Frågan är om det är lagligt att göra så? Det hör inte till vanligt folkvett iallafall.
varför skulle det inte vara lagligt? vad i detta tillvägagångssätt skulle isåfall vara olagligt? så länge man inte redan hunnit lova någon affär så...
titta på en sån sak som att köpa bostad nuförtiden. priserna är alltid utgångspriser, mäklarna jobbar hårt med att få ihop en handfull intressenter till en budgivning, som ibland startar långt under utgångspris ändå, budgivningen pågår tills säljaren är nöjd, säljaren väljer ändå vem som ska få köpa - behöver inte alls vara högstbjudande, bud kan tillkomma efter "själva budgivningen", ingenting är 100% förrän kontrakt är skrivet, dvs. både köpare och säljare kan dra sig ur om de känner för det, fram till att kontraktet är skrivet, efter detta handlar det om kontraktsbrott och det kostar en summa pengar, osäker på hur mkt, tror den är procentuell.
så länge man kör med öppna kort och är ärlig, dvs. meddelar att det är flera intresserade som isåfall måste bjuda så ser jag heller inget moraliskt fel i detta, dock är jag själv av den sorten att jag sätter ett pris som jag nästan räknar med att folk ska pruta en liten slant på innan affären är i hamn.
Edit: Ursäkta Motorbreath jag tror jag missuppfattade Jäänz inlägg, han menar alltså att budet på 2600:- är fejkat? Isåfall tycker jag det är fult gjort som f-n, det är väl bättre att istället maila dessa 7 och säga "jag har sju st som vill köpa, jag kommer sälja till högstbjudande"...