Köpråd : Artic cat M5

åberg

Medlem
20 okt 2008
12
0
1
Sundborn
Hej.

Ny här på forumet och aldrig haft någon skoter men kört lite.
Funderar på en M5a 2005 men har blivit avrådd från dom flesta av olika anledningar.
Dels att den är usel på led och att den är tråkig sladdrig och slö.:hmmmm:
Har alltid gillat Artic och dess F & M modeller.

Kan inte riktigt sluta fundera på denna maskin så hur ska jag göra.
Letar maskin för runt 35k

Mvh Patrik

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Artic cat M5

Vad har du tänkt använda skotern till ?

M5an är väll ingen höjdare i allt för djup snö då den är på tok för slå för den långa mattan och dom kammarna.

Annars har du ju F5an. Den har bättre motor än M5an.

åberg

Medlem
20 okt 2008
12
0
1
Sundborn

ja de lär ju inte bli så mycket djupsnö, mest led men även en del opreppad körning.

Tänkte ev byta motor till nästa säsong till en F7.

Kompisen gjorde de i sin snopro 440 och sa att de gick ganska smärtfritt..

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn

Låter nog som att du skall gå på en Crossfire istället, dock kan det nog bli svårt att hitta för 35k..

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall

Eller en F5. Dom går bra i snö och bra efter led. Mer krut i motorn än i M5an. Och en F% kan man hitta för 35.000kr.

åberg

Medlem
20 okt 2008
12
0
1
Sundborn

ja jag bor ju inte i lappland så igentligen behöver jag inte en lång maskin.
Ska kolla runt lite mer för nu brinner det i knutarna och habegäret har tagit över:rolleyes:

åberg

Medlem
20 okt 2008
12
0
1
Sundborn

Är det nått att ha i övrigt om det inte är så mycket snö där man e ute å far.

Kan ju bli nån vända till fjälls men överhängande mycket åkning hemikring Falun?

åberg

Medlem
20 okt 2008
12
0
1
Sundborn

Någon som gjort motorbyte på M5??

Tänkte som sagt byta till en F7 maskin i M5an om det blir köp av..

Kompisen bytte på sin 440 snopro, men han viste inte om det va lika mellan dessa modeller.

Är det "bara" att flytta över grejerna eller är det något man bör ha i åtanke eller några delar jag ska ha från F7an mer än motor sprut pipa mm??

tacksam för svar innan jag köper M5an så jag vet vad jag gett mig in på:hmmmm:

sallex13

Välkänd medlem
7 okt 2008
202
0
16
32
njurunda

tja jag har en m5a och jag är helnöjd med den inte skönaste skotern efter led men den flyter på bra i pudret.och den går inte så dåligt som alla säger jag hadde samma axx i min orginal m5a som en edge 600 -01 upp till 90-100 i 2dec puder.och så drar denb inte så mkt soppa häller ligger på 1-8till2 liter milen vid blandad körning och så kosstar den bara 1800kr för helårs helförsäkring.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Frågar ni mig så är M5an koppiöst slöööö, tror de är en av dom slöaste 500 jag provat.. Forumla 500 kändes tom piggare... nä titta heldre på en F5 isf!

åberg

Medlem
20 okt 2008
12
0
1
Sundborn
Tanken är väll att åka 500cc så länge eller så kort som möjligt, sen ge sig in på motorbytet till F7 maskin.

Har kollat på en M5s men de va en besvikelse rakt igenom trots att den enligt säljaren skulle vara hur fin som helst utan sprickor i huv osv osv..:mad:

Bara att leta vidare.

Vad får man för en M5 motor, nån som är i behov av dyligt när jag hittar rätt maskin??

Last edited:

TmazeDman

Ny medlem
14 dec 2010
4
0
1
Falun
Har åkt zr 800 efi tidigare och bytte till en M5:a, och jag tycker då definitivt inte att den är slö i jämförelse. Det är naturligtvis ingen raket på raka fina leder men att köra den i djupsnö och klättra med är helt klart tillräckligt med effekt! Låg soppaförbrukning och billig försäkring är väl ingen nackdel heller. Att åka på en gropig led är väl ingen hit, men det är ju trots allt en mountainmaskin så den är ju inte byggd för det. Är man ledsmiskare så är det helt fel maskin att köpa, då är det bättre med en f5 eller crossfire. Men ska det lekas i djupsnö så är M5 en jävligt rolig leksak!

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Denna tråd är nästan 2.5 år gammal, det är nog stor chans att han redan kommit fram till ett beslut...

TmazeDman

Ny medlem
14 dec 2010
4
0
1
Falun
Denna tråd är nästan 2.5 år gammal, det är nog stor chans att han redan kommit fram till ett beslut...
Jo förvisso, men det kan ju finnas annat folk som läser och undrar. Bevisligen så finns det ju personer som gör det. Såna som du och jag tex. :amuse: