Miniprojekt: Skoterlyft.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
som kanske framgått av mitt släpvagnsprojekt så gillar jag att göra egna billiga varianter av saker som är för dyra för sin enkelhet.

idag var jag på jula och köpte en sånhär:

och tänker bygga en sånhär:

teleskopisk skoterlyft: kommer att kosta mig 500:- i stället för 1500:-

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Hej

Jag har tänkt samma sak, men min bror kom på en bättre lösning åt mig:
Tog två rör (jag tog aluminium) ca 1m st med en skarvhyllsa, så man kan sätt ihop dom+ någon slags fot(man kan andvända snöspaden) och sen köpte jag en sådan här.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56106860
Så sätter man den i änden på röret och får samma funktion+ att man kan även sätta Kombispännaren i ett träd eller nått och dra upp skotern. man behöver korta in avståndet mellan spännaren och kroken, så man får mer lylt höjd.

MVh

Anders

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
som kanske framgått av mitt släpvagnsprojekt så gillar jag att göra egna billiga varianter av saker som är för dyra för sin enkelhet.

idag var jag på jula och köpte en sånhär:

och tänker bygga en sånhär:

teleskopisk skoterlyft: kommer att kosta mig 500:- i stället för 1500:-
Har också byggt en egen, moddat ett hymobord samt gjort så att det går att köra på 240V.:)

Det är bara att köra upp på bordet och hissa upp det i lämplig arbetshöjd, går även att hissa skotern på bordet så att det går att ta ur tex boggien lätt.
Har gjort så att den ska passa olika bredd och längd på div maskiner.......

http://www.pixbox.se/alb_show_id254673_page0.html

Ber om ursäkt för röran:eek:
/
Bola.........

/
Bola.......

Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Färdig!
lyfthöjden blev 150cm och kostnaden 250:- (mot 1550:- )
dock lite tung för att ha på skotern så den får åka pulka tills jag hittat lättare material.

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Hej nu har jag provat min modell, den fungerar perfekt! satt dit fästen för (samma som för verktyg) det delbara aluminiumröret på sidorna av skotern (syns på bilden) byggde om spännaren lite så lyfthöjden blev högre.
Har även gjort en fot, men det går nog lika bra med snöspaden.

/Anders

Attachments

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Köpte en enklare modell som såg ut ungefär som ett teleskopiskt stödben till en släpvagn med vev uppe på, så hakar man den bara bak på draget och vevar upp bakänden.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lyfter denna tråd lite eftersom jag planerar att bygga nåt liknande. Vilken dimmenssion på röret behöver man? Antar det behöver vara med lite grövre godstjocklek för att hålla? Tänkte göra nåt liknande som grobosch har.

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Om man ska använda ett spännband för att vincha upp den så skulle jag rekomendera ett hjulsurrningsband, då kroken sitter direkt i spännaren på dom, så man får högre lyfthöjd.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det spännbandet som tipsas om här är ju inte ett vanligt spännband. Detta rullar ju inte upp bandet till en rulle som gör att mekanismen blir "full". detta gör ju att man kan lyfta/dra hela bandets längd. Vet inte om hjulsurrningsbandet har den finnesen?