Samma glykol?

R

Robin

Vanlig Propylenglykol är de du ska ha i släden, givetvis utblandad 50/50 med vanligt vatten, om det nu inte redan är färdigblandad du köper.

D

Deleted member 9532

Det är väl bara färgen som skiljer dem åt, rätta mig om jag har fel.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Finns ju olika glykolblandningar: Blå, grön och röd. Den röda får inte blandas med nån annan färg men blå och grön ihop går bra har jag för mig?

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Röd glykol är ju en finare glykol och i bil sammanhang så används den på nyare bilar särskilt med alu toppar.

Jag la i röd glykol i yamaha venture 700 -01 iaf.

Såg idag att de va blå/grön i min mxz

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Använd vanlig propylenglykol..den är oftast grön..sen finns även etylenglykol..som är röd till färgen.den används till bilar med alublock

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Röd: lite finare, används till aluminium motorer

Blå: Mer standard, kan ibland även vara/se grön ut

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Använd vanlig propylenglykol...
Nej, nej använd aldrig propylenglykol, bara etylenglykol.
Som "Pitabroed" säger, blanda inte heller röd med någon annan färg, den är inte blandbar med någon annan än röd
Men alla fabrikat röda är blandbara OM det inte står något annat på flaskan.
Om man blandar dessa bildas en grå/brun sörja som det är ett hel... att få bort, jag VET för jag har blivit drabbad.
Det var inte jag som blandat, det var ägaren före.
Och enl. glykoltillverkare är det blandningen som är orsaken.
Jag har ingen aning vad som skedde kemiskt, vet bara slutresultatet, och att det var ett vanligt problem på den GMverkstad som jag hade kontakt ned; eftersom nya GM bilar har röd glykol orginal, och ägare slår i blå eller grön för den är lättare att få tag på.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Nej, nej använd aldrig propylenglykol, bara etylenglykol.
Som "Pitabroed" säger, blanda inte heller röd med någon annan färg, den är inte blandbar med någon annan än röd
Men alla fabrikat röda är blandbara OM det inte står något annat på flaskan.
Om man blandar dessa bildas en grå/brun sörja som det är ett hel... att få bort, jag VET för jag har blivit drabbad.
Det var inte jag som blandat, det var ägaren före.
Och enl. glykoltillverkare är det blandningen som är orsaken.
Jag har ingen aning vad som skedde kemiskt, vet bara slutresultatet, och att det var ett vanligt problem på den GMverkstad som jag hade kontakt ned; eftersom nya GM bilar har röd glykol orginal, och ägare slår i blå eller grön för den är lättare att få tag på.
Det finns ingen anledning att använda etylenglykol istället för propylen!!!
Som du själv säger..Propylen glykol är lättare att få tag i, varför då riskera att inte få tag i den då du står ute i skogen med läckage och närmaste mack inte säljer etylenglykol??

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
lantmannas glykol kör jag med.

vad det är för nån vet jag inte men den är blå.
används i alla fordon som vill ha.

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Det finns ingen anledning att använda etylenglykol istället för propylen!!!
Som du själv säger..Propylen glykol är lättare att få tag i, varför då riskera att inte få tag i den då du står ute i skogen med läckage och närmaste mack inte säljer etylenglykol??
:hmmmm:
Nja... Skulle JAG ha sagt att propylenglykol är lättare att få tag på än etylenglkol:confused:
Det är nog kanske tvärtom, eller??:rolleyes:
De flesta har väl slutat att sälja propylengl. hoppas jag iaf, det är nog bara affärer typ "Dollarstore" ?? som fortfarande säljer skiten.
Du får inte blanda ihop att etylenglykol och rödglykol är SAMMA, det är två helt olika produkter.
Jag pratar alltså om TRE olika typer av glykol.
Okej att den röda innehåller etylenglykol, men det är inte samma iaf.
Så står du "groban" i skogen med läckage så lär du inte hitta propylenglykol först, OM du inte har en jäkla otur :)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Tycker klart och tydligt du skriver att propylenglykol är lättare att få tag på!!

Sen tror jag du fått det här om sorterna om bakfoten..Det finns 2 sorter..inget annat..det som skiljer dem åt är tillsatserna..Färgen är oviktig i sammanhanget eftersom tillverkarna själva väljer färg vid tillverkningen,,glykolen i sig är färglös!! Så gå aldrig efter färgen..Det kan skilja sej ordentligt beroende på var den blev inköpt..
Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Tycker klart och tydligt du skriver att propylenglykol är lättare att få tag på!!

Sen tror jag du fått det här om sorterna om bakfoten..Det finns 2 sorter..inget annat..det som skiljer dem åt är tillsatserna..Färgen är oviktig i sammanhanget eftersom tillverkarna själva väljer färg vid tillverkningen,,glykolen i sig är färglös!! Så gå aldrig efter färgen..Det kan skilja sej ordentligt beroende på var den blev inköpt..
Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det
Vet inte var du kan utläsa detta "...propylenglykol är lättare att..." inte så noga heller, inte viktigt i det hela:)
Misstolkningar har alltid gjorts och kommer att fortsätta göras.

Fått om bakfoten...:)
Orkar inte diskutera detta ämne mer eftersom det inte ger något.
Hoppas bara att ingen följer dina råd, utan följer tillverkarnas rekommendationer, det gör jag och de har, garanterat, kunskapen om vad som passar just detta fordon bäst :ciao:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Om du inte har fakta är det bättre att du inte skriver ett inlägg baserat på vad du "tror"..vem kan lita på det ett tips från dej då du tror????

Håller med om att det inte är lönt att diskutera,,samt att man absolut ska följa tillverkarens rekommendationer,,till en viss nivå givetvis..eftersom tillverkare har en förmåga att höja sina egna produkter till skyarna, och priset på varan är därefter.

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Till Lynxen ska det iallafall vara etylenglykol 50% och 50% vatten (destillerat)
Tänker enbart köra med den, ca 79:-/litern hos BRP återförsäljaren.