Pulverlack och Industrilack...!

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Det är billigt med pulverlack, svågern min hade en pulverlacklinje. Lackade fälgar inkl. klarlack osv. Betalade drygt 200:- per fälg för lackning, däremot är blästringen dyrare och faktist jävligt viktig, utan en bra blästring på det som ska lackas så kommer det synas efter att grejjerna gått genom ugnen och det blir oftast inget snyggt.
Han kan fortfarande lacka smådetaljer som fälgar mm osv då har har en liten ugn kvar på firman.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det är ju lite skillnad på billack och industrilack. billacken är ju egentligen bara för det estetiska och den har ju inte speciellt bra rostskydds-egenskaper eller bra nötningstålighet. biltillverkare galvaniserar ju bilarna nuförtiden just för att få rostskyddet

industrifärgen är ju bättre i det avseendet. du ska välja en epoxy eller polyuretan om du vill få lite slagseghet i färgen, men det räcker med att lämna grejerna på ett måleri och säga "enligt C3" med en utskriven tabell från tidigare refat dokument.

om du vill ha det blankt så lägg sista färglagret lite tjockare, sen tar du våtpolering och klarlack på det!

onödigt att säga att man ska spraya så klart, penslande blir ju kasst
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Ger mig inget om du inte skriver VART du fick det! :rolleyes:
Synd att du inte bodde närmare mig. Jag lämnade in mina 4 bilfjädrar på mora blästring för 100kr sen pulver lacka ja dom på falks i mora för 50kr och hade det inte vart fjädrar som inte vill ha hög värme så hade jag gavla dom först på wibe (där jag jobbar) och galv plus pulverlack är väldigt svårslaget i hållbarhet, men ändå lämna han 6års garanti på pulverlacken utan galv.

Ska göra samma sak med hela framvagn efter denna säsong.
 

ollebullzor

Ny medlem
13 nov 2008
4
0
1
övik
C klasserna uppfylls ju oftast av förbehandling , tex blästring finns även en oxsilan behandling som skall funka för högsta klass c5marin .

Jag har lackat tikkulas epoxi , beckers epoxi , pulverlack och vanlig lösmedelsbaserad duasolid , och epoxin och "vanliga" industri lack är oftast väldigt hårda och spricker lätt .

jag skulle verkligen rekomendera pulverlack för det måste vara den optimala färgen för livslängd och skydd , om du tex pulverlackar en plåtbit kan du böja den fram och tillbaka flera gånger utan tendens till sprickbildning men det går knappast med en industri lack , fast det finns väl undantag där åxo .

Men har du verkligen fått han att förstå hur små grejjerna är? låter osannolikt att det ska kosta så pass mkt .
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
det är ju lite skillnad på billack och industrilack. billacken är ju egentligen bara för det estetiska och den har ju inte speciellt bra rostskydds-egenskaper eller bra nötningstålighet. biltillverkare galvaniserar ju bilarna nuförtiden just för att få rostskyddet

industrifärgen är ju bättre i det avseendet. du ska välja en epoxy eller polyuretan om du vill få lite slagseghet i färgen, men det räcker med att lämna grejerna på ett måleri och säga "enligt C3" med en utskriven tabell från tidigare refat dokument.

om du vill ha det blankt så lägg sista färglagret lite tjockare, sen tar du våtpolering och klarlack på det!

onödigt att säga att man ska spraya så klart, penslande blir ju kasst
Tjena,
Låter bra. Ska snacka lite med han jag känner där borta på Lacken.
Enda han sa var att jag var tvungen och köpa färgen själv!
Så vart köper man dessa lacker?

Sen ska de även vara matt svart så de blir nog inga problem.

Mvh
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det är billigt med pulverlack, svågern min hade en pulverlacklinje. Lackade fälgar inkl. klarlack osv. Betalade drygt 200:- per fälg för lackning, däremot är blästringen dyrare och faktist jävligt viktig, utan en bra blästring på det som ska lackas så kommer det synas efter att grejjerna gått genom ugnen och det blir oftast inget snyggt.
Han kan fortfarande lacka smådetaljer som fälgar mm osv då har har en liten ugn kvar på firman.
Ger mig inget om du inte skriver VART du fick det! :rolleyes:
För jag vet nog inte vart din svåger jobbar!
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Är det sant att ni ska ha 2.500:- för att blästra/lacka ett chassie + framvagn?[/QUOTE

Tja priset kan ju variera från fall till fall (utgångsläge samt färgere) men det är i runda slängar dom pengarna vi pratar om.
Får man vara så nyfiken och fråga vart du hört priset?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är det sant att ni ska ha 2.500:- för att blästra/lacka ett chassie + framvagn?[/QUOTE

Tja priset kan ju variera från fall till fall (utgångsläge samt färgere) men det är i runda slängar dom pengarna vi pratar om.
Får man vara så nyfiken och fråga vart du hört priset?
En kamrat hade fått en muntlig offert av Er/Dig.
Han är numera delägare i en 6,1 m3 härdugn...
 
J

Jona$

Nån som har nåt att ge? pratade med tjb i umeå och för framvagn,boggie,styrhöjare samt lyftbåge skulle dom ha närmare 2500,kommer dock blästra å göra rent mesta själv till helgen så bara finputs när nån får det.

prisex och företag tas gärna emot. Bor i Sundsvall.