Youtube : Här samlar vi sköna SKOTERfilmer.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Borga v. 8

Mycke snö, bra före, ivrig förare, hetsiga första 20min... mulet och snöfall. Resten av dagen dyngslut och trött i kroppen. 100 fastkörningar och 21liter bränsle. Dag 1.
Betyg på filmen efter självrannsakan: 2/5

[video=youtube;w-NmkAdBqhY]http://www.youtube.com/watch?v=w-NmkAdBqhY&list=UUGXh0FaAYjBnRWlhRm05taA[/video]

Last edited:

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Altså blir grymt irriterad på den där videon.. han pressar en älg så den blir rädd... sen skadskjuter han den för att den anfaller, när han kör fram mot den.
En del människor gör f*n så man tappar hoppet om mänskligheten

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Altså blir grymt irriterad på den där videon.. han pressar en älg så den blir rädd... sen skadskjuter han den för att den anfaller, när han kör fram mot den.
En del människor gör f*n så man tappar hoppet om mänskligheten
Du jagar inte va? Fågelskådning låter mer rimligt för dig.

Ser du nått hörn som älgen fullkomligt PRESSAS mot? Viltet har varje möjlighet i världen att bara vända om och följa spåret ner på sjön och sedan avvika, eller varför inte rätt ut i skogen?
Håller dock med dig om skadeskjutningen, ett mellan ögat hade inte "skadat" så att säga.

Älgen kanske var en Yamhaägare och hade fått nog av BRP och dess ägare som skryter om försäljningsstatistik?
Har du tänkt på de du, va va va?

Min första tanke var att kalven skulle synas till och därför förklara djurets humör, men icket.

Det är olagligt att jaga från fordon i Sverige, men hade det där hänt mig hade det nog studsarn gått av tidigare!

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
jag kan säga att jag jagar, ganska mycket och det där är helt onödigt! Klart älgen inte springer av leden om den blir stressad och rädd! på leden är det hårt och den kan röra sig snabbt på sidan är det djup snö och det går sakta = fångad och dödad! där måste man som skoter åkare (och människa) visa att man har lite mer bakom panbenne än va älgen har!

skulle jag va hans kompis hade jag nog drämt pistolen i huvet på han efteråt!

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Knacket, kan medela att jag är ute i älgskogen alla möjliga dagar på hösten. Blev ca 45 dagar nu i höst, så lite koll har jag... men det syns väldigt tydligt på älgen att den känner sig pressad! Så varför använder han inte sin skalle och kör runt?

Visst håller med om att det inte är roligt att bli anfallen av en älg, det är snarare h-vetes otrevligt.. men i mitt fall så är det 30-06 med blyspets. Inte en pistol... sen var det ju självfallet höst och jag gått bakom den i 7km :D

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tangentbordsjägare...

Blä och usch för älgjakt. Det är nog det värsta jag vet. Tungt och jobbigt, och alla jävla älgar man måste forsla ut ur skogen också. Tur att jag slapp det i höstas.

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Knacket, kan medela att jag är ute i älgskogen alla möjliga dagar på hösten. Blev ca 45 dagar nu i höst, så lite koll har jag... men det syns väldigt tydligt på älgen att den känner sig pressad! Så varför använder han inte sin skalle och kör runt?

Visst håller med om att det inte är roligt att bli anfallen av en älg, det är snarare h-vetes otrevligt.. men i mitt fall så är det 30-06 med blyspets. Inte en pistol... sen var det ju självfallet höst och jag gått bakom den i 7km :D
han kör inte runt för att han åker skidoo, då kommer ju han att sitta fast!?
frågan är väll egentligen varför man har med sig en Glock ut i skogen, man kan väll knappast göra eld med den?

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Hör väll hemma i märkess******tråden men dagen slutsats är alltså!!
Skidoo's kan inte köra i lössnö, och tål ikke att få detta påpekat så dödligt våld är ett måste?
Samt att yammo förare är som älgar? När dom får höra att dom är stora, tunga och ivägen så blir dom arga och anfaller? :D

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Filmen med älgen;
1. Vem fan tar med sig en pistol när man ska köra skoter???(mörda "kompisen")
2. Varför stänger man inte av skotern direkt man ser älgen? Man har tid att vänta i 10min för den att lunka iväg.
3. Varför inte bara svänga ut i skogen och köra förbi älgen? om man nu har så bråttom...

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Filmen med älgen;
1. Vem fan tar med sig en pistol när man ska köra skoter???(mörda "kompisen")
a) 'muricas vapenlagar
b) kört fast för många gånger och tänkte "nästa gång skjuter jag mig själv", han höll sig till spåret och vågade inte vika av och då dom enda utvägarna var att vika av spåret, köra fast och skjuta sig själv eller att skadeskjuta en älg svårt så valde han att leva med det på samvetet.

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Han kunde lätt ha stannat till och knäppt av ett sista välplacerat nådaskott - dvs om han hade ammunition kvar. Fast det är ju lätt att säga i efterskott, inte så lätt att tänka klart i "stridens hetta".

Han provocerar älgen dessförinnan, genom att köra fram en liten bit, klar provokation vilken var helt onödig. Håller med; stanna direkt, avvakta.