Svetsa boggieskena?

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Ska det köras med pinne eller TIG?
Kommer det hålla? Behövs extra förstärkningar?
Har förstått att det är aluminuium, men inte ren aluminium?

All information är välkommen.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Först slipa en fin v-fog, sen tigsvetsa ihop, sen lägga förstärkning utanpå och helsvetsa den med mig. INTE PINNSVETSA! Blir poröst.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Har svetsat skenor efter konstens alla regler med förstärkningar osv och mina erfarenheter av det är att det inte håller ihop så värst länge i alla fall.
Beror ju iofs hur du kör men det viker sig till slut om man hoppar/kör hårt efter gropiga leder.
Mitt råd är att skaffa en annan skena som är fräsch istället för att ens börja trassla med svetsning osv.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Vad är det för skada? Har den gått av så tror jag nog inte att du ska svetsa, då kommer du garanterat bara att skjuta problemet framför dig och den kommer smälla av när du minst vill. Säkerligen första dagen på en veckas fjällsemester typ...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Det bästa du kan göra utan att köpa en ny skena är att slipa v-fog och lägga igen med tig, slipa plant och fint sedan fräser du till aluminiumbitar som passar längs skenan och bultar fast. Det kommer garanterat att hålla bäst, försök gärna få tag i alu av något bättre slag.

Om du helsvetsar fast en förstärkning precis där den har gått av så flyttar du bara brytkraften bredvid förstärkningen, där den senare går av. Om du bultar kommer det att flexa precis lagomt, då håller det absolut bäst
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Tackar så mycket för alla svar!
Skenan har ej gått av, det är en spricka på ca 10mm på ovansidan av skenan.
Drar mig för att köpa en ny då jag fått prisuppgift på 3200 av polaris ÅF.
Bäst vore ju att fåtag i en beggad skena men det verkar inte så lätt.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Lägg igen den och kasta dit förstärkningar i stål....tyngre ja, håller bättre? ja.
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Ser ut som att jag måste svetsa, men om någon har en boggie skena till IQ eller pro x får ni gärna höra av er.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Är det bara en liten spricka så kan det gå att svetsa så att det håller bra. Det är dock vissa saker som du ska tänka på.

För det första så måste du försöka få reda på vad det är för material i skenan, det räcker inte med att veta att den är av "aluminium"
När du vet det så kan du sedan välja tillsatsmaterial.

För att förhindra att sprickan fortsätter att spricka upp så letar du så gott det går efter stället där du tycker det ser ut som att den slutar, där borrar du sedan ett hål på 3-3.5mm
alltså spricka ------o hål

Sen så v-slipar du sprickan, gärna med ett riktigt hårdmetallslipstift för att lämna så lite föroreningar som möjligt.

Är du duktig på att Tigga?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Nog kan gossen hantera en Tig alltid.

T: Har du hört dig för på skrotarna om det finns något?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Nog kan gossen hantera en Tig alltid.

T: Har du hört dig för på skrotarna om det finns något?
Hmm...då frågar man inte om det går att svetsa med pinne;)

Gör som pitabroed skrev svetsa med tig och bulta fast extra förstärkning
(om det går).

Har själv fått proffssvetsat till prox men höll ej, då det inte gick förstärka så kom sprickan tillbaks fast bredvid svetsen (jag kör hårt), nu med nya skenor.
Men det finns några olika tillsatstrådar som skulle kunna funka, lycka till.

Mvh/
Bola............
 
Last edited:

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Jag skulle rekomendera ehneboms förarbete men sedan skulle jag svetsa det med MIG, det blir starkare än TIG. Kanske inte lika snyggt men det går ju att slipa....
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
sedan fräser du till aluminiumbitar som passar längs skenan och bultar fast. Det kommer garanterat att hålla bäst, försök gärna få tag i alu av något bättre slag.
Lägg igen den och kasta dit förstärkningar i stål....tyngre ja, håller bättre? ja.
Gör som pitabroed skrev svetsa med tig och bulta fast extra förstärkning
(om det går).

Och hur blir hållbarheten sedan då om man börjar borra en massa försvagningar i skenan? :hmmmm:



Jag skulle svetsa det med MIG, det blir starkare än TIG. Kanske inte lika snyggt men det går ju att slipa....
Tycker det är svårare att få bra genombränning med miggen utan att värma sönder alldeles för mycket. Vet varken vad det är för legering eller hur dom är härdade


Hur det än svetsas så bör det nog förvärmas lätt med gas innan svetsning.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Och hur blir hållbarheten sedan då om man börjar borra en massa försvagningar i skenan? :hmmmm:

Prova själv skaru få se hur jäkla bra det funkar :beer: Se bara på hur alla andra förstärkningar är gjorda, inte är de svetsade minsann!

Eftersom att du borrar en bit in från kanten försvagas inget, blir bara riktigt mycket kraftigare med förstärkningsbitarna
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jag har inte heller sagt att man ska förstärka med svets. Det sger sig själ att nått blir svagare om man borrar ett hål genom det...
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Skippa svetsen, den fördärvar bara det som är kvar.
Borra i sprickans ände, enda sättet att stoppa fortsatt sprickande NOGA så du inte missar slutet!!
Fixa ett par plattjärn (alu) som du bultar och limmar in med sika.
Om du måste borra nya hål för bultarna, slipa av kanterna så inte nya sprickor skapas.
(Fixade min XC600 på detta sätt, funkade de tre år jag hade den)

Går inte detta - köp nytt, det lönar sig i längden (beg kanske också spricker inom kort...)
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
med min erfarenhet så håller det inte!
aluminum är för mjukt. håller nån dags körning om du svetsar men spricker sedan igen!
har du riktigt otur och hela skenan går av så har du nog trasig matta också!
inte lönt och chansa ;)