Portning av matta...?

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Enklast är ju bara att använda hålpipor för ett snyggt snitt. Går väl även med en hålsåg eller nått men tror inte det blir lika snyggt.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hål eller Hugg pipa, dvs det är ett hål längst upp, som när man stansar ut plåtbitar.

R

Robin

Hade nog hellre försökt med någon borr för just gummi, så smälter samtidigt kanterna och du minskar risken för att det börjar spricka upp å fransa sig.

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Vill du ha väldigt snygga hål tror jag det blir absolut snyggast med en så kallad hålpunch. Finns en på biltema som är 32mm och kostar bara 69.90

Du borrar bara ett hål i mattan som du kan trä bulten genom med mothållet på ena sidan och själva "skärklumpen" på andra sidan. Sedan är det bara att skruva tills den pressat ett hål i mattan.

Har inte provat detta på en matta men på plåt blir det klockrena hål.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej =)

Ska kolla upp det där!
Vilken diameter ska hålen vara ungefär?

Försämrar det hållbarheten på mattan?

Ni verkar ju ha delade meningar, men är ändå lite inne på Robins linje, att använda någon form av hålsåg för att smälta kanterna samtidigt?
För vill ju inte att min matta ska börja fransa!

Mvh Rasmus

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Jag tror ju personligen att det blir extra fransigt o fult med en hålsåg. med en hålpunch eller hålpip får man ju ett rent snitt! Sedan kan man ju alltid smälta kanterna om man känner för det!

R

Robin

Mjo hålsåg är nog inte att föredra men jag vet att det ska finnas spec borrar för just gummi som ska smälta er kanterna samtidigt.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Mjo hålsåg är nog inte att föredra men jag vet att det ska finnas spec borrar för just gummi som ska smälta er kanterna samtidigt.
Inte så att du har någon länk till en sådan borr?

Har kollat hos, Jula, Clas ohlsson, Verktygsboden, K-rauta men ingen verkar ha något!

Kanske blir en sån där hål sak som du köpt på biltema!

Men vilken diameter ska hålen vara? hur tätt ska de ligga?

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall

Inte för att jag är för att borra ur mattan...men
.. Vad jag läst på snowest så har det använts
hålsågar som dom kört åt fel håll... just för att smälta gummit

Enkelt att prova på nån bit armerad gummi å se hur det blir..

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Förlåt en okunnig men varför vill man göra hål i mattan?
Mindre roterande massa. Den bästa "massan" du kan bli av med :cool:

Enligt vissa så innebär 1 Pound (0.45kg) stationär massa = 7 Pounds (~3.35kg) av roterande massa.
På en 151" lång maskin 384cm så blir du av med c:a 2.5 Pound ~ 1.25kg = nästan 9kg roterande massa.

Men hursom helst hittat min lösning nu (tack för tipset SKÅP att leta på snowwest!):

"There is a method which is cleaner than a factory track.Take holesaw of the size you wish,I prefer 7/8 inch, Large hole shave powder into the skid,Grind all the teeth off and put it into a drillpress,With a dremel small grinder bit taper and sharpen from the center out while drill press is spinning which gives a knife sharp edge with no teeth. It melt and seals all threads as is drills."

Tar en Hålsåg, slipar bort taggarna, tar en "dremel" slipar till så den får "kniv-kant".
Då kommer den smälta gummit samtidigt som du får en bra finish! :)

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Förlåt en okunnig men varför vill man göra hål i mattan?
Snö samlas inte i boggien heller, den rinner ut genom hålen, vilket gör skotern lättare (att burka etc). Detta kan också vara en nackdel om du kör vid sämre snöförhållanden. Det sägs även att en portad matta inte går vidare bra på vatten.

Hålstorleken brukar vara 1 - 1 1/4" ~ 25 - 32mm.
Det rekommenderas inte att göra hål utanför boggieskenorna.

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Snö samlas inte i boggien heller, den rinner ut genom hålen, vilket gör skotern lättare (att burka etc). Detta kan också vara en nackdel om du kör vid sämre snöförhållanden. Det sägs även att en portad matta inte går vidare bra på vatten.

Hålstorleken brukar vara 1 - 1 1/4" ~ 25 - 32mm.
Det rekommenderas inte att göra hål utanför boggieskenorna.
Jag vet att många inte rekommenderar hål utanför skenorna men CMX gör så: http://www.crazymtn.com/images/product images/trackporting.JPG

E

ejwbegysv

Efter att ni har "portat" mattan så ta det försikigt med vattenkörning bara... Går knapt att köra min på vatten alls...