Tjurstartad SRX

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Några tips inna ja börjar riva?

SRX02a som e tjurig nått djävulsk när den e kall, ger man den en snaps så går han hur fint som helst, och när den e varm behöver man bara titta på snöret så går den.
Förgasar trubbel?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hur långt har du kört med den?
Hur länge har den stått?

Hade samma problem med min, ställde in den i garaget (10+c) över natten sen starta den. (Funkar även med snapps/startgas).

Sen varmkörde jag den o körde endag 1mil ungefär. Efter det var de inga problem.:(
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Säkert lagt 20mil+ på den i år och en tankning, inget vatten i soppan.
Står den inomhus så startar den utan choke på första draget.
Står den i kylan (över natten)så kan man dra 20drag och den vill inget. Snustorra stift. Liten snaps så går den fint på en gång.
Om de vore vatten (is i förgasarna eller pumpen) så borde den ju inte gå bra efter snapsning.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ett mysterium...

Har haft några delade teorier med farsan:
När du kört den varm så bildas ångor, etc. sedan när du kör in den kallt har de bildat som fickor i slangarna och försvårat vägen för bensinen.
Och att kompet som uppstår när du drar inte är tillräckligt för att "spräcka" luftbublan.

Långsökt.. Men kan ha liknande effekt som hos ispropp! :hmmmm:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det är inte så att gasarna dunstar ur då ? Är maskinen riktigt varm när man stannar den och sen ska ha igång den brukar man ju kunna få liknande fenomen...

Fast då har det ju varit varmt ute, vet inte hur kallt det varit när du kört...
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Låter konstigt. Jag har aldrig haft problem med att starta min när det har varit -20. Men jag har elstart på min men det ska inte göra någon skillnad tycker jag.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Hum. Jadu, men dom startar skit fint på en sup! Aja. Inget ja orkar bry mig som.

Ingn skillnad me el-start... :eek: Slippa stå å rycka axlarna av dig! :eek:
Joo man slipper ju dra men nog ska den starta med magnapullen förde. Det kan inte vara så att bensinen rinner tillbaks ut ur gasarna??
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Nu har jag samma problem IGEN :mad:

Min 3je yamma trippel i År som vägrar starta när de är kallt ute. Nog för de var -25'c.

Primer är kanske ett måset börjar man inse!
hade då inge problem med min trippel, bara he på full gas och pumpa 3-5 gånger på gasen så på 2-3 drag så gick den alltid igång!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Full chocke, pumpa 2-3ggr på gasen och 2-3 drag så var min Vipern igång efter att ha stått ute i kylan.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Full chocke, pumpa 2-3ggr på gasen och 2-3 drag så var min Vipern igång efter att ha stått ute i kylan.
Vipern startade i princp alltid på 3'e draget när det var rejält kallt.
Enda gången jag fått dra lite mer var i Ritsem första vecka i mars.
-33 på morgonen och troligen ~ -40 under natten.

Dock så gick den perfekt på tomgången direkt :) Till skillnad från Rotax maskinerna. Men Mountain Maxen som var med hehe ingen d***** lek.
Den följde med när man drog i snöret...

Och inga 4-5 drag där inte. Säkert 10-15 drag.