XLV Renovering!

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Hej alla hjälpsamma kunniga skoterfantster. Jag har införskaffat mig en XLV och hade tänkt fixa till den på en del punkter. Har redan monterat nya boggiefästen på pärlan (skotern var en riktig sorkdödare när jag köpte den) men det är en del annan "småpotatis" som måste fixas.

  • Har läst runt lite på forumet och som jag förstått är det bäst att ta montera bort oljetanken från äldre skotrar. Är detta ett enkelt ingrepp? Bör man behålla oljepumpen, jag tänkte då på varvmätarens funktion eller är det lika att ta bort den i samma veva som man är igång?
  • Bromsarna är obefintliga. Vad är det troliga problemet som behöver åtgärdas på denna XLV för att få bromsen att nypa? Har kollat sprängskisserna, men vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja.
  • Bromsljus fungerar fint likaså bakgrundsljuset till hastghets- och varvmätaren, men ej lyktan fram. Här har jag inte kolla så noga, kan ha missat men var bör jag leta först?
Jag hade väl tänkte börja med dessa tre frågor, dyker säkert upp fler detaljer senare. Skotern startar och går fint i tomgången, det är en XLV540 -88.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag har ägt totalt tre Yamaha snöskotrar, EC 540 -83, ET 340 -85 och PZ 480 ST -89, alla tre har haft problem med oljepumpen, två har havererat motorerna pga. detta. Kanske ren otur, kanske inte?
På 540n kopplades oljetanken bort men pumpen fick sitta kvar och pumpa runt lite olja i slangarna. "Mellandrevet" som driver pumpen lossnade från sitt fäste, åkte in i vevhuset och tog en tredje gradens närkontakt med vevaxeln.
Jag skulle plocka bort även pumpen, ersätta med en täckbricka. Varvräknaren måste ju gå bra att byta till en "vanlig" som räknar på tändningen?
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
hejsan grattis till köpet:) har själv en xlv:cool: jag själv har kvar oljepumpen sen blandar jag också i tanken(bådeoch) för har sett en slang som värkar gå till sekundär variatorn så tänkte lika bra ha den kvar. men upp till dig sen dom andra har jag inge svar på:)
 

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Hej!

Bromsarna är nu justerade så dom nyper bättre, lyset fungerar och den separata oljesmorningen är borttagen. Har även lämnat in dynan (som var ren misär) till en tapetserarverkstad så på ett tag är även den fixad :).

Jag tog helt enkelt bort oljebehållaren men behöll pumpen, sen pluggade jag bara igen alla slangar.. Hoppas det fungerar:hmmmm2:.
Har även tagit ut batteriet, fyllt på dest.vatten och laddat det.

Nu återstår bara att få dit dynan och batteriet, sen tanka upp lite oljeblandat bränsle! Har kommit en hel del snö här uppe:).

motor ålle fungerar elstarten på din? och hur mycket olja blandar du i tanken?





En bild skotern, men den fina dynan i förgrunden:).
 

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Tänkte bara höra ifall någon vet vilka dimensioner mattan på XLV:n har? Ifall det är någon annan skoter som har samma mått? Finns inte så många fräscha XLVmattor att få tag på :) Gärna lite högre kammar än orginal också:cool:.
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
hej igen:p jag kör ca 1-2 % i tanken då jag också har separata men om du kör utan separat smörjning så kan du ha ca 3%. sen passar matta från dom flesta yamaha tror jag för att xlv:en har iaf 307*38 med 2,52 delning:) min elstar funkade men jag tog bort den pga pappas bror visste inte vars han hade lagt dom dära kålen men ha iaf hittat dom nu men tycker personligen det bara är onödigt med elstart då dom är så lättdragna ändå
 
Last edited:

Rillen

Aktiv medlem
12 jan 2009
60
0
6
Är det någon som vet måtten om jag ska bygga en egen dyna till min Yamaha Xlv 540 -89? Jag har inte tillgång till skotern just nu så undrar om det finns någon som vet dom redan? TACKSAM FÖR SVAR!
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
hej igen:p jag kör ca 1-2 % i tanken då jag också har separata men om du kör utan separat smörjning så kan du ha ca 3%. sen passar matta från dom flesta yamaha tror jag för att xlv:en har iaf 307*38 med 2,52 delning:) min elstar funkade men jag tog bort den pga pappas bror visste inte vars han hade lagt dom dära kålen men ha iaf hittat dom nu men tycker personligen det bara är onödigt med elstart då dom är så lättdragna ändå

En 2-taktare ska oftast ha 2%-olja, varken mer eller mindre. Finns dock vissa undantag ex. min Meec-Tools motorsåg som jag köpte på Jula den ska ha 4%...kan bero på att den är "made in china".
 
Last edited:

lantz

Ny medlem
10 jan 2009
4
0
1
borlänge
hej.
jag undrar om någon kunnig vet vart man kan få tag på en skiss/bild över boggien till en xlv 88a.? tacksam för svar :)
// Robin