Variator gäng SRV 540

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Är det någon som vet vad det är för yttre gäng på SRV 540 -90 primärvariator?

Dvs gängen där avdragen skall gängas i?

Tänkte nämligen köra hydralmetoden och lär därför få tag på en bult med passande gäng. Det är nämligen lite svårt att mäta gängen

Tack på förhand

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Är det orginalvariatorn på så är det m18 x1.5
Tack för att du tog dig tid att svara.

En liten fråga bara vad betecknar 1,5 ? är det vilken typ av gänga det är? Fin eller grovgäng. Hoppas du förstår vad jag menar.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ingen som kan besvara min fråga!? Känns som att det borde finnas folk här på forumet som vet

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Hur som helst så har jag vart runt överallt här i gävle och försökt fått tag på en sådan bult.

Alla säger att det är näst intill omöjligt att få tag på. Även de som påstod sig ha största bultsortimentet i stan hade inte.

Så det blev till att fixa en variatoravdragare (snopro 190 kr).

Skall man försöka först med den eller ska man kapa avdragaren och bara ha bulten med gängen kvar och köra hydralmetoden?

Här läst i andra trådar att variatoravdragarna av sämre kvalitet blivit krokiga och förstört gängorna osv i variatorn.

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hur som helst så har jag vart runt överallt här i gävle och försökt fått tag på en sådan bult.

Alla säger att det är näst intill omöjligt att få tag på. Även de som påstod sig ha största bultsortimentet i stan hade inte.

Så det blev till att fixa en variatoravdragare (snopro 190 kr).

Skall man försöka först med den eller ska man kapa avdragaren och bara ha bulten med gängen kvar och köra hydralmetoden?

Här läst i andra trådar att variatoravdragarna av sämre kvalitet blivit krokiga och förstört gängorna osv i variatorn.
Hydralmetoden föredrar jag ju, även om du har "pinnen" kvar så borde du kunan använda olja

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Fick bort variatorn med hjälp av avdragaren! Dock blev den lite krokig.

Hur som helst så tog jag bort variatorn för att den inte växlade nå bra. "växeln" slog inte ur efter uppväxling.

Tyvärr så var variator tvärslut. Så är nu på jakt efter en begagnad. Eller finns det rep-satser för överkomligt pris?

Hör av er om ni har en liggandes eller känner till priser och dylikt.

Mvh Matte

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
hejsan! på min xlv var variatorn också helt slut så kollade med åf och han tog fram repsats och alla grejor rulla bussning vikter osv och skulle sluta på över 2 tusen....(suck) men ringde till mins inte om det var luleå skoterdemontering eller storuman och dom har/hade så kallade piratvariatorer som passade, så köpte då en sådan,tror den kostade ca 2300. jag tycker den har funkat super bra och är hel nöjd så är nog billigast att ringa dit först och främst iaf:) hoppas att mitt svar hjäler något iaf