Youtube : Här samlar vi sköna SKOTERfilmer.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hur "renderar" du dina klipp så du får bra kvalité som går att lägga ut på Youtube? :)

Har gjort en del filmer som jag sedan renderar som 720p 60fps med det blir ändå kass kvalité samt sjukt stora filer..
Den renderade filmen ska du köra ut i "rätt" antal fps beroende på hur du har kameran inställd. Har du den på NTSC så är det 30fps (eller 29,97), PAL 25fps (24,97 tror jag). Om det är GoPro vi snackar om så filmar den ju redan progressivt så behöver inte fundera på någon interlacing etc. i renderingen.

Filmar man i högre FPS, t.ex. 60 eller 120 så är det helt enkelt för att du ska få mer data att "jobba med" för att köra slowmotion. Enkel matematik - har du filmat i 60 fps så kan du (om du klipper i 30fps) köra 50% hastighet utan någon som helst förstörande av kvalitén. Du har "hela frames". Ju fler fps i råmaterialet, desto mer långsammare kan man få det. Kör man med lite plugins etc. som fixar att interpolera på ett bra sätt (t.ex. Twixtor) så kan man tweaka det ännu mer.

Jag har mina kameror inställda på NTSC och klipper i 30fps. Filmar till 90% i 30fps såvida det inte "vankas" något speciellt. Då ställer jag upp dem för att ta mer.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Här kommer ett klipp med lite av senaste tidens körning... :)

[video=youtube;rL8JTbMf6_g]http://www.youtube.com/watch?v=rL8JTbMf6_g[/video]

Var först tänkt som en liten personlig hyllning till snö från min sida men sen hade asker roligt material så det förlängdes... Hoppas den uppskattas :)

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Kul körning och gott med snö! =) Lite rolig vinkel i slutet.. ser ut som en riktig renbåge :p
Vart är ni och kör? Ser ut att vara rolig terräng =) är de bluelake? ;)

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Den renderade filmen ska du köra ut i "rätt" antal fps beroende på hur du har kameran inställd. Har du den på NTSC så är det 30fps (eller 29,97), PAL 25fps (24,97 tror jag). Om det är GoPro vi snackar om så filmar den ju redan progressivt så behöver inte fundera på någon interlacing etc. i renderingen.

Filmar man i högre FPS, t.ex. 60 eller 120 så är det helt enkelt för att du ska få mer data att "jobba med" för att köra slowmotion. Enkel matematik - har du filmat i 60 fps så kan du (om du klipper i 30fps) köra 50% hastighet utan någon som helst förstörande av kvalitén. Du har "hela frames". Ju fler fps i råmaterialet, desto mer långsammare kan man få det. Kör man med lite plugins etc. som fixar att interpolera på ett bra sätt (t.ex. Twixtor) så kan man tweaka det ännu mer.

Jag har mina kameror inställda på NTSC och klipper i 30fps. Filmar till 90% i 30fps såvida det inte "vankas" något speciellt. Då ställer jag upp dem för att ta mer.
Tips är att inte rendera slutfilmen i 60fps, 24 eller 25 skulle jag säga. 60fps ska det vara på råmaterialet för att kunna göra slowmotionscener... Sen blir dom ofta sjuk stora, skulle nog säga att du måste efterbehandla dom för att få ner storleken. Har tyvärr inget tips på program för det dock...
Tackar :) Ska testa det! Om det inte löser sig så får man ta och köra gamla hederliga MovieMaker.

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Ser ju ut att gå förjävla fint dom där turbosnurrorna !

[video=youtube;kkA6wdOMa4Q]http://www.youtube.com/watch?v=kkA6wdOMa4Q[/video]
fan också du han före, hade precis sett klar den och kopierat länken å allt :O

nåja får väll nöja mig med att dela med mig av del 1 av serien i stället

[video=youtube;xadGS3GOGm8]http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_125976&feature=iv&src_vid=kkA6wdOMa4Q&v=xadGS3GOGm8[/video]

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
fan också du han före, hade precis sett klar den och kopierat länken å allt :O

nåja får väll nöja mig med att dela med mig av del 1 av serien i stället
Haha, life is a bitch! :bigsmile:

Har precis byggt mig en kameradolly och skaffat sony vegas så ska försöka lära mig redigering lite, har aldrig rört film förut så var snälla ;) http://www.youtube.com/watch?v=TL6AMSJb4q4&feature=youtu.be
Snyggt!
Någon speciell DIY guide du följt när du gjorde slidern, eller är det egen konstruktion? :)