Less man blir på "bud-pajsare"!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Måste bara få skriva av mig lite.

Man mailar på en skoterdel på Blocket. Priset i annonsen är satt till 400 kr, vilket är bra men inte superbilligt. Efter några mail fram-och-tillbaka så skriver jag att "-okej, jag köper."

DÅ får man veta att det är BUD som gäller, för det är fler som har mailat!

Men skriv "bud" i annonsen då för :evil: .....!!

Så jag struntade i det. Jag gör inte affärer med den typen av människor. Jag menar, hur mycket ids den pajsaren hålla på med sin auktion för att i slutänden kanske få en hundring till? Jämfört med att snabbt få sälja för det pris han själv hade satt?

(Ahh, skönt att leva i ett i-land och ha möjlighet att hetta till över en sån här struntsak.)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag håller med dig Erik, var med om samma sak i sommras fast det gällde delar till bilen då. Han hade ett pris på 2000:- i annonsen och vi mailade fram och tillbak rätt mycket. Så skriver han helt plötsligt. Du får den för 2500:-, en annan kille har bjudit det. Då brann det för mig och svarade inte alls på det mailet. Annonsen låg då kvar säkert en månad efter det.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du är inte ensam. Hitta ett par super billiga fox float för 2500kr på ett forum.
Jag gav han min adress och han lova skicka dom dagen efter.
Några timmar efter lägger han ut dom på blocket! :eek:

Dagen efter fick jag ett sms, är en som bjudit 2800:-! jahapp tänkte jag tar väl det budet!

Han lovade och skicka dom, dagen efter fick jag ett sms, det är en som bjudit 3000:-. :confused:

Fortsatte så här även dagen efter och tillslut hamna jag upp och köpa något för 3600:- som han lovat mig för 2500:-!
Kunde inte avböja mig från affären då jag redan beställt boggie skenor och hjul från USA.

Tur att vissa säljare bor 40mil bort :rolleyes:

*Hans ursäkt; mina kompisar tyckte inte jag ska sälja dom så billigt för du tjänar mycket pengar*
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Du är inte ensam. Hitta ett par super billiga fox float för 2500kr på ett forum.
Jag gav han min adress och han lova skicka dom dagen efter.
Några timmar efter lägger han ut dom på blocket! :eek:

Dagen efter fick jag ett sms, är en som bjudit 2800:-! jahapp tänkte jag tar väl det budet!

Han lovade och skicka dom, dagen efter fick jag ett sms, det är en som bjudit 3000:-. :confused:

Fortsatte så här även dagen efter och tillslut hamna jag upp och köpa något för 3600:- som han lovat mig för 2500:-!
Kunde inte avböja mig från affären då jag redan beställt boggie skenor och hjul från USA.

Tur att vissa säljare bor 40mil bort :rolleyes:

*Hans ursäkt; mina kompisar tyckte inte jag ska sälja dom så billigt för du tjänar mycket pengar*
Haha, kul med lite uppmuntrande historier. :D
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Av egen erfarenhet så brukar de va bäst att ringa både för säljaren och köparen.. Känns mer seriöst då :D
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Hänt samma sak med mig!
När ja skulle köpa reservdelar till skoter.

Mailade framåt och tillbaka ett tag, fick bilder och priset nedskrivet i varje meddelande.
Bestämmer mig för att köpa och ringer till honom, då säger han i telefon att det är bud på den, att en annan kille sagt 500 istället för 300 kr som var i annonsen.

Varför inte skriva att det är bud redan innan då?!!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ahh, nu har jag sovit på saken. Och tycker fortfarande likadant.
Även fast säljaren formellt sett (avtalslagen) har rätt att göra på detta vis. Så har jag rätt att bli tjurig.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Haha, endel är speciella dem.

Nog säljer man ju hellre nån hundring billigare och får bort det än att sitta och tryck på det...
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Vill man ha budgivning så lägger man väl inte ut på blocket... Det finns ju auktionssajter.

typ "1500 eller högstbjudande" tolkar i alla fall jag som "1500 och om ingen vill betala så mycket så säga ett pris då"
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
ErikBerg: Haha, jo man tackar! tycker också att det var billigt och jag sa precis som du att jag köper det! men det blev som det blev..
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
men om jag lägger ut något för 2400kr på blocket, nästa dag har 7 stycken mailat på delen, då skickar man ett mail till alla dom att "någon" har bjudit 2600kr. vilket gör att kanske 4 stycken drar sig ur till nästkommande dag, men dom resterande 3 herrarna har bjudit 2800kr. sen fortsätter man så till den bara finns kvar en som bjuder högst.

