Tips på andrahands skoter..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Finns säkert en o annan sån här tråd.. Har sökt och kollat lite men inte funnit mina svar..

Står nu o börjar kika på en till skoter. Bor ju på två ställen (arjeplog och Åre) så måste ju ha en skoter på varsit ställe ;)

Letar därför efter en skoter i 40-50k klassen.

En Yamma PZ vore det optimala men den är ännu lite för dyr.
Ägnat kvällen o snoka runt på blocket och funnit Summit 550f '06 rätt intressant. Rev chassie i billig förpackning.

Detta är en skoter jag kommer använda under sportlov och påsken. Dvs kanske 50mil per år.
Sen äre väl fars gubben som kommer puttra runt lite.

Billig i försäkring och drift känns ganska självklart.

345 och uppåt är intressant. Även sneglat lite på en M5a.
Ge mig lite tips och en bra motivering!

Mvh Rasmus

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Finns ju en hel del Rev 600 -03'or ute på blocket för dom pengarna nu. Jag själv tycker att rev har en förj*vla skön körställning, men det beror ju på vem man frågar.

Hade JAG fått 40-50k att lägga på en skoter skulle jag antingen lagt dom på en rev, eller på en Firecat, kanske en f6? Dom ligger runt det priset, lite längre, lite smalare matta än revarna.

Det är mitt tips :D

/Pejij

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Finns ju en hel del Rev 600 -03'or ute på blocket för dom pengarna nu. Jag själv tycker att rev har en förj*vla skön körställning, men det beror ju på vem man frågar.

Hade JAG fått 40-50k att lägga på en skoter skulle jag antingen lagt dom på en rev, eller på en Firecat, kanske en f6? Dom ligger runt det priset, lite längre, lite smalare matta än revarna.

Det är mitt tips :D

/Pejij
Jo jag vet de, kollat lite på dom med. Men äldre F-serien är jag inte intresserad av, ägt en sådan o aldrig mer! ;)

Första rev:n, kanske men tycker fortfarande de är för dyra för vad man får... O sen är de ju de att jag vill har 345cm o längre.. (matta alltså)

//Rasmus

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Av dom du har sagt så skulle jag satsa på en M5 då den är starkare än summit 550f. Men kanske något som min skulle vara något för dig. Visst det är ett äldre chassi än både summiten och M5an men de funkar bra både på led och på sidan. Du får ju även mer efekt.

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
om du tänkt på en 550 så köp en freestyle backcountry.
Väldigt bra framkomlighet pga av att den är lätt. Hyffsat pigg.
lätt att hantera på trånga platser.

och dem ligger omkring 40-50k

mvh

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nja, anledningen till att jag kollat på 550 M5 osv är föredelen med nyare körställning.

Ski-doo Freestyle känns. Iofs fanns det 2stk i Åre för 35k. Kanske värt o ta en titt iallafall.

Även sneglat lite på crossfire 5.

Inga som har några mer erfaranheter av följande skotrar:

Arctic-cat M5
Summit 550
Freestyle 550
X-trim 550
Ev. Rave 550

//Rasmus

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Nja, anledningen till att jag kollat på 550 M5 osv är föredelen med nyare körställning.

Ski-doo Freestyle känns. Iofs fanns det 2stk i Åre för 35k. Kanske värt o ta en titt iallafall.

Arctic-cat M5
Summit 550
Freestyle 550
X-trim 550
Ev. Rave 550

//Rasmus
Ja den var då den absolut sista 500an som nånsin kommer på min gård, otroligt slö och racklade mkt med stiften. Gick bra på snön så länge det var plant och smidig var den, och soppasnål. Tung att ta loss när man körde fast och tro mig man kör fast med den då den är så orkeslös. Crossfire5 har en annan motor så ta den ist, den har avgasportar och det gör sitt. Kanske låter som världens skitskoter med det var så jag upplevde den och det är vad jag tycker om den. Men finns säkert andra som gillar den. Skulle klassa den som bra första skoter om man aldrig kört skoter förr eller hoppar från en et250 till en dyrare skoter. :)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Men som du märkt på mina andra alternativ letar jag inte efter ett effekt monster.
Bara en skoter som är rolig att busa med som är billig att köra och bara ha ståendes.. Även lätt körd om man får hem gäster etc.

