problem med Yamaha mountain max -00

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej, var ute och körde idag, körde väll ca 2 mil och sen när jag skulle hem så hände de nånting :(, de var en raksträcka och låg väll på ca 80-100 och så small de till och då kunde han låg på 4500 varv (inslagsvarvet ligger på 5000varv)och han gick varken ner eller upp om man gasade, han ville nästa dö om man gasade också.
Det är som om han vill fara kunna gassa upp men att de är som en spärr nästan. och att nu är de ett ***** glapp när mans ka gasa, ca 1 cm glapp innan han kan gasa och förr var de inget!

Min första tanke var att de är nå elfel? men då förklarar de inte varför glappet när man gasar!

Så jag vänder mig hitåt där de finns lite mer kunniga är vad jag själv är!
Och han gick hur bra som hälst innan också!

Hoppas jag har förklarat så bra som möjligt! bara att fråga om ni undrar nånting!

Mvh Alexander

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Din beskrivning är väl inte sverige bästa. "så small de till och då kunde han låg på 4500 varv "

Hur går den nu ? Inslag ? växlar variatorerna nåt ? Osv ?

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
"Det är som om han vill fara kunna gassa upp men att de är som en spärr nästan. och att nu är de ett ***** glapp när mans ka gasa, ca 1 cm glapp innan han kan gasa och förr var de inget!"

Lägg ner lite tid när du skriver så ska du se att det blir lättare att hjälpa.......

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Din beskrivning är väl inte sverige bästa. "så small de till och då kunde han låg på 4500 varv "

Hur går den nu ? Inslag ? växlar variatorerna nåt ? Osv ?
Den går men han kan inte vara mer än 4500 varv! inslagsvarvet ligger ju på 5000 som jag skrev så han kommer ju ingen vart

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
"Det är som om han vill fara kunna gassa upp men att de är som en spärr nästan. och att nu är de ett ***** glapp när mans ka gasa, ca 1 cm glapp innan han kan gasa och förr var de inget!"

Lägg ner lite tid när du skriver så ska du se att det blir lättare att hjälpa.......
Det jag menade var att när man startar den så slår den upp på 4500 varv direkt! och att han vill varva mer men att de är som en spärr!
och efter det hade smullit till så vart det ett glapp på gashandtaget på ca 1 cm.! tidigare var de inget glapp eller liknande!

förstår du/ni nu?

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Kan tillägga en sak, jag var med då detta hände..

Den varvar ju inte mer än 4500 och låter som ski-doo och lynx när D.E.S.S:en inte sitter som den ska. Hackande gång.. nu förstår nog bombardier fanatikerna.

Kan det ha att göra med Yamahas anordning för att förhindra gashäng?

jokle

Medlem
4 sept 2008
30
0
1
Boliden
Japp det låter som ett typiskt gashäng. Kolla gasvajern så den inte har hoppat ur läge nånstans.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
T.O.R.S behöver inte nödvändigtvis hoppa i vid 3000rpm, när min krånglade på SRXen kunde jag dra upp den i 4000rpm utan problem innan T.O.R.S bröt tändningen.

Kolla som sagt så ingen Wire hoppat ur läge, främst oljewiren eftersom den är 2delad och kan glida ur ganska enkelt. Prova sedan koppla förbi T.O.R.S en.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
gashänget beror på vajern tror jag, har tagit lös den nu och ska kolla om den har remsat sig

Men kan de bara vara så enkelt att T.O.R.S :en har fått snö/vatten på sig så att den började spöka?
för har nämligen inget huvgaller tack vare jag hade pipor förr!

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Det är klart att det är T.O.R.S som har kopplat in.
Du skrev ju att du har ett glapp på 1 cm på gasen.
Troligtvis nåt med wiren