kevlarremmar???

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
är det någon som har testat kevlar remmar? e dem bättre än orignal? jag har en renegade 800-06a som fransar upp remmar efter drygt 60 mil.. jag har INGEN kåpa på variatorskyddet, ej drevat ner (än), och linjerade variatorer...

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
kör en enduro 700 -02 själv och jag har ungefär samma problem.
tråden runtom far ut och sen blir de ba slamser av remmen.
har linjerat variatorerna ett antal x gånger, linjerat motorn, allt!!!
inget funkar :S

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Prova med nerdrevning först,blir förmodligen den billigaste lösningen.

Sneglade på en rem när jag var hos den lokale ski-doo handlaren igår......1871:-..kan det stämma?
Måste vara en sån du menar?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jaha ska den remmen vara bättre? ja jag har best drev den e drevad nu original 21/43 ska bli 19/43 kan de bli roligare också tro? Men min original rem kostar 1195 kr och en gates rem med kevlar i till min skoter kostar 889 kr.. och den ska tydligen tåla högre temp och mer påfrestning.

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
130fi jaa det stämmer att dom kostar så mycket, en kompis köpte en sån rem till sin summit xp och sprängde den efter 20 mil, han va inte så nöjd efter det..

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Jag har samma bekymmer med samma skoter(ett år äldre) som du..

Till i år har dock en bekant tillverkat en "clutch spacer" en bussning som schimsar ut brickan till bulten som håller sekundären på plats..
Den blir då lite flytande på splinesen(så som alla normala skotrar har ;))

Provat dom flesta remmarna vid det här laget så jag hoppas att det här hjälper..
Ska även kolla upp drevningen nu när jag byter oljan..

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
130fi jaa det stämmer att dom kostar så mycket, en kompis köpte en sån rem till sin summit xp och sprängde den efter 20 mil, han va inte så nöjd efter det..

Vilken rem menar du?

Annars kan du göra som jag och köra på race remmen (277 heter den)
Kört 150 mil nu utan det några problem.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
öhlman, har du provat den där grejen som någon vän till dig har tillverkat? funkar bra? vart sätter du den? du menar om chassiet inte e helt rakt så variatorerna linjerar så kommer de göra de med denna grej..? hörs jävligt bra!

och du med 277 remmen vilken maskin sitter den på då? pris?

schizoo

Välkänd medlem
29 okt 2008
148
0
6
Kör inte med några piratremmar, dem remsar bara upp sig utan vidare. Dem ska också tydligen inte ha lika bra "passform" som en riktigt originalrem. Jag köpte nyligen en ny rem för säsongen hos min ÅF för 600kr (inget pirat strunt). :D;)

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
öhlman, har du provat den där grejen som någon vän till dig har tillverkat? funkar bra? vart sätter du den? du menar om chassiet inte e helt rakt så variatorerna linjerar så kommer de göra de med denna grej..? hörs jävligt bra!
Vi har knappt mer än frost på marken än så jag har inte prövat den.. Men det verkar vara en hel del mountain åkare i Usa som använder liknande för att få ner tempen på remmen..

Den har inte funktionen att linjera i traditionell benämning.
Utan ser bara till att du inte behöver justera med brickor för att ha sekundären i rätt axiellt läge.
Du måste ändå linjera in motorn/primären på motorfästena innan du monterar en sån här...

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
öhlman, så vitt jag vet så går de inte justera motorn. det är givna lägen. men tillverkar din kompis fler såna? kanske skulle best en?

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
öhlman, så vitt jag vet så går de inte justera motorn. det är givna lägen. men tillverkar din kompis fler såna? kanske skulle best en?
det går väl att lossa motorfästena lite och tänja lite om det skulle misstämma..
Det brukar finnas några olika på ebay för mellan 25 och 35 usd..
Men jag ska iaf fråga honom nästa gång vi springer på varandra...
Har du sett att det här ämnet luftats i ski-doo sektionen för nått tag sedan? (lyfte tråden igår)

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Kör inte med några piratremmar, dem remsar bara upp sig utan vidare. Dem ska också tydligen inte ha lika bra "passform" som en riktigt originalrem. Jag köpte nyligen en ny rem för säsongen hos min ÅF för 600kr (inget pirat strunt). :D;)
Kvalificerat skitsnack! jag provade en skidoo orginalrem för 9500:an på min blizzard med 454 superstock den höll hela 1 mil sen var det bara klet av den! då (1986-87) köpte jag en svindyr piratrem (skidoo typ 300/ pirat 500 spänn) den höll fullgasrepor 9500rpm hur länge som helst, körde säkert 200-300 mil på den! och ja! den kördes in först, skillnaden var att skidoo remmen inte ens höll inkörnings tiden... :stupid: dessutom kändes skidoo remmen stel och hård jämfört med den andra som hade något mjukare gummi!

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Konstigt det dära med remmar, jag körde 3 vintrar på remmen som satt på pro-x en när jag köpte den. Och det var inget fel på remmen när jag sålde skotern nu. 440 rem. Då hade jag ändå ur motorn minst fem gånger och drog fast den så den såg rätt så rak ut bara utan att mäta eller nåt sånt.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja men om jag köper en ny original rem till min renegade så håller den typ 30-50 mil typ och köper jag pirat så håller den minst lika bra! så nu tänkte jag först prova att dreva ner och köpa en: gates extreme mountain rem som det e kevlar i!
jag tror de funkar rätt bra.. om inte så ska jag kontakt herr öhlman om den där grejen...!

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Kvalificerat skitsnack! jag provade en skidoo orginalrem för 9500:an på min blizzard med 454 superstock den höll hela 1 mil sen var det bara klet av den! då (1986-87) köpte jag en svindyr piratrem (skidoo typ 300/ pirat 500 spänn) den höll fullgasrepor 9500rpm hur länge som helst, körde säkert 200-300 mil på den! och ja! den kördes in först, skillnaden var att skidoo remmen inte ens höll inkörnings tiden... :stupid: dessutom kändes skidoo remmen stel och hård jämfört med den andra som hade något mjukare gummi!
Haha, ja och utvecklingen av remmar har stått stilla sedan 86/87? :D roligast idag!

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
och du med 277 remmen vilken maskin sitter den på då? pris?
288 heter den. Sitter på rev 440 05 och 07 samt 600rs 08-09. Denna funkar väldigt bra på 440 och 600or i alla fall. Om den funkar lika bra på 800or vet jag inte. Kostar väl en 1500-1700kr.

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Kör uteslutande gates. Håller utmärkt, fullgasrepor etc etc.
Blitt midja på någon när jag kört fast men det räknas ju inte.