ZR 700 -99 problem

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Hejsan snowmoblie, nu är det problem me gröna katten igen. Skrev en tråd här förra vintern angående min ZR 700 som har följande problem (fick aldrig några svar som hjälpte så gör ett nytt försök):

Drar runt 5liter milen :/
Har skyhög tomgång (3000 varv)

Saker jag gjort för att försöka åtgärda detta:

Jag har haft isär båda förgasarna flera gånger, inte hittat något fel alls på dem. Har kollat munstyckena och det är rätt storlekar på alla munstycken.
Har också kollat om den får in tjuvluft någonstans, ena gummit var lite nött så böt ut det men det blev ingen skillnad varken i tomgång eller bränsleförbrukning. Har kollat vaakum slangen och kompen i motorn. Har också bytt från luftburk till vanliga luftfilter. Har också kollat efter eventuella lekage.

INGET ja gjort har gjort någon som helst skillnad. Och hur mycket jag än skruvar på tomgångsskruven så händer inget. Det går att choka ner den på tomgång (ibland) men det är ända sättet att få ner den.

Sen det konstiga är att fast skotern drar 5liter milen så går den inte dåligt, Ja upplever det som att den har ett svagt bluddrande upp till circa 70km/h men det är det enda, den går inte dåligt på dom hastigheterna heller.

Vad mer finns det ja kan prova? Vill få igång skotern snarast så den är redo då skotersäsongen drar igång på riktigt (bor i lule så det är sen säsong). Har haft lite funderingar på om det kan vara reed ventilerna som kan vara lite dåliga, men borde inte skotern gå dåligt då?

Tack på förhand
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
som du säger så borde den gå dåligt om det beror på reedsen.
vilken färg har stiften?
ryker den mycket?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ang. bränsle förbrukningen så tog min -00a ungefär samma dock med ganska extrem variator kalibrering (fungerade typ som av eller på) uppåt en 6-7 liter milen vid lek i fjällen var inte heller omöjligt. Som bäst körde jag halvlugn körning 12mil på 45 liter efter hårda fina leder.

En bekant som hade en -99a hade en förbrukning på kring en 4 liter också så de verkar inte ovanligt att dessa motorer vill ha soppa.

Ang. tomgången har du testat släppa vajerspänningen nåt hade bekymmer en gång med min efter att ha lossat luftburken å sen satt dit den igen då kom vajern lite fel så den "gasade" lite av sig själv. Hur har du kollat läkage vid tex. cylinderfot? startgas brukar ju visa sig rätt fort om de är otätt.

Vad sitter det för lågfarts munstycken i gasarna? Har man små munstycken kan tomgången rusa ibland då brukar man få tar ner varven lite med choken.

Hoppas nåt kan vara till hjälp.
/Mvh Fredde
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Nu var det ett tag sen ja hade isär den, men jag har för mig att stiften såg bra ut och den ryker inte så värst.

Vajern är det inte, har kollat så att den inte kommit i kläm. Tomgången har varit hög ända sen ja köpte den så. Angående det med lekage, det luktar inge som helst bensin från motorn så det bör inte vara nåt lekage någonstans, har inte heller hittat nåt då ja sökt. Och lågfartsmunstyckena ska vara orginal =)

Men att den har hög tomgång är inte mitt största bekymmer, utan bränsleförbrukingen är prio #1. Som den tar bensin nu så har ja fan inte råd att köra den så måste gå att lösa på något sätt.

Tack för svaren som kommit hitils men ytterligare förslag hade inte skadat =)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Du skriver att den har rätt munstycken. Men det är en sanning med modifikation.
zr700-99 och 00 drar mycket, svårt att få dom under 3-2.5L/mil.
På 99 bytte dom cdi som gjorde den ännu sämre.

Gå ner på lågfarten två steg, sänk nålen ett hack.
Mj påverkar inte förbrukningen nämnvärt, men du kan absolut ligga två steg under rekomenderat värde.
Tro mig, det funkar och håller.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Min Powder special med samma motor låt runt 4-5 liter milen när jag hade bestyckat ner den. Tycker det låter normalt för en sån motor.. :)
 

pikkiz

Aktiv medlem
21 sept 2008
86
0
6
Gällivare
Tror att bensinpumpan är andledningen till båda dina problem! Hade exakt samma problem på min.

Pm om du undrar nått =)
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Tror att bensinpumpan är andledningen till båda dina problem! Hade exakt samma problem på min.

Pm om du undrar nått =)
har kollat bränslepumpen förra vintern o det verkade inte vara något fel på den heller. men kanske får testa att byta den i alla fall o se.

Finns det några andra förslag?
 

pikkiz

Aktiv medlem
21 sept 2008
86
0
6
Gällivare
har kollat bränslepumpen förra vintern o det verkade inte vara något fel på den heller. men kanske får testa att byta den i alla fall o se.

Finns det några andra förslag?
Okej. På min var det vacum slangen som kommer från vevhuset till bensinpumpan samt membranen i bensinpumpen som var trasiga. Det är ju bara att du öppnar och kollar inne i bensinpumpen om det ser bra ut, om inte så finns det ju lagningssatser att köpa till det flesta bensinpumparna.

/R
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Hej.
Ta och kolla vilket läge nålen står i så att den står i ursprungsläge, Minns inte om det var andra eller 3e snäppet den skulle stå på, Munstycken ska ju vara 290, 135 och 40.
Sen är det där ju flathead förgasare så skruven som sitter på sidorna av gasarna är inte en luftskruv utan en bränsle skruv, testa att skruva in dom 1 varv!
Kolla så att du inte har några läckage från tank -> förgasare.


Det är sant att -99 bytte dom CDI. men detta gjordes dock inte på alla maskiner eftersom det blev ett reklamationsärende då vissa maskiner hade en antydan till att kunna skära efter ett tag, och då beslöt A/C att man kunde ta in dom redan köpta maskinerna och byta till en CDI med lägre tändning, men alla gjorde inte detta, Har du en maskin som är köpt tidigt -99 är det inte säkert att CDIn har blivit utbytt! allting beror ju på om tidigare ägare har lämnat in den för byte av CDI.

Ta och kolla över Primärvariatorn så den inte muckar och går tungt då kommer du att ha en hög bränsleförbrukning.
Hur långt har skotern gått? och vet du med dej att några variator reparationer har blivit gjord.

min har gått 900mil och där var i stort sett hela skotern slut, speciellt varitatorerna var helt enkelt sopor!

Lycka till
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
tack so hämskt mycket för hjälpen. ska pröva allt det ni har skrivit. Ska börja med att gå ner på lågfartmunstyckena. Är det inte det så lämnar jag nog in den för är så spyless på att skruva i den där skithögen =)
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Har du provkört skotern? Min var också bestyckad till 320 på h munstycke, provade att kasta dit 290 som spec. säger men då var den för snål och gick för varmt, var tvungen att bestycka upp till 320 igen, 35 på lågfart
K