Hållbarhet hos Big-Bore motorer..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Undrar hur hållbarheten i helhet är hos Big-Bore motorer..?
Har själv en 854cc "redtop" trippel. Byggd på ett Hauck 760kit.

Har från olika håll hört mycket olika resonomang.
Bland annat att den ska vara mer hållbar än tex. 760 för den har större volym.
Vissa säger att den är mycket ohållbar etc.

Självklart vet jag att slitaget ökar ifall man trimmar / ökar effekt uttag..

Men hur mycket?
Hur hållbara är sånna här motorer?
Hur ofta bör kolvar bytas?
Vad är det vanligaste haveriet?

Själv tänker jag köra med avgastemp mätare och ATACC (ev. Dail-a-jet).

Är det med fördel att köra med större förgasare? 40mm har jag blivit rekomenderad.

Kom med lite synpunkter...!
Står i val o kval om man ska sälja motorn eller inte!

//Rasmus
 
Last edited:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det är ju klart att livslängden på slitagedelarna minskar när man köper ett "pro" kitt osv. När man trimmar överhuvudtaget så slits ju vissa saker mer. En större förgasare är alltid bra när man trimmar och som du till och med bytt cylindrarna.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Eftersom du har större cylindervolym än original, så finns det mer utrymme för luft/bensinblandningen. Till en viss del går det att bestycka upp originalförgasarna, men man kommer ganska snabbt till brytpunkten där motorn behöver mer luft än vad orginalgasarna kan släppa igenom. Alltså blir det en flaskhals där.

Större förgasare = mer luft (+bensin) snabbare. Det teoretiska alternativet hade varit orginalgasare + turbo som trycker luften genom originalgasarna, men det funkar ju inte riktigt i detta läge...

Den behöver för den skull inte ta mer soppa vid "cruising och "lätt bus" om man bestyckar dom större gasarna rätt. Möjligen vid fullt effektuttag.

Om man har original cylindervolym och portat är det också ofta bra med större förgasare, då större luft/bensinmängd "passerar" genom cylindrarna.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Bra informativt svar (med lite tankeverksamhet had jag nog klurat ut det själv).

Nå sitter ju Flatside 3*33mm förgasare på RACK orginal.
Vilken storleks rekomenderas jag att dra upp till?
Kan borra mina till c:a 37mm (om jag minns rätt) Men blivit rekomenderad minst 40mm?!


Lectron förgasare verkar intressant då man inte behöver byta munstycken (????).
Ska tydligen vara som på gamla moppe tiden med ställbara munstycken!
(lät ju grymt ***** bra)
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Lectron funkar mycket bra, överlägsen effektuppbyggnad och okänsliga för höjd och temp.
Helt klart dom bästa förgasare jag haft.
MEN man måste hitta rätt nålar och dom är inte så billiga, så det kan kosta en bra slant innan det blir bra.
Ett problem med dom är att dom brukar gå magert på mellan och det går inte att justera bort utan att det blir tokigt nån annanstans.
Passar nog bäst till racing.
Många gamla förgasare som är till salu har inte justerbar powerjet, kostar en bra slant att köpa till plus att dom ofta har slitna nålventiler som måste bytas.