Dreva ner = övervarvning??

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Satt och funderade lite på det där nu, om man drevar ner en skoter (vi säger till exempel min xlt 600) så borde väll skotern varva för mkt då det blir en lägre utväxling och den kommer förmodligen att orka varva mer?


eller är jag helt ute och cyklar :confused:
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Stämmer mycket bra, enklastet sättet att motverka detta är att stoppa i tyngre vikter.
Drevade ner min gammla indy500 på drivhjulen då fick den fenomenet att när man pressade den hårt så övervarvade den och då släpper den inte tillbaka varven utan går på maxvarv tills man chokar den.
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
drevade ner min V-max 700 två kugg nu i höst och den ökade från 8300-8400 nånstans till 9000 varv. Så då är de bara att vikta om.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Om nu jag skulle dreva ner min XLT 2 kugg så lär det väll bli så pass liten skillnad i acc så det inte är värt pengarna och jobbet på att köpa drev och vikter?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om nu jag skulle dreva ner min XLT 2 kugg så lär det väll bli så pass liten skillnad i acc så det inte är värt pengarna och jobbet på att köpa drev och vikter?
Om du kör med tex 44mm högkamsmatta är det ganska lämpligt att dreva ner 2 kugg. Dom mattorna går så tungt, så det är nästan ett krav...

Om du kör med låga kammar, typ originalmattor så ser jag inte vitsen att dreva ner den pga dåligt grepp...
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag har 32mm hk matta nu.. till nästa år blir det en 345 med antingen 32 eller 38mm kammar (om jag inte byter upp mig till nästa vinter) ... är det nån ide att dreva ner? blir det märkbar skillnad?
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
tippar på att det skulle göra rätt mkt på din xlt, då de har en förmåga att böööa i starten.
Så om du drevar ner den säg 3 kugg och slänger på en 38as samt höger tillslagsvarvet skulle jag tro det blir en STOR skillnad..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det går bara att dreva ner MAX 2kugg utan att byta kedjan sen högre tillslagsvarv vill jag inte ha, tycker det är lämpligt som det är (ca 4500-5000RPM) :)


Är inte det lite höga tillslagsvarv för att vara orginal? (vet ej om variator setupen är orginal, men förra ägarn sa inget om det iaf)
 

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
4500 har jag på min o den är standard :). Ska själv dreva ner min 2 kuggar när det nu blir bytte till en 32as matta.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Okej, tyckte det lät lite mkt bara :) men jag vill ju inte lägga ner pengar och energi om det knappt blir nån skillnad :)
Det blir skillnad! En ***** skillnad.:cool: Håll upp 2 drev mot varandra som det skiljer bara 1 kugg på så ska du se storleksskillnaden :rolleyes: Själv så var min Indy 500 2kugg nerdrevad å höjt tillslags varv till 4700. Den gick väldigt bra:p
 

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
drevade ner min V-max 700 två kugg nu i höst och den ökade från 8300-8400 nånstans till 9000 varv. Så då är de bara att vikta om.
om du skulle få din skoter att varva 9000 genom att byte drev gör du det bra. och tror inte en 700 skulle hålla så länge om denn skulle varva 9000varv
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Om jag skulle dreva ner min XLT 600 SP -96 2 kugg på lilla drevet, tror ni den skulle övervarva så jag är tvungen att vikta om eller tror ni jag har tur och klarar mig från övervarv när man bara drevar ner så lite??
 

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
har nästan lite svårt att tro att skotern skulle övervarva nå mkt. för variatorn växlar ju ändå på samma varv som den alltid har gjort. isf skulle de ju vara när variatorn har växlat ut helt.

sen har ju mortorn förmodligen nånslags varvstopp
 
Last edited:

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
En kompis till mig drevade ner sin original Fusion 700 och fick ut mer topphastighet än innan.
Kan vara så att det ibland finns mer på variatorerna att hämta, men att inte motorn orkar med