Är det en gasdämpare ska kolven gå upp av sig själv!
Lämmna tillbaks köp en ``riktig´´ dämpare
/
Bola..............
Och jag som trodde att det var fjäderns uppgift att tvinga dämparen att gå till ytterläget.
Detta har jag saxat från ett annat skoter forum eftersom jag inte själv ides.
Stort tack till TheMechanic för bra info om stötdämpare, den som vill veta mer om detta kan enkelt göra en egen sökning på det forumet. Annars har jag hittat en grym sida som hjälper till att ställa in fjädringen på cross cykeln, mycket går ju också att använda till skotern också. Kolla här
http://home.swipnet.se/~w-62636/
"Kvävgasens uppgift är som tidigare sagt att förhindra att oljan skummar. Kvävgasen fylls med rätt så högt tryck och här hamnar man i en lite knivig sits... Ju högre tryck man har på gasen desto mer friktion måste oljekolven övervinna för att börja röra sig.. och mycket friktion i en dämpare är inte bra. Rent generellt kan man säga att lägre gastryck ger en bättre fungerande dämpare men man kan bara sänka gastrycket visst mycket innan oljan skummar (kaviterar). Det är en fin balansgång för att hitta rätt gastryck till den körning det handlar om."
Alltså så beror det mycket på vilken gastryck som dämparen har, ett lågt tryck behöver inte vara dåligt, för att oljekolven ska gå ihop.