar jag om det är nån som vet vad CC måttet måtten är på fram respektive boggiedämparna? Tack igen.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag tycker att du ska byta ut dämparna helt! Fox zero pro är dämparna du ska leta efter, som sitter original på alla "korta" f6/7 or. Vad gäller c-c måtten så har jag ingen aning, men om du ändå ska byta så är det ju bara att ta lös och kolla =)

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Anledningen till att jag vill veta CC är för att jag kanske har en annan idé om hur detta ska lösas, men vill inte riva skotern innan jag har nya dämpare hemma. Vill ju kunna åka lite även om väghållningen suger vårtig hästpung just nu...

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Det vart ett par fox/ACT dämpare från en kort F7,a svarta med grön/vit text. externa reservoirer. dettta är boogiedämparna. är dom nåt att hänga i julgran?