Arctic cat zl 600 ,Bluddrar

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Tjena

Har en Arctic cat Zl 600 -99 !

nu är problemet så här att den vill börja Bluddra / eller misstända När den börjar bli varm .
( är osäker men tror mer på att den bluddrar ) .

Den går helt felfritt när den är kall, ibland kan man märka av att de blir lite bludder även när den är kall .

Den går upp i maxvarv så de kan väll inte vara tändningsfel eller ?

Det jag har gjort är :
# köpt 2 nya stift
# tagit upp förgasarna och rengjort
# Nålen i förgasaren satt näst längst upp av dom 5 "hacken" flyttade ner den så nu sitter den näst längst ner istället, tror den gick lite bättre av de.

Munstyckena som satt i stod det 135 på , se var de nått annat munstcke (lågfarts kankse ? ) som det stod 33 på.

kan förklara mer / fixa film om ni inte förstår.

Är tacksam mot alla tips ! vad kan de vara för fel ????

Mvh

Last edited:

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
135 är start munstycket, 35 "40 orginal" stog det nog och då är det lågfarten, 350 ska vara huvudmunstycke

MattiasN86

Medlem
10 dec 2008
6
0
1
Älvsbyn
en kompis hade problem med en likadan skoter nu i veckan.
de som var fel var den dära gasreglage stoppen eller vad de heter.
de vi gjorde var att skruvade bort nå plast runt styret och drog i sär nå kontakter.
(då slutar även nödstoppen att funka) men du kan ju kolla om den går bättre då.
Tar inte länge att göra, typ 2 min.

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
135 är start munstycket, 35 "40 orginal" stog det nog och då är det lågfarten, 350 ska vara huvudmunstycke
okok

en kompis hade problem med en likadan skoter nu i veckan.
de som var fel var den dära gasreglage stoppen eller vad de heter.
de vi gjorde var att skruvade bort nå plast runt styret och drog i sär nå kontakter.
(då slutar även nödstoppen att funka) men du kan ju kolla om den går bättre då.
Tar inte länge att göra, typ 2 min.
okej ska prova det, men låter konstigt att dra ut några kablar ska fixa problemet ^^ men ska provas iaf !

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Jag hade en ZL 500 förut och den hade ungefär samma beteende och då var det linningen i statorn som sitter bakom svänghjulet som farit. Den gick bra på tomgång och lite upp i registret men sen börja den misstända/bluddra, blev även värre om den var varm, gick bättre kall.
Förra ägaren hade redan kopplat ur brytaren som sitter i gasreglaget men jag råkade sätta ihop den en gång i all hast och då misstände den oxå.

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Jag hade en ZL 500 förut och den hade ungefär samma beteende och då var det linningen i statorn som sitter bakom svänghjulet som farit. Den gick bra på tomgång och lite upp i registret men sen börja den misstända/bluddra, blev även värre om den var varm, gick bättre kall.
Förra ägaren hade redan kopplat ur brytaren som sitter i gasreglaget men jag råkade sätta ihop den en gång i all hast och då misstände den oxå.
okok men de låter ungefär som mitt problem, kan ju va samma , men kunde din komma upp i max varv då ?

Vad gjorde du åt felet ? och va kosta de ?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Det sitter en gashängsbrytare i gashandtaget. Koppla ur / klipp kabeln och kör :eek: Problemet med brytarna är att man måste ha vajern väldigt spänd för att de skall fungera riktigt

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
okok men de låter ungefär som mitt problem, kan ju va samma , men kunde din komma upp i max varv då ?

Vad gjorde du åt felet ? och va kosta de ?

Precis som Antonol säger så börja med att koppla ur gashängs brytaren å testa om det blir nå bättre.

Börja va länge sen jag hade den skotern men tro inte jag fick upp nå speciellt höga varv, har för mig att det va "hög farts" linningen som farit.
Jag visste ju inte säkert vad felet var men jag hade försökt utesluta det mesta men det var ju nått med tändningen så ja fick tips av en arbetskompis att det fanns en kille i Piteå som kunde linda om statorn. Å vips så försvann felet. Tro jag fick pynta 1500 spänn.