Laga spricka

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om det är någon större spricka så är det i princip ingen ide att försöka spackla ihop den.det lär endå bara spricka igen.
bocka till en plåt på insidan och popnita dit är en lösning som inte ser jättevackert ut men håller bra som tusan.men hur vackert är det med en lagad huv oavsett lagningsmetod.

ang buken så behöver du ju nödvändigtvid inte lacka.karva lös lite plast under skotern där det inte syns och bränn dit med lämpligt verktyg.
själv använde jag en pytteliten "gasbrännarpenna" eller vad man ska säga.(bränsletank)
går nog lika bra med en lödpenna.
sen om du vill ha det jämt så slipar du ner fogen efteråt.kommer inte bli helt 100% men det blir det inte om du lackar heller.
själv hadde jag popnitat ihop den med en plåt på insidan.

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Tänkte bara ge en snabb rapport ang sprickan i buken. (Har endast lagat insidan, och får ordna utsidan någon annan gång.

Fick ett smart tips av en kille att med en lödpenna smälta in metall-gem i bukplasten över sprickan som en sorts armering. Blev skitbra, och stadigare än vad man kan tro faktiskt. Sedan kunde jag smälta igen sprickan så att den blev helt tät hela vägen (fortfarande med hjälp av lödpennan)
Efter det: putsa med sandpapper och tvätta av plasten, för att sedan lägga in glasfiberspackel + glasfibernät (5-6 lager)
Står nu på tork, ska titta hur det blev efter skolan idag.
Tack iaf för alla tips! Får väll grina ut här lite sen då utsidan ska lagas;)
/Jaosef

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Jaosef: jag hoppas du kom ihåg att borra i varje enda av sprickan???
Det var ett bra tips, men sprickan går från kant till kant, så det behövs ej. Men jag smälte på ordentligt med lödpennan och smälte in 6 st metall-gem i plasten samt lade in glasfiberspackel + nät. Får se hur länge det håller, men såg jäkligt stadigt ut igår iaf :)
Sen håller skruvarna som sitter bakom reflexet ihop plastbiten upptill.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag trodde det inte gick att lägga på glasfiberspackel på "fet" plast, så därför svetsar man istället som du har gjort. Men om det nu inte skulle hålla ihop, prova samma plast men liknande plast som baljan är gjord av och smält ihop i sprickan.

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Jag trodde det inte gick att lägga på glasfiberspackel på "fet" plast, så därför svetsar man istället som du har gjort. Men om det nu inte skulle hålla ihop, prova samma plast men liknande plast som baljan är gjord av och smält ihop i sprickan.
Ahaa, jag vet inte ännu om det håller eller ej, ska upp till garaget (lånat av vår granne) ikväll och se hur sprickan ser ut. Men om det skulle vara så att glasfibrer inte sitter så tar jag bort det och smälter dit mer gem och mer plast :)
Tack för tipset iaf

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Man ska alltid borra i varje ände av sprickan när det är i plast, spelar ingen roll ur bra man har smält ihop/spacklat osv om man inte har borrat.
Det var iaf vad jag fick lära mig när jag utbildade mig till bilplåtslagare under plast reparations kursen :rolleyes:

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Man ska alltid borra i varje ände av sprickan när det är i plast, spelar ingen roll ur bra man har smält ihop/spacklat osv om man inte har borrat.
Det var iaf vad jag fick lära mig när jag utbildade mig till bilplåtslagare under plast reparations kursen :rolleyes:
Men snälla du, läs igenom tråden en gång till, har sagt 3 gånger att sprickan går från kant till kant, så det finns inget att borra i.