MKT påkostad RXL, värt att köpa?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjenare, funderar på att köpa en RXL, har hört att dom *****s mkt, men det pga EFI´n och denna är konverterad till förgasare :)

KOPIERAT FRÅN ANNONSEN:

Skoter är nyrenoverad med följande:

*Nya packboxar till vevaxeln "bägge sidorna".
*Ny rem "1mil".
*Nya packningar.
*3st nya kolvar med ringar.
*3st nya kolvbults lager.
*Ny vattenpumpsrem.
*3st nya tändstift.
*Alla boggiehjul med lager har gått 1mil.
*Nya handtag

Alla slitdelar som går att byta är nya.

Skotern är extra utrustad med:

*Trippelpipor från js racing som är handgjorda och mycket ovanliga.
*3x38mm förgasre.
*3st luftfilter istället för luftburk "1 mil".
*Riktiga plastskidor alltså inga tunga plåtskidor.
*Extra kylare.
*Egen tillverkad dyna av firma.
*Högre styre med hooks.
*Förstärkt boggie
*Variatorkit
*Höjd i boggie
*Hel o fin 32mm matta.
*Crosshuv som är lackerad av firma alltså mycket bra gjort, "mycket lättare än orginal".
*Fox racing framdämpare som renoverades för 1mil sedan " i våras".
*Fotstegsförstärkare.
*Inget lyse monterat men finns uttag för att koppla in.

Skoter demonterades för 2år sedan. Allt tittades igenom och chassie polerades och allt lackerades.

Skotern är i bra skick för sin ålder och går som bara f*n.





Tror ni man kan betala runt 13K för den?? med tanke på allt som är gjort och bytt borde den va i riktigt bra skick och inte rasa första vintern iaf :rolleyes:
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag skulle faktist lägga pengarna på någon annan skoter! 650 trippel motorn krånglade väldigt mycket. Även den utan EFI. Spara någon tusenlapp till och köp någon TWIN för pengarna istället. Tex Polaris XC 600 eller Polaris Indy 500. Även Polaris XCR 440, går som ett skott. Kolla även på andra märken också!
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jo men det jag tänkte på var ju att den va renoverad och påkostad... borde ju hålla en vinter iaf :p


Men jo, har hört att dom krånglar en del... hade dock en polare som hade en RXL som gick klockrent.
 

AdamJ

Aktiv medlem
20 feb 2007
78
2
6
Kalix
Har en 650 och den bara går och går och går, de är förgasare på den. Gått över 1000mil och har bytt kolvar en gång och sen bara slitage delar.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Ni som säger att det har varit problem med 650 motorn har rätt. Men om man sköter om den så kan den gå länge utan att skära eller rasa på annat sätt. Problemet med den motorn är att den är VÄLDIGT känslig för glapp mellan kolv och cylinder. Kolven brukar slås sönder och förstöra motorn. Kolla bara upp så att den inte går snålt och att kolvarna är fräscha annars äre bara å gasa på!
 

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Om han har kvitto /dokumentation på allt som är gjort och dom gamla grejorna kvar så tycker ju iaf jag att det ser väldigt bra ut på papperet, men som sagt RXL har ju ett jävligt dåligt rykte över sig om motorn så det är väl extra viktigt att kolla den vid ev köp.

motor relativt renoverad, fox dämpare renoverad, boogiehjulen + lager bytta, förstärkt/höjd boogie, fin 32mm, plastskidor etc, lär ju få en rätt så kul skoter för lite pengar.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
mjo den ligger ute på blocket... dynan och styret förstör mest på den... sen dekalerna på huven är inte så snyggt heller... men skönhetsgrejer är ju saker man kan fixa själv.. röda huv va ju inte det snyggaste heller men som sagt, det är sånt man kan fixa själv :)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
mjo den ligger ute på blocket... dynan och styret förstör mest på den... sen dekalerna på huven är inte så snyggt heller... men skönhetsgrejer är ju saker man kan fixa själv.. röda huv va ju inte det snyggaste heller men som sagt, det är sånt man kan fixa själv :)
Satsa på en XLT istället! Ungefär samma prisklass, bättre motor också! Om motorn inte är renoverad (på XLT'n) så ska du kolla upp ramlagret på variator sidan. Det brukar ryka först. Helst på -93orna
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Satsa på en XLT istället! Ungefär samma prisklass, bättre motor också! Om motorn inte är renoverad (på XLT'n) så ska du kolla upp ramlagret på variator sidan. Det brukar ryka först. Helst på -93orna
XLT vevarna är betydligt klenare än 650 motorns vev...
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
XLTn går som skollat.. dock är ju inte vevaxeln den starkaste.. svetsa går ju. Och så länge man har fräscha lager och rem så den inte övervarvar allt för mycket.

Skulle själv ha valt att köpa en xlt före en rxl. Om man nu strävar efter en trippel :)
 

mada5591

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Jag skulle inte köpa en RXL. Köpte min för 17 la 15 på renovering, men den gick aldrig bra, sålde den för 9. Det är bara problem med den motorn oavsett om den har förgasare eller EFI. Cylindrarna blir ovala med tiden vilket leder till att kompressionen blir ojämn och den blir mycket svår att starta, du får ingen tomgång, den drar masssa bensin osv,, Den skär ofta då en sliten kolv snabbt börjar glappa och slås sönder mot insugsporten = motorras. Lägg till ett par tusen och köp en ordentlig skoter. Ska du ha polaris ska det var med libertymotorn annars kan du få tag på nån articsskoter med tippel med "nicasilade" cylindrar för under 20.