Boggie problem..

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Var ute och körde en sväng idag och i varje gupp så lät det som dämparen slog ihop!! Så jag stannade och hoppade på den men den slår inte ihop och den gör inget ljud!!!
Upptäckte även att då jag kliver av skotern så "reser" den sej inte helt upp..Det är ca 10-15cm som jag kan lyfta upp den!!
Hoppas ni förstår vad jag menar!

Har renoverat dämparen i somras hos en firma och är nu lur på om det kan vara fjädrarna som är slut???

Upptäckte en till sak.. stagen som sitter om varje sida om dämparen är lite böjda!! Nån som vet om de ska vara det eller om dem måste bytas också??

Skotern är en edge 700-02

Tacksam för snabbt och seriöst svar

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
En bild på stagen vore inte fel

Har du fjädrarna på max? Om inte, prova ställ dom på max. De är ju 3 olika lägen på din maskin, så prova de och kolla om de händer igen.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
de är inte så att nån plockat bort klossarna framför den bakre "saxen" i boggien så den kunnat slå åt fel håll? Lyckades själv med detta en gång vilket resulterade i en krökt dämpare. Kolla så inte själva dämparen är trasig kan vara så då stagen bredvid är krokiga.

"Knäet" på saxen ska ju vara bakåt men i mitt fall hade den vänt å kommit framåt istället. Annars kan de ju vara nåt som släppt i boggien kolla även så allt sitter som det ska.

Är båda klossarna till fjäderspänningen hela?

Hoppas de kan vara till någon hjälp.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Stagen bredvid dämparen ska vara raka.

De sitter väll på samm fästpunkt som dämparen, vilket borde betyda att om du har otur så har du krökt kolvstången.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har varit ut och kikat..båda stagen är lite krökta..men dämparen verkar som jag kan se det ha klarat sej..Alla klossar sitter som dem ska och är hela.. Kan det ha kommit in nån isklump i boggien som vid ett gupp ha åstadskommit detta??
Fjädrar samt dämpare är ställda på max men den har fortfarande ett glapp på ca 15cm!

Pyrro: Stagen har något lägre fästpunkt än dämparen..

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Stagen bredvid dämparen ska vara raka.

De sitter väll på samm fästpunkt som dämparen, vilket borde betyda att om du har otur så har du krökt kolvstången.

på min Zr då krökte jag kolvstången, när jag hoppade på crossbana och boggien bottnade för mkt på nått konstigtvis, och då va även stagen bredvid dämparen böjda, och då började dämparen läcka och slutade funka som en dämpare.. annars kolla så int du tryck sönder nått tillgasbehållaren, för visst ha dom de? .. för de äh också beprövat, blev tråkigstämmning då också..
Hoppas du få till de :)

MVH Croll

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har haft lös dämparen men den verkar vara helt okej..Som om att det har kommit in en stor isklump och då jag kört i ett gupp så har det tagit i stagen!!

Dragonforce

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
38
falun sverige
Har haft samma problem på alla edge jag haft och polares. Om du rätar upp stagen brevid dämparna så kommer du se att boggien reser sig. Får du ett för hårt/genom slag på främre delen av boggien så böjer du stagen eftersom boggien är linkad. Ta loss stagen kapa av dom och trä på ett rör utanpå sedan svetsa ihop. Funkar för oss iallafall. lycka till. :ciao: