Bränsleförbr. m.m venture rs / tf

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
Hejsan !

Funderar eventuellt på att skaffa skoter och har då blivit lite kär i yamahas 4-taktare. Var ligger förbrukningen ungefär på rs och tf ? ( lugn led / "bus" )
Hur stora fördelar får man med dessa 4 taktare jmfrt med t.ex en 500 cc 2-takt som är alternativet för mig just nu..

Vad är rätt marknadspris på en rs / tf -05, -06 ?

Finns det några barnsjukdomar, eller fel som man bör se upp med på dessa maskiner ?

Ser fram emot svar !

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
Hejsan !

Funderar eventuellt på att skaffa skoter och har då blivit lite kär i yamahas 4-taktare. Var ligger förbrukningen ungefär på rs och tf ? ( lugn led / "bus" )
Hur stora fördelar får man med dessa 4 taktare jmfrt med t.ex en 500 cc 2-takt som är alternativet för mig just nu..

Finns det några barnsjukdomar, eller fel som man bör se upp med på dessa maskiner ?

Ser fram emot svar !
Ok, jag såg att det fanns en del skrivet om förbrukningen på detta forum. Den verkar ligga på 1,3 l/mil ->.

Men hur är det med övriga frågor, var ligger rätt värde på en -05:a, -06:a ? På blocket är det som vanligt riktigt spretiga priser..

Barnsjukdomar ?

Det jag hittat så långt är något med boggin som gör att den kan käka slides när man kör i låg fart, men att det fanns något kit för att fixa detta.
Sedan har jag hört av en kille på jobbet att det även fanns någon svaghet i "växellådan" innan variatorn, men att det rörde främst 05:eek:rna, stämmer detta ? Någon som känner igen detta ?

Maskinen som heter Venture lite, är det något att ha ? Jag har lite svårt för utseendet på den, men den verkar var en väldigt "klok" familjemaskin..

Ser fram emot svar ! ( från andra än mig själv ) :bawling:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
120Hk maskinen har ingen nedväxlning innan variatorn det är bara RX1 motorn som har.
Så din kompis är nog ute på hal is...

Venture Lite har fått bra kritik lika så Venture Multipurpose. Dock har dom 80Hk "bara".
Fråga dig själv om du behöver en maskin med motor eller en med bra komfort och ännu lägre förbrukning.

Om du siktar på en ny maskin så skulle jag inte tveka på -09'as Venture GT...
Den verkar riiiiiiiiiiiiiktigt fin :)

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
120Hk maskinen har ingen nedväxlning innan variatorn det är bara RX1 motorn som har.
Så din kompis är nog ute på hal is...

Venture Lite har fått bra kritik lika så Venture Multipurpose. Dock har dom 80Hk "bara".
Fråga dig själv om du behöver en maskin med motor eller en med bra komfort och ännu lägre förbrukning.

Om du siktar på en ny maskin så skulle jag inte tveka på -09'as Venture GT...
Den verkar riiiiiiiiiiiiiktigt fin :)
Ja, killen på jobbet pratade nog faktiskt inte specifikt om venture, utan om "yamahas 4 taktare", och då antog jag att det var samma teknik rakt av på deras maskiner. Hur som helst, då har vi en aspekt mindre att ta hänsyn till vid beg.köp och det är bra !

Lite:
Tja, 80 kusar räcker långt för en småbarnsförälder.. Men då har vi det där med utseendet..

Jag tror att det är bredare matta på venture lite också. Det känns som att den borde vara bra i lössnö, eller ?
Tycker att det är lite svårt att hitta venture lite som begagnad, de kanske inte har funnits lika länge som venture rs / tf.

En ny maskin är det inte frågan om.. Ekonomin och snöförhållandet i sundsvall motiverar inte en så pass stor utgift.

Det lutar mer och mer mot en 4-taktare i alla fall. Känns som att yamaha har tagit helt rätt steg när de använder teknik från mc sidan. ( Jag har en yamaha mc också, FZS 600.. ) :cool:

Jo, det var en sak till, vad får anses som många mil på en fyrtaktare ? En tvåtaktare är mer eller mindre slut vid 1000 mil, men hur är det med en fyrtaktare ? Vågar man köpa en som gått 1000 mil ? ( med tanke på att man skall köra minst 1000 till innan man säljer den vidare..)

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Finns många RX'1or som har rullat långt. Finns ingen anledning att tro att dom andra inte skall hålla lika bra. På min är det ventiljustering vid 4000 mil annars är det olje + filterbyte som gäller.

Finns ett fåtal som har rasat dock.. även utan turbo. Men som sagt ett fåtal.
Vet faktiskt bara av en 120Hk 4t (Yamaha) som har rasat. Turbo maskinerna är det ju lite annorlunda med.

Det som kan vara lite störande är att på en del modeller så går det inte att byta lagren i boggien.. utan det är nya hjul som gäller. Dom små kostar ca 4-500kr st och dom stora ca 900kr /st. Dom stora går även att fåtag för ca 300kr/st. Jag köpte mina små i USA när jag beställde några andra prylar.

Något att tänka på och något att pruta med. Dock så verkar dom trots allt hålla väldigt länge... endel säger 1000 mil, jag hade 550 mil på mina utan problem. Vet inte om Venturen har dessa boggiehjul. Monoshocken har dom ....

Venture Multipurpose skall vara bättre än lite i lössnö , lika så Venture TF är bättre än RS under dom förhållanden. Har dock bara kört Lite och endast efter led.

Har skotern gått 1000 mil skall det synas på priset också. Det skall vara betydligt lägre än dom som har gått 2-400 mil.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Ring till yamaha center i Östersund de har ett helt gäng med venture lite och Multipurpose till salu till rätt pris

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
Ring till yamaha center i Östersund de har ett helt gäng med venture lite och Multipurpose till salu till rätt pris
Ja, det är möjligt att det är ett bra pris. Men å andra sidan så bör de nog vara billiga eftersom de har gått som uthyrningsmaskiner..

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
Hejsan !

Ser fram emot svar !
Hej !

Funderar fortfarande på detta med skojter och yamahas 4 taktare, hur går de i snön ? Jag är ingen snöbuse, men vill ha en maskin som fungerar i terängen och inte bara efter led så att säga...

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ja, det är möjligt att det är ett bra pris. Men å andra sidan så bör de nog vara billiga eftersom de har gått som uthyrningsmaskiner..
Vi köpte ne venture 500f (som vart uthyrningsmaskin) från Yamaha center.
De som är bra med dom är att de är rikligt servade + igenomgånga när du köper den.
Våran hade 900mil på mätaren. o idag 1700mil. Enda fel som varit är slides o boggiehjul.

49'900kr kostar en venture lite. KÖP säger jag!