406 mm bred matta (Grand Touring 700 -01)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Är på G att byta matta och har hittat en som är 406 mm bred men min original är bara 380. Har mätt tunneln och den är ca 420 mm invändigt.

Räcker dessa 14 mm (7 på varje sida) eller drar man på sig en massa bekymmer. :confused:

Snabba svar önskas!!!
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Mätte tunneln på en 08:as Summit med 406 mm matta och tunneln var ca 425 mm bred - alltså bara 5 mm bredare än på min.

/S
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
En nyfiken liten fråga då.... behöver du inte drivhjul med 2,86 i delning då ?
Eftersom du har väl 2,52 i delning nu på din matta eller ?
Och i så fall ,passar dom på din drivaxel ?
Spännande att få veta ,då jag tänkt samma tankar.
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Ok,det har jag då helt missat.
Jag kollade IAF nu på b****et efter 40,6 bredd (då många byter sina 32:er till 44 OSV) då jag ska köpa en begagnad.
Men,jag hittar bara 2,86 delning - inga 2.52 alls,vilka maskiner satt de orginalmonterade på ?
Tacksam för all hjälp,då mina kunskaper främst är på äldre Ski-doo...och rätt så klena....



Hallå...jag tror alla lämnade den här tråden.
Och jag som inte ens fick ett tips om vilka maskiner jag kan hitta begagnade 16" breda ifrån..
Finns det no-slip drivhjul (2,86 delning )för "gamla" 27 mm axel hos någon handlare ?
Jag har ej hittat såna-är jag bara dålig på att söka ?
 
Last edited:

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Ja,nu är min både inhandlad och monterad - alltså en 3450 x 40,6 x 32 från Renegade ? eller nåt liknande.
Köpt beg från en som bytt till 44 - och inte behövde reservmatta.
Men.... som vanligt var det ju inte så enkelt som att bara byta matta....
Mindre drivhjul krävdes (PRS-chassie)och då jag behövde 8-kuggars så körde jag wahl bros no-slip.
Sedan en förlängning av skenor och tunnel - samt lite trix å fix (byte av alla 6205 lager- 15 st...samt drivkedja (hade gått minst 600 mil)
Nyss provkörd ett par mil - hoppas att det snöar igen till påsk:laugh:
Nu måste jag uppdatera min avatar.... med Mxlt som summit.
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Jaa,utan det mattbytet hade man kunnat stanna ifrån snön i påsk.
Man sjönk 60 cm när man klev av i snön - och på isen körde inte ens Forrest Foxarna ut....man fick till om med vara med om att bärga en 59:a ur snön!
Nu gick det bara fint - kunde inte vara mer nöjd.

Ok då ,det hade varit kul att hitta monteringanvisningen för drivhjulen före montering ist för nu efter påsk......
Jag hade ngt i bakhuvudet om spänning av matta (breaking in the wheels)
och hade inte riktigt klart hur det skulle vara.

Det driver på bra ,men bullrar en hel del mer...har dock slak matta (låg effekt) mer spänning på matta = mindre ljud troligen.

Nu är jag iaf nöjd - har ngn frågor så.....fråga på.