Pulverlack och Industrilack...!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

PULVERLACK:

Har läst i många trådar på detta och även andra forum hur BILLIGT många har lackat sina fälgar, boggieskenor, framvagns detaljer osv.
Då snackar vi pengar i c:a 200-700kr jag hört.

Perfekt tänkte jag, då jag även hört hur segt o hållbart det är = PERFEKT TILL SKOTER!

Ringde ner till närmsta lackfirma som höll på med pulverlackning, fråga efter en pris offert för 2st trailingarmar och 4st parrallellstag.
PRIS... Lyssna riktigt noga... 4000-6000kr!!!! :argh:

Så finns det olika pulverlacker lr är det olika saker vi snackar om här på skoterforumen och hos lackarna facktermer?

Eller

Är det rent BS jag läst.

Industrilack:

Jahapp tänkte jag, är väl inge mer med de. Fråga om de hade några andra alternativ.
Då rekomenderade han industrilack. Har själv ingen aning om vad det är för något?!

Skulle få en 4 liters burk inkl blästring och lackning för 600kr. (känner han som jobbar där)

Är det värt pengarna?
Kommer det hålla?
Vad för egenskaper har industrilack?

Mvh Rasmus

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
4-6000:- för dom detaljerna är ett SKÄMT!! Nån försöker blåsa dig. Jag lämnade in hela min framvagn på Nytro, totalt 7 detaljer, och det gick på 250:- med kvitto. En kompis lämnade in totalt 21 detaljer som skulle lackas olika färger och han fick betala 750:-. Notera att det är bara för lacken. Blästring tillkommer om du inte har gjort det själv innan.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ge mig några namn på lackerare som gör det så billigt? :)

Sen är det olika saker, pulverlack på "skoterspråk" och på "fackterm språk"?
För han gav mig samma offert på billack, de skulle kosta mellan 2000-4000kr.

NEJ, blästring ingick inte i de priserna som jag uppgav. Endast i industrilack offerten.

För han sa att de var den dyraste lacken man kunde utföra då den var tvungen att bakas och behandlas..

OBS... Är endast Mattsvart jag ska ha så det gäller ingen specialfärg häller!

Mvh

Last edited:

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Pulverlackade som sagt hela min framvagn på Nytron för 250:- och det är dagens sanning. Ring Umeå Pulverlack! Billigare att skicka dit och tillbaka grejerna än att betala 4-6000:-

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ger mig inget om du inte skriver VART du fick det! :rolleyes:
Hehe nån villa skojja på dig :cool:

Jag har åxå några smådelar som skulle behöva pulverlackas så jag vill se ett svar med.
Gärna hemsida och mailkontakt så man lättast kan få en offert.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag är ganska påläst när det gäller industrilack och det är ju en ganska bred kategori. finns en ***** massa olika färg som man smetar på stålet

jag länkar till boverkets regelsamling där det står olika klasser på industrilacker och det är ju egentligen de olika klasserna man betalar för. en bra klassning är ju såklart dyrare

kolla sida 139- och 195-

allt under klass C3 är att betrakta som skräp, håller väl ett år eller två men inte mer

http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2007/BSK07_Nyutgava080902.pdf

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
:D
Äsch, jag åkte till ett företag som pulverlackar sina produkter (nån sorts elskåp), snackade med en som jobbar där och skickade med lite fika!

Så vet du om något sånt företag på din ort, åk dit och snacka med gubbarna där.

R

Robin

Haha, hör att det är någon som tar en hög arbetskostnad/timmen.
Själva pulverlacken är ju billigare än sopor och om dom låter det härda samtidigt som de kanske gör något annat lackeringsarbete så SKA det inte kostar så där mkt.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
:D
Äsch, jag åkte till ett företag som pulverlackar sina produkter (nån sorts elskåp), snackade med en som jobbar där och skickade med lite fika!

Så vet du om något sånt företag på din ort, åk dit och snacka med gubbarna där.
Nej, bor i Åre, världens industrifattigaste samhälle. :(

Närmsta är östersund (10mil bort) och även närmsta firma som pulverlackar.
Känner häller inte någon som jobbar på en industri där de pulverlackar.

Robin:
Jo, det har jag läst på många ställen. Men att lacka osv kan väl inte ta 10-15 timmar? UTAN förarbete?

Grovsnus:
Du som var påläst.
Han sa att jag skulle köpa någon industrilack (4liters burk), skulle gå på c:a 400kr sa han. När jag säger han menar jag en polare som går billack, som nu praoar på närmsta lackfirma.
Vad tror du han menar för lack då jämförelse med priset. Hur hållbar är den emot repor osv?

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Nej, bor i Åre, världens industrifattigaste samhälle. :(

Närmsta är östersund (10mil bort) och även närmsta firma som pulverlackar.
Känner häller inte någon som jobbar på en industri där de pulverlackar.

Robin:
Jo, det har jag läst på många ställen. Men att lacka osv kan väl inte ta 10-15 timmar? UTAN förarbete?

Grovsnus:
Du som var påläst.
Han sa att jag skulle köpa någon industrilack (4liters burk), skulle gå på c:a 400kr sa han. När jag säger han menar jag en polare som går billack, som nu praoar på närmsta lackfirma.
Vad tror du han menar för lack då jämförelse med priset. Hur hållbar är den emot repor osv?
Har för mig att det är någon här i Arjeplog som lackar. Kommer inte på vem de var men de går ju att höra sig för! Du brukar väll vara här?

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
svaret varför vissa har fått det så billigt är för att firman har tillräckligt med jobb och utför dom hela tiden och kan därför slänga in lite småsaker blir inget dyrare för dom.

därimot går du in på en lackfirma som inte pulver lackar så ofta så får man betala därefter självklart.

ska man pulverlacka delar till skotern så får man räkna med 1000spänn iallafall.
vissa får det billigare vissa dyrare så är det.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej...

Nej, jag vill ha mina delar lackade när jag lämnar in dom.
Inte låta dom ligga och vänta på att dom ska få in större leverans av just den kulören..

Började nästan ana det då priserna var hutlöst låga. Men ska kolla hos Umeå lack. Då jag tydligen blivit bevisad att det går och få det billigt.

Väntar även på svar från Grovsnus!

Blir kanske industrilack ändå.

Mvh

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Pulverlack tar inte lång tid om allt förarbete är gjort, t.ex. blästring. Då sprutar man på pulver och skickar sedan in grejorna i en ugn i 20 min. Fick hem min tunnelförlängning från pulverlack nyss.:D

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har pulverlackat en del prylar på http://www.pulverline.se i Skellefteå, dom är svinbilliga och trevliga som tusan. Lackade tralingarmar och fotstegsförstärkare för några hundralappar, kommer inte exakt ihåg men kanske 3-400:-. En liten nackdel är att dom har bara några basfärger (svart, blå, vit, ett par olika nyanser i silver och gul tror jag) och dom brukar vänta tills fler delar ska lackas i samma färg. För mig tog det 2 dagar, det ska iaf absolut inte kosta 4-6000:-....