Gasdämpare?

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Nån som vet hur man gör mä en ny gasdämpare? Har köpt en ny gasdämpare till boggin å den verkar vara "tom". Det sitter en bilventil på den,så ska man pumpa i luft i den elr. :hmmmm2: Det ä en snopro dämpare.

/tack på förhand!

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Gasdämpare fyller ud på med gas hos närmaste skoterhandlare! Men det lät underligt att den var TOM när den är ny :/

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Skumt att den var tom! Men måste bara säga att SnoPro's dämpare är ren skit! Inget illa menat men kvalitén är kass! Däremot deras kolvar osv är bra!

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Varför känns den tom? Har du köpt en ny från en firma är det ju bara att vända sig dit.

Vissa renoveringsbara dämpare har en sån påfyllningsnippel för gasen, men har Snopro verkligen några renoveringsbara?

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
ja den känns likadant om man pumpar den, den går segt i hopp å man får dra i sär den
Men om den går segt ihop och man måste dra i sär den verkar den ju funka som den ska.

Varför tror du att gasen saknas? Vet du varför gasen finns i dämparen?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Varför känns den tom? Har du köpt en ny från en firma är det ju bara att vända sig dit.

Vissa renoveringsbara dämpare har en sån påfyllningsnippel för gasen, men har Snopro verkligen några renoveringsbara?
Jag har inte hörttalas om några renoverbara snopro dämpare

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Men om den går segt ihop och man måste dra i sär den verkar den ju funka som den ska.

Varför tror du att gasen saknas? Vet du varför gasen finns i dämparen?
Är det en gasdämpare ska kolven gå upp av sig själv!
Lämmna tillbaks köp en ``riktig´´ dämpare:)

/
Bola..............

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Är det en gasdämpare ska kolven gå upp av sig själv!
Lämmna tillbaks köp en ``riktig´´ dämpare:)

/
Bola..............

Och jag som trodde att det var fjäderns uppgift att tvinga dämparen att gå till ytterläget.

Detta har jag saxat från ett annat skoter forum eftersom jag inte själv ides.
Stort tack till TheMechanic för bra info om stötdämpare, den som vill veta mer om detta kan enkelt göra en egen sökning på det forumet. Annars har jag hittat en grym sida som hjälper till att ställa in fjädringen på cross cykeln, mycket går ju också att använda till skotern också. Kolla här http://home.swipnet.se/~w-62636/

"Kvävgasens uppgift är som tidigare sagt att förhindra att oljan skummar. Kvävgasen fylls med rätt så högt tryck och här hamnar man i en lite knivig sits... Ju högre tryck man har på gasen desto mer friktion måste oljekolven övervinna för att börja röra sig.. och mycket friktion i en dämpare är inte bra. Rent generellt kan man säga att lägre gastryck ger en bättre fungerande dämpare men man kan bara sänka gastrycket visst mycket innan oljan skummar (kaviterar). Det är en fin balansgång för att hitta rätt gastryck till den körning det handlar om."

Alltså så beror det mycket på vilken gastryck som dämparen har, ett lågt tryck behöver inte vara dåligt, för att oljekolven ska gå ihop.

Last edited: