Köra skoter utan googles?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjena.
Var ut idag och skulle pröva om bestyckningen funka som den skulle och jag tänkte att jag drar bara på mig en kruka, dock var det 14 minus och jag körde flera fullgasvändor över en åker utan googlarna.

Sen när jag öppna motorhuven och värmen steg mot min huvud börja det sticka i ögonen så jag åkte hem la på en kall trasa över ögonen och nu svider det lite.

Så nu till mina frågor, hur ska man bete sig om man har kört så här länge(ca 20min) och ganska fort i kalla temperaturer utan googles? har för mig att man kan få ganska allvarliga problem med ögonen? Var det rätt som jag gjorde att jag la på en kall trasa över ögonen?

Tror detta kan vara nyttig läsning om någon har några bra svar.
 
R

Robin

Kör mestadels utan eftersom man inte ser ett piss med dem på om det inte är klarglas nu när det bara är ljus max 2 timmar om dagen..
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Mr_smurf och t42_. Gjorde ett försök och ringde den där sjukvårdsrådgivningen och jag fick inte ut mer än att om det bara svider så behöver man inte oroa sig, Det enda jag fick förklarat riktigt var att om jag länge körde utan så kunda jag torka ut ögonen och få nå problem som jag inte fick förklarar för mig, ställde samma frågor som ovan men fick igentligen inget svar förutom att jag skulle skaffa en kruka med visir.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag kör alltid utan och alldrig fått nått problem.. men tänkte skaffa mig nu då det snöar var och varannan dag, gör så ont i ögona med alla snöflingor.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Kör mestadels utan eftersom man inte ser ett piss med dem på om det inte är klarglas nu när det bara är ljus max 2 timmar om dagen..
Fast klarglas och dagsljus vintertid är ingen höjdare enligt mig. En kontrasthöjande lins skulle jag välja.
 

Lohman

Ny medlem
1 dec 2008
4
0
1
Östersund
Fast klarglas och dagsljus vintertid är ingen höjdare enligt mig. En kontrasthöjande lins skulle jag välja.
snubben menar nog att det är när det är mörkt han använder klarglas. för med färgat blir det svårare att sse när det är mörkt.

btw, har själv kört endel utan brillor och inte fått nåogn skada.
 
R

Robin

Fast klarglas och dagsljus vintertid är ingen höjdare enligt mig. En kontrasthöjande lins skulle jag välja.
Givetvis, dagtid så är det helt klart bäst med ett par mörka glas.
Men natte tid är dessa ett "evigt mörker"..
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nu när de e mörkt mesta delarna av dagen så kör jag me klarglas. Men när vi börjar gå mot ljusare tider så byter jag till mitt blåa glas. Kör nästan aldrig utan glasögon.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe kan vara rätt obehagligt att köra utan glasögon. Det jobbiga är när alla tårar som bildas har frusit till is... :) Ett par repor hit eller dit i kylan är väl inte hela världen.
Största risken är ju förfrysning i ansiktet...

Jag kör dock till 99.99999% med brillorna på, vill inte risker att få en liten kvist i ögat efter leden tex... eller en isbit i ögat för den delen.

I det här fallet passar ju klassikern in... "Är huvudet dumt får kroppen lida.."
Och isen, ja det var med brillor på och svinkallt ute...
 

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Kör alltid med glasögon, händer ofta att man får isbitar eller snöklumpar
när man ligger bakom polarna eller någon annan på leden.

Sen tycker jag att det är obehagligt att köra utan, det rinner som satan
och gör ont när det snöar, så jag har alltid googles när jag kör precis som
med hjälm.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Köpte mig brillor idag jag.. gick ju på ett X antal hundringar men det är det nog värt då det är så jobbigt att köra utan.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag tror inte det är nån fara att åka utan. Det du upplevde kanske va av avgaserna? Jag körde hela förra vintern utan. men jag erkänner att det är skönare med.
 
4

426H

"Är huvudet dumt får kroppen lida.."
Det där citatet passar bra på mig. Donade lite med variatorn igår och drog några snabba fullgasrepor på sjön nedanför huset för att testa. Lat som man är orkade jag inte ta på all utrustning med balaclava osv, körde med mössa och goggles, så idag har man en förfrusen örsnibb. :crazy:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Kör alltid med goggles, till och med när jag plogar med hjulingen. Har gult glas vilket jag tycker är helt suveränt, aldrig problem med snörök eller liknande heller.

Plogade utan ett par dagar (hittade inte åt dem) och fick ögoninflammation och har nu några veckor senare problem med torra ögon, de svider och irriterar lätt.
Men det verkar börja bli bättre nu.

Tänk på köldfaktorn, fuska inte med klädseln i kyla är den lika viktig som övrig säkerhetsutrustning.
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Kör alltid med goggles, till och med när jag plogar med hjulingen. Har gult glas vilket jag tycker är helt suveränt, aldrig problem med snörök eller liknande heller.

Plogade utan ett par dagar (hittade inte åt dem) och fick ögoninflammation och har nu några veckor senare problem med torra ögon, de svider och irriterar lätt.
Men det verkar börja bli bättre nu.

Tänk på köldfaktorn, fuska inte med klädseln i kyla är den lika viktig som övrig säkerhetsutrustning.
Jag kör med blått glas kenny hjälm o facemask men jag har inget utandningsskydd eller vad det heter? så mina glasögon inte googles:na immar vet nån ett utandnings skydd till en kenny westside?
 
4

426H

Jag kör med blått glas kenny hjälm o facemask men jag har inget utandningsskydd eller vad det heter? så mina glasögon inte googles:na immar vet nån ett utandnings skydd till en kenny westside?
Min kona har glasögon, hon fick aldrig det att funka så hon beställde slipade goggles härifrån:
http://www.pro-vue.com/snow.html
Funkar kanon.