Komp på Cyl1: 7 bar och på den anndra är 7.5 bar

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
Jag har olika komp på min skoter. Jag har en Yamaha TX 340 från -77.
På en ena cylindern är 7 bar och på den anndra är 7.5 bar. Jag tror att orginal är 8 bar. Tänkte om man kunde köpa nya kolvringar och hela om loppet på motorn. Är det värt att göra det? Skoter går bra. Det finns nästan inga delar till den skotern. Men det finns skotrar som har nästan samma motor. Kan jag inte köpa t.ex. Yamaha Ex 340 kolvringar och lägga in dom på min skoter?

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
jag tycker inte att du behöver göra någonting med den motorn,är helt normalt att det skiljer lite ,gissar på att den cylindern som det är mindre komp i är den närmast variatorn :) //Mats
Ja. Cylinder som är närmast variatorn har minst komp i. Men Min ksoter har gått 6000 mil. Tror du inte att jag behöver renovera lite grann? Kanske nya kolvringar eller? Eller en helt ny kolv. Är det lite onödigt, eller? Hur mycket tror du att det kostar att köpa nya kolvar totalt? 1000 kr för den gammla skotern?

Skotern går mycket bra och startar alltid. Den gör ca 100 +. Förra ägaren sa att den gick 125 km/h när han hade den. Sen har den stått på en SE-pall i 20 år med presänning på. Sen fick jag den gratis :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Brukar man inte säga 10% skillnad ? Dår är 0.5 helt ok i detta fall. Testades kompet på rätt sätt också ? Full gas osv. Det kanske ligger på 7.5 och 8 ?

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
Pratade med min lärare idag. Han sa att det är helt normalt och det går inte göra något åt det. Cylinder som är närmast variatorn blir lite varmare än den cylindern som får kall luft först. Så, om jag köper nya kolvar och ringar så kommer det ändå bli 7 bar på den ena och 7.5 på den anndra p.g.a att en cylinder för kall kyl fuft först.

Jag kan ha läst fel på mil ränkaren. Det kan ha gått 600 mil, 6000 mil låter lite mycket.:hmmmm:

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
Men vad ska En stx 340 ha för komp orginal? Yamaha exciter 340 har ju samma motor som stx 340. Kan jag inte köpa nya kolvringar eller hjälper dt inte så mycket? Hur pass ska man byta kolv? Är det varje 1500:e mil?
Förra ägaren sa att den gick 125 km/h men den gör ca 100+. Jag fick skoter av han.

Hur många kolvringar är det per cylinder på en stx 340 - Gammal skoter