även om det bara är en som vill köpa nått är det ju bara att säga att någon bjuder över hans pris.

skärp er. varför gnälla för att någon annan vill tjäna sig pengar?
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
men om jag lägger ut något för 2400kr på blocket, nästa dag har 7 stycken mailat på delen, då skickar man ett mail till alla dom att "någon" har bjudit 2600kr. vilket gör att kanske 4 stycken drar sig ur till nästkommande dag, men dom resterande 3 herrarna har bjudit 2800kr. sen fortsätter man så till den bara finns kvar en som bjuder högst.

...och det slutar med att du får sälja grejerna för 2000 för alla har lessnat på att lägga bud i flera dagar och handlar på andra ställen ist för att handla av någon som inta kan bestämma pris.

Har man satt ett pris så säljer man för det.

Bättre att lägga ett överpris isf om man vill tjäna pengar och se om någon vill köpa grejerna för mer än vad man igentligen tänkt ta för dom.

Själv lägger jag ut grejer jag säljer för det pris som jag tycker dom ligger i. Sen får dom pruta om dom vill men jag höjer aldrig ett redan utsatt pris.
 
D

Deleted member 9532

Jag skulle be denne, ta sig i brasan.

Om man fått ett bud på en vara som är högre än vad man begärt, varför inte sälja till den som gav det högre budet. Detta handlar om giriga människor som kör med riktigt ful stil, vilket inte uppskattas överhuvud taget från min sida.

Sen finns det ju dom som gör tvärtom:

"Jag säljer en bil.

Grundpris: 32.000

En person ringer och säger att han kommer och hämtar den ikväll om han får den för 30.000.
Jag går med på köpet.

På kvällen kommer han och lägger upp 28.000 på bordet och säger att det var allt han hade."


Herregud, jag blir så ilsken att jag skulle kunna #¤%"#¤%"&/ plus lite annat!

Nej, affärer ska göras rent och snyggt så att båda parter är nöjda!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag skulle be denne, ta sig i brasan.

Om man fått ett bud på en vara som är högre än vad man begärt, varför inte sälja till den som gav det högre budet. Detta handlar om giriga människor som kör med riktigt ful stil, vilket inte uppskattas överhuvud taget från min sida.

Sen finns det ju dom som gör tvärtom:

"Jag säljer en bil.

Grundpris: 32.000

En person ringer och säger att han kommer och hämtar den ikväll om han får den för 30.000.
Jag går med på köpet.

På kvällen kommer han och lägger upp 28.000 på bordet och säger att det var allt han hade."


Herregud, jag blir så ilsken att jag skulle kunna #¤%"#¤%"&/ plus lite annat!

Nej, affärer ska göras rent och snyggt så att båda parter är nöjda!
Då pekar man på dörren och säger "Du vet vart dörren är. Hej då!!"
Skiter i hur långt dom har fått köra för att komma dit.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
jag förstår till viss del irritationen/frustrationen men anser samtidigt att det är säljarens fulla rätt att avgöra vem som får köpa och till vilket pris. MEN har man sagt t.ex. "ok du får dom, skickas imorgon" så anser jag affären avslutad så länge man inte lagt till "om det inte kommer nya bud"...det är väl muntligt avtal som också ska vara gällande?

en liten annan vinkling i samma ämne: åkte och tittade på en defekt skoter för 16 tusen kronor för nån vecka sedan, liknande fungerande maskiner verkar ligga på 20 tusen ungefär, i annonsen angavs "BVSA" och på bilden har maskinen höjningsjärn och fotstegsförstärkare. väl på plats har den inte längre de två nämnda utrustningarna. kollar genom skotern och frågar vad som görs på priset om jag är snabb, det står ju bvsa...jo då skulle minsann både höjningsjärn och förstärkare medfölja! ;) jag ska sova på saken och åker hem, lovar att höra av mig på sms nästkommande dag, vilket jag gör på morgonen med ett bud på 14 tusen och hämtning samma dag. budet accepteras inte (han kallar det skambud) och han vill veta om jag ska höja, jag avböjer och meddelar att han gärna får återkomma ifall han blir intresserad av mitt bud vid ett senare tillfälle...de svar jag sedan får ger mig intrycket av att säljaren närmast blev förbannad över mitt bud och det är detta jag inte förstår?
även om jag bjudit en hundring är det väl bara att tacka nej, ett bud är ett bud och de är ej reglerade, själv är jag glad över alla bud då de visar ett mått av intresse även om de inte är intressanta att nappa på av mig som säljare!
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
men om jag lägger ut något för 2400kr på blocket, nästa dag har 7 stycken mailat på delen, då skickar man ett mail till alla dom att "någon" har bjudit 2600kr. vilket gör att kanske 4 stycken drar sig ur till nästkommande dag, men dom resterande 3 herrarna har bjudit 2800kr. sen fortsätter man så till den bara finns kvar en som bjuder högst.

även om det bara är en som vill köpa nått är det ju bara att säga att någon bjuder över hans pris.

skärp er. varför gnälla för att någon annan vill tjäna sig pengar?
Frågan är om det är lagligt att göra så? Det hör inte till vanligt folkvett iallafall.