//Rasmus

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
Men som du märkt på mina andra alternativ letar jag inte efter ett effekt monster.
Bara en skoter som är rolig att busa med som är billig att köra och bara ha ståendes.. Även lätt körd om man får hem gäster etc.

//Rasmus
personligen hade jag nog försökt få tag en 600 iaf. kollade snabbt på blocket och hittade nån 04 kring 50k. (summit)

tror att du snabbt ångrar dig vid köp av en fläktis med tanke på att dom inte orkar nåt. visst tar den sig säkert fram något så när. men fan å känna den där kraftlösheten =(

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
personligen hade jag nog försökt få tag en 600 iaf. kollade snabbt på blocket och hittade nån 04 kring 50k. (summit)

tror att du snabbt ångrar dig vid köp av en fläktis med tanke på att dom inte orkar nåt. visst tar den sig säkert fram något så när. men fan å känna den där kraftlösheten =(
Är väl medveten om det.
Sen när jag skrev 40-50k, borde nog stått 35-45k!

Enda summiten jag kan tänka mig är summit 600 sdi '06! Men den är på tok för dyr.

Freestylen verka dock rätt intressant eller summit 550f!
Nå åter, mer konkret om dessa skotrar jag listade!

Att det finns bättre med mer kubik, skippa de argumentet. Vill höra konkreta för/nackdelar mellan dessa maskiner!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset

Arctic-cat M5
Summit 550
Freestyle 550
X-trim 550
Ev. Rave 550

//Rasmus
M5:an är en bra maskin. Skulle dock själv inte sätta mig på en sådan om inte garantin är kvar. Såsom jag ser det när det gäller djupsnömaskiner är m-serien bäst. Det är något av en ferrari när det gäller körning men tyvärr har den likt ferrarin också bristfällig hållbarhet. Du måste laga smågrejer som hela tiden går sönder.

Summiten är en bra maskin, lite budget i dämperi och andra smågrejer men annars är den som alla andra revar. Dock har jag lite frågetecken när det gäller motorns hållbarhet då jag har flera exempel på motorer som har slutat fungera, nypningar, genombrända kolvar och liknande.

Freestyle? Ett bra köp tror jag då den är prisvärd men här har vi samma motor som ovanstående och vill du verkligen ha den i mina ögon lite bristfälliga framvagnen?

X-trim ska du inte fundera över då en summit är mycket bättre. Körställning, vikt, barnsjukdomar, samt lättkördhet är det som är mycket bättre på summiten.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare

//Rasmus
Den är då billig att köra och bra att ha ståendes, då diamond-driven vill kasta in handduken, boggiedämparen säckar ihop och chassiet är lite vekt. Samt stiften som gav upp titt som tätt. Lättkörd är det också och man kan ha roligt med den. Men så länge den funkar är det väl en bra skoter om man letar en som är billig i drift och tar dig på kortare äventyr på plan mark men kan även ta ovana förare då motorn inte skrämmer dom med nån hög effekt. Som en morden Indy 500 SKS utan samma kvalitet.

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
Är väl medveten om det.
Sen när jag skrev 40-50k, borde nog stått 35-45k!

Enda summiten jag kan tänka mig är summit 600 sdi '06! Men den är på tok för dyr.

Freestylen verka dock rätt intressant eller summit 550f!
Nå åter, mer konkret om dessa skotrar jag listade!

Att det finns bättre med mer kubik, skippa de argumentet. Vill höra konkreta för/nackdelar mellan dessa maskiner!

okej, det var prisklassen jag kollade på. men av dom alternativen du get tror jag M5 är ett av dom bättre. dock som tidigare talare sagt så är det ju mycket små repandes.

freestylen är säkert inte tokig. beror väl kanske på vad/hur man kör. aldrig provat en freestyle bara sett dom skutta omkring på leden lite här och där. verkar inte direkt vara en dålig maskin.