vad väger en polaris xlt sp -96???

TheWayOut8

Medlem
1 dec 2008
30
0
1
hej!, jag bara undrar vad en xlt sp -96 väger om om ni tycker det är en skoter som man skulle kunna köpa?:)

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Dom ska väga torr 224 kg, och jag hade lätt kunnat köpa en sådan skoter. Bra motorer vad jag har förstått det men SP med xtra12 boggien är inte precis en RMK i snö.. Men allt hänger på föraren.

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
Rekomenderar en SKS om du vill ta dig ut o busa i snön lite mer :D. Men som Polaris_Snow skrev så sitter väl det i föraren också.

TheWayOut8

Medlem
1 dec 2008
30
0
1
ok, men skulle ni kunna rekomendera någon annan bra skoter kring 15-25000kr?? och helst som är någorlunda bra i lössnö för jag kör mycket i fjällen..sen så ska den inte vara för hård på soppa:)

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
försök få tag i en RMK helst då dom börjar ligga i dom prisklasserna nu. Annars är väl det bara att gå på en SKS av någon modell kring 90-98. Och egentligen så styr du ju soppaförbrukningen med tummen ;) Men en XLT SKS med lite högre kammar (32mm -->) borde ju vara bra. Eller vilka motoralternativ är du ute efter?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Ursäkta att jag lånar tråden lite... men varför går extra-12 boggien så dåligt i snön som ni säger?? är det för att den blir så hög så det blir en tvär attack vinkel?

TheWayOut8

Medlem
1 dec 2008
30
0
1
jag hade tänkt köpa en 600cc eller kanske en 440.. men rmk har jag hört att dom drar så sjukt med soppa:/ men om man köper en sks, är det inte sämre dämpning eller nåt för att det e en touringskoter??
jag fattar inte heller hur den kan dålig i lössnö, den borde väl bli bättre än en normalhög kortbandare eftersom den e så pass hög, inte sämre???:S

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jag hade tänkt köpa en 600cc eller kanske en 440.. men rmk har jag hört att dom drar så sjukt med soppa:/ men om man köper en sks, är det inte sämre dämpning eller nåt för att det e en touringskoter??
jag fattar inte heller hur den kan dålig i lössnö, den borde väl bli bättre än en normalhög kortbandare eftersom den e så pass hög, inte sämre???:S

Det jag tror är att det är för brant attackvinkel, därav att den går dåligt i lössnö, men det går ju lösa med en 345 matta och flytta bak boggien 19cm (om jag räknat rätt?) :)

Åtminstone så hade jag tänkt att skaffa en 345 med 38mm kammar och flytta bak boggien på XLT SP -96an jag ska köpa imorgon :)

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det jag tror är att det är för brant attackvinkel, därav att den går dåligt i lössnö, men det går ju lösa med en 345 matta och flytta bak boggien 19cm (om jag räknat rätt?) :)

Åtminstone så hade jag tänkt att skaffa en 345 med 38mm kammar och flytta bak boggien på XLT SP -96an jag ska köpa imorgon :)

Jag tror den boggieflytten blir lite för lång för att du ska trivas med maskinen sedan. Mitt tips är att flytta max halva avståndet och förlänga skenorna resterande.

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
Varför inte en RMK 700 97-98 eller en SKS 700 -97? Polarna har såna o dom verkar inte dra nå speciellt mycket soppa. Däremot har RMKn smalare spårvidd än SKS,

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag tror den boggieflytten blir lite för lång för att du ska trivas med maskinen sedan. Mitt tips är att flytta max halva avståndet och förlänga skenorna resterande.

Okej, det återstår att se hur jag gör till sommarn, blir ingen sån mod i vinter och till nästa vinter kanske man vill byta upp sig lite till så det återstår att se som sagt.