Köra skoter utan googles?

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Kanske låter konstigt men man kan faktiskt förfrysa hornhinnan om man kör utan brillor och det är riktigt kallt + fartvind.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Brukar väl bli att man kisar och försöker hålla ögonen fuktiga?
Provade -22 och snöstorm efter att glasögonen frusit igen. Ingen höjdare..

 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Brukar väl bli att man kisar och försöker hålla ögonen fuktiga?
Provade -22 och snöstorm efter att glasögonen frusit igen. Ingen höjdare..

Underbart :) Antingen har man blivit hårdare eller mindre känslig, var ute och trampa skoterleder i 26minus i veckan, ingen höjdare att ligga bakom en videotruck helt ospårat 3mil utan googles och lågruta. Men då gick det bra utan svidande ögon..
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Man kan bli snöblind, Snöblindhet är små sår på hornhinnan i ögat. De uppstår om ögat utsätts för extra stark ultraviolett strålning. Det kallas snöblindhet eftersom den ultravioletta strålningen i solljuset kan bli tillräckligt stark för att orsaka såren om den reflekteras på stora mängder snö i omgivningen. Därför är det nödvändigt med lämpliga solglasögon vid t.ex. fjällturer

Dock så kanske ni bara inte använder när det inte är så ljust. Vid sämre väder anser jag att det är skönast att se som vanligt och använder därför en klar lins. Annars är väl en gul att föredra då den är kontrasthöjande. Alternativt en orange om man bara ska ha en lins, då den är mest allround.
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Kör nu mera med goggles och face mask sen när man var yngre och åkte skidor så man fick köld skador i ansiktet som blir vita på somaren då man blir brun =(
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hyffsat trådlyft men varför inte. Förra året på väg hem från akka till a-jaur körde jag utan goggles i -32..

Lite osäker hur lång sträcka det är men tillräckligt långt vill jag lova. Hade en scott neopren hjälmhuva och ingen ruta.

Mina ögon klarade sig bra men å andra sidan gick det inte fort (hade frusit ihjäl om man kört fort).