hejsan vet ni vad skillnaden är så skulle de vara roligt med lite svar på min fråga!!
villken är bäst o så funderar på att köpa någon av de
Så har skrev Aviator 06-03-27
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har en Pro XR 800 och min flickvän en X2 800. Båda -04.
I grund och botten är det samma skoter.
Det verkar inte som att någon egentligen har total koll på vad alla skillnaderna är, varken återförsäljare eller andra kunniga.
Skillnaderna vi sett är följande:
För XR:
Exteriör:
Färgen och dekalerna
Annan dyna, högre och smalare.
Det följer med lock som man kan peta dit istället för mätarna, sparar väl nåt kg om man vill detta.
Fotholkarna ser lite annorlunda ut.
Annan ram för styrfästet.
Ett alublock som vinklar fram styrstången.
Utskuren slits i huven så att styrstången skall få plats.
Hookat styre, X2 har ett crosstyre med musöron och det verkar som om X2'an har bättre effekt i handvärmarna.
Ingen startnyckel, nödstoppslina istället.
Simpelt litet Crossgasreglage utan gashak-skydd.
Annan dödarknapp, går ej att komma åt av misstag.
Annan plastpanel mellan tanken och huven, mer öppet in till motorutrymmet än på X2 vilket ger högre ljudnivå och annat sound på XR.
Annan placering av handtagsvärmarknapp och choken. X2 är mer ombonad men man vill troligtvis spara nåt halvkilo i vikt och ge möjlihet att ha knäna närmare huven.
Annan frontbåge, XR har en aluminiumbåge, tuff, men knepigare att lyfta i
Annan bakflärp, lite smalare på XR.
Fjädring, dämpare drivning och Matta:
Linjära fjädrar fram istället för progressiva.
Ingen krängningshämmare.
35.6 cm bredd på mattan och 35 mm kammar. X2 = 38.1 cm bredd och 32 mm kammar.
När det gäller lössnöegenskaperna för den smala mattan så är jag totalt förvånad den går som en skållad iller i djupsnö . Även när det bär iväg uppför.
X2 har större drivaxel med massor med avrundade splines, why ?
Under huven:
Keramcoatad pipa, vanlig svart i X2, måtten verkar dock vara desamma.
Mindre oljebehållare och ingen verktygslåda i XR.
Ingen back, dubbelhelix i variatorn istället, Troligtvis kan man modifiera helixen så att man har back både med 62 och 66 graders startvinkel. Back kittet kostar 1500 spänn och består av en knapp ! och en helix med utskuren slits i botten för reverserad sekundär.
Ingen hållare för extrarem på XR. (Går att sätta dit om man vill)
Bensinpumpen sitter på annat ställe på XR, Pga oljebehållarens placering.
Gällande uppgifter om mer effekt så ställer jag mig tveksam till detta. båda maskinerna går väldigt lika i acc och toppfart. Men på fordonsuppgifterna från vägverket finns nån hästkraft extra och nåt kg bort på XR. = Dyrare försäkring !! Tror ej att det är nån skillnad i realiteten som sagt. Varken på vikt eller effekt. Någon som vet ?
Körkänslan är totalt överväldigande på båda maskinerna men XR är inte lika skön att köra sittande på, stående är den dock helt enormt bra. X2 funkar i båda lägena, men jag upplever att handlingen är något extremare på XR eftersom man kommer längre fram och har lite större utrymme att jobba på.
Motorerna går jävligt hårt, med fin botteneffekt och vrid, det sätter aldrig emot och känns som om det aldrig slutar dra på toppen. Kul !!
Tja. kommer jag på nåt mer får jag väl lägga till detta.
//Kjelle
Den som söker finner
/
Bola................