Ockelbo 6000 lägger av

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Farfar har en Ockelbo 6000 -86 eller -87. Den har dom senaste vintrarna alltid startat och gått fint i nån dag, men sen när man har kört ett tag blir det en stor smäll i ljuddämparen och den lägger av. Så har han dragit hem den med traktorn och låtit den stå till nästa vinter. Så har han hållt på i nåt år nu så jag tänkte fixa den nu. Har ni något förslag? Tändspolen kanske? Eller finns det nåt som brukar strula på dom?
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
det är tendspolen som knäcker stiftet sedan åker de ut brännsle u ljudämparen som explodera och då stannar dom och starta inte igen?! hade samma fel på min rajd 60 fast de va dock inte orginal motor på de va förmodligen en ockelbo motor! men jag bytte tendspolen och problemet försvann för mig!
 

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
kontrolera cdi-boxen den sitter fast på baksidan av motorn å brukar spricka av värmen vilket gör att det kommer in fukt i boxen, vi hade det problemet på min farsas ockelbo 6000.
 

Blizzard5500mx

Välkänd medlem
7 sept 2008
122
0
6
Ställdalen
hm, Min skidoo smäller också när man försöker starta den, men tror inte de är farligt som de låter, för benin samlas ju i Röret sen tänder den och de smäller.
Så Kolla att den får gnista och bensin, sen om den är 2 cylindrig kolla så att tändhattarna sitter på rätt plats.
 

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Farfar har en Ockelbo 6000 -86 eller -87. Den har dom senaste vintrarna alltid startat och gått fint i nån dag, men sen när man har kört ett tag blir det en stor smäll i ljuddämparen och den lägger av. Så har han dragit hem den med traktorn och låtit den stå till nästa vinter. Så har han hållt på i nåt år nu så jag tänkte fixa den nu. Har ni något förslag? Tändspolen kanske? Eller finns det nåt som brukar strula på dom?
Byt CDI boxen. Jag har fått byta 2 gånger på min 87